handdator

Visa fullständig version : Tips på försäkring



Hawaiiskjortan
2007-07-24, 11:45
Tjena,

Tänkte bara lämna ett tips angående försäkring för era GTI:er.

Kolla på Atava (http://www.atava.se). I mitt fall så skulle jag spara c.a 1300kr/år om jag bytte från mitt Trygg Hansa till deras största (Large) paket med självriskreducering m.m. Atava drivs av bla Trygg Hansa men finns endast på internet därav lite bättre pris.

Innan jag hittade Atava så var Trygg Hansa absolut billigast för min bil. Jag betalar idag inkl höjningen ca 7400kr/år med hyrbil, 1500mil/år. (Man,29år,Malmö, olycksfri)

Trevlig sommar!

jocke.w
2007-07-24, 12:34
Thanks......dock så får jag ingen träff på mitt personnr. på den sidan.

Kanske inte finns till!!!! :-O

Roffe
2007-07-24, 12:38
Samma här :(

mellowd
2007-07-24, 14:48
omg.
5 492 SEK / år
458 SEK / månad

Large med 3000 i självrisk. skadefri
1000 mil om året på en mk2 gti 16v
man,21,huskvarna (jönköping)

fasen halva priset på den halvförsäkringen jag betalade innan motorn gav upp.
Jag vet ju vad jag ska satsa på nästa säsong.

Tack för tipset!!

Lillen
2007-07-24, 15:34
Vad för vilkor gäller vid skada eller stäld då??
Vad för service får man och vad händer mm mm ????

Fredrix
2007-07-24, 15:45
Fick 2723 / året för gti:n på mellan, lustigt att min 940 -91 kostade 150:- mer med samma indata...

Hur som, när börjar skattehöjningen gälla ? eller är de priser som man räknar ut uppdaterade med dem...

JWO
2007-07-24, 16:01
Höjning började gälla den 1 Juli....

Sebbe
2007-07-24, 17:29
Försäkringsbolagsbytesdags. Det skiljde ca 5000 kr/år mot min nuvarande försäkring.

Carlee
2007-07-24, 19:25
Min förra Golf vr6 syncro kostade 7800:-/år halv (innan höjningen!) hos Sveland. Det tyckte jag var billigt då!
Med min nuvarnade Golf GTi 16v mk3, betalar jag 6800:-/år halv hos Trygg-Hansa. 1000:- billigare, tyckte jag var ett rejält kap för en vecka sedan! Men hos Atava hade jag tjänat ytterligare 1500:- per år!! WTF!?

Är född 82 och bor mitt i centrala Uppsala.

Janne.M
2007-07-24, 19:35
Kan det stämma?

Billigaste tidigare försäkringen på min bil har varit: 3300kr/år Trafik (Folksam) med ATava skulle jag få 1624kr/år, med deras Large: 2387kr/år .... kan det verkligen stämma?

Red.
----

Ska snart betala in min kvartalspremie på min nuvarande försäkring, frågan är om man ska byta. Hålls allt som lovas är det ju kanon!

jocke.w
2007-07-24, 20:20
Läs avtalet innan nu bara..........kostar bla. 50kr/samtalet vid ev. frågor!!!!

Men maila verkar gratis?!?

emilson
2007-07-24, 20:32
Betalar 4900 typ när den står på farsan på folksam=) Helförsäkrad då alltså.

If ville ha typ 35 000 ifall den skulle stå på mig! Svineri!

Gullideckel
2007-07-24, 20:47
För mig var detta bolag lite dyrare än det ja redan har = Tennant.

;(

Janne.M
2007-07-24, 20:47
Läs avtalet innan nu bara..........kostar bla. 50kr/samtalet vid ev. frågor!!!!

Men maila verkar gratis?!?

Jepp, det får en lite tveksam, samt med att man agerar skadereglerare själv online. Vid lätta skador lär det fungera kanon, samt om man bara har trafikförsäkring. För allvarligt hur ofta ringer man försäkringsbolaget om det inte hänt något?

Jaaacob
2007-07-25, 14:52
Jäklar :O

20år och bor i sthlm.

Jag betalar: 5890kr trafik via detta bolag.
Trygghansa: 8840kr trafik...

Jag ska byta!

TDI
2007-07-25, 16:34
värsta kalaspriset vart det,2500kr dyrare per år och dyrare självrisk. :-O

JWO
2007-07-25, 16:40
Alla ni som tänker byta osv. kolla igenom villkoren ordentligt och hör efter hur man går till väga med skador osv. för det är först då man får veta när ett bolag är bra eller inte... det är inte alltid man ska gå efter där det är billigast!

Scirocco_turbo
2007-07-25, 17:35
Jag kör med if på mina 2 scirocco gtx 16v 5200 kr (st) i helförsäkring/helår med 3000 i självrisk.

Janne.M
2007-07-25, 18:07
Alla ni som tänker byta osv. kolla igenom villkoren ordentligt och hör efter hur man går till väga med skador osv. för det är först då man får veta när ett bolag är bra eller inte... det är inte alltid man ska gå efter där det är billigast!

Precis, men ska man bara ha trafikförsäkring så är det nog inte så stor skillnad mellan detta och andra bolag.

adis
2007-07-25, 21:01
För min del när jag kollade min gamla bil med vagnskadeförsäkring blev det 1000kr dyrare per år mot Trygg-Hansa.

JWO
2007-07-26, 10:04
För min del när jag kollade min gamla bil med vagnskadeförsäkring blev det 1000kr dyrare per år mot Trygg-Hansa.

Inget bolag kan ha super duper priser till alla.... så det går ju inte säga att detta nya bolaget är billigast på nåt sätt

jocke.w
2007-07-26, 18:08
Inget bolag kan ha super duper priser till alla.... så det går ju inte säga att detta nya bolaget är billigast på nåt sätt

Detta bolag är ett istort sett helt webbaserat bolag med minimala omkostnader.....så då kan dom pruta rejält på priserna till istort sett alla kunder

Sen att det finns ett fåtal med redan bra avtal som är svårslagna...

Henrik.M
2007-07-26, 18:36
Detta bolag är ett istort sett helt webbaserat bolag med minimala omkostnader.....så då kan dom pruta rejält på priserna till istort sett alla kunder

Sen att det finns ett fåtal med redan bra avtal som är svårslagna...

Utan att ta part för något bolag kan jag enkel säga så här.
Jobbar i bilbranschen och har gjort det väldigt många år nu (för många till min ringa ålder) , Webbbaserade bolag / mindre okända bolag har jätte billiga premier.

Men sen när du väl smäller bilen / måste uppsöka verkstad så är dom jättejobbiga att ha och göra med i vissa fall.



Större kändare bolag dyrare premie och oftas inget strul när man väl behöver hjälp.

Mindre billiga bolag = Kan vara ett jävla strul för att inte säga omöjliga att ha och göra med när olyckan är framme.

Vet av många års erfarenhet. (Jobbar parallelt med plåtkillarna och jag är ganska säker på det jag talar om).

Så är det iaf här uppe , vet flera kunder som gråtit blod över sina billiga bolag.

Sen finns det ett annat misstag man kan göra....och det är att ställa bilen på någon annan med lägre premie.
Kan sluta katastrofalt om olyckan är framme. (Vet en snubbe som totalkvadda sin M3:a efter ett par dars ägande....Mamma stod som ägare och killen skrotade den i diket efter att ha touchat en annan bil.
Han fick inte ett öre....utan fick betala.

jocke.w
2007-07-26, 18:39
Utan att ta part för något bolag kan jag enkel säga så här.
Jobbar i bilbranchen och har gjort det väldigt många år nu , Webbbaserade bolag / mindre okända bolag har jättbilliga premier.

Men sen när du väl smäller bilen / måste uppsöka verkstad så är dom jättejobbiga att ha och göra med.

Större kändare bolag Dyrare premie och oftas inget strul när man väl behöver hjälp.

Moindre billiga bolag = Kan vara ett jävla strul för att inte säga omöjliga att ha och göra med när olyckan är framme.

Vet av många års erfarenhet. (Jobbar parallelt med plåtkillarna och jag är ganska säker på det jag talar om).


Kan inte annat än att hålla med.

Dock så är detta ett trygghansa bolag.....men kanske same shit.

Billigt så länge det inte strular!!!

Henrik.M
2007-07-26, 18:47
Billigt så länge det inte strular!!!

Det är det att köra ofösäkrat och oskattat också.

Billigast = Inte alltid bäst.

Janne.M
2007-07-26, 18:48
Kan bara hålla med Henrik. För en dyrare bil med halv/hel försäkring skulle nog jag också kolla på annat håll då det känns som om det kan strula, eller ta bra med tid innan man får ersättning. Men slår nog till på deras trafikförsäkring ändå.

Gullideckel
2007-07-26, 23:51
Utan att ta part för något bolag kan jag enkel säga så här.
Jobbar i bilbranschen och har gjort det väldigt många år nu (för många till min ringa ålder) , Webbbaserade bolag / mindre okända bolag har jätte billiga premier.

Men sen när du väl smäller bilen / måste uppsöka verkstad så är dom jättejobbiga att ha och göra med i vissa fall.



Större kändare bolag dyrare premie och oftas inget strul när man väl behöver hjälp.

Mindre billiga bolag = Kan vara ett jävla strul för att inte säga omöjliga att ha och göra med när olyckan är framme.

Vet av många års erfarenhet. (Jobbar parallelt med plåtkillarna och jag är ganska säker på det jag talar om).

Så är det iaf här uppe , vet flera kunder som gråtit blod över sina billiga bolag.

Sen finns det ett annat misstag man kan göra....och det är att ställa bilen på någon annan med lägre premie.
Kan sluta katastrofalt om olyckan är framme. (Vet en snubbe som totalkvadda sin M3:a efter ett par dars ägande....Mamma stod som ägare och killen skrotade den i diket efter att ha touchat en annan bil.
Han fick inte ett öre....utan fick betala.


Själv tycker jag att är det är bra att det kommer olika alternativ på marknaden..(billiga för dom som inte gillar att betala för stormen Gudrun och dåliga aktieaffärer via sin bilförsäkring, dyra för dom som vill ha tryggar alt.).