handdator

Visa fullständig version : Problem med N249 ventilen GT TSI 170hk



rolex
2011-09-23, 19:02
Hej,

Har en GT 170hk TSI där troligen "dump" ventilen N249 är trasig. Har fått felkoden konstaterad
på VAG " mekaniskt fel N249 ventil ". Har skruvat bort den och testat den genom att lägga 12volt på den och inget händer, för övrigt ser den hel och ren ut. Vad tror ni, borde bara vara att köpa en ny och testa eller hur? Troligen har jag haft felkoden ett par månader, kan de på något sätt ha skadat turbo eller kompressor? Eftersom jag haft bra laddtryck hela tiden så borde det vara så att den inte öppnar och "dumpar" vid gasuppsläpp och dyligt. Blir lite nojjig att något annat kan ha tagit skada, vad tror ni, tacksam för synpunkter.

itouch
2011-09-23, 19:58
Bara att byta ut, N249 ventilen blir bara verksam om laddtrycket överskrider det normala och systemet behöver släppa ut lite för att reglera till det normala. Laddar turbon som den alltid gjort så är det inget att oroa sig över.

rolex
2011-09-24, 15:02
Nu har jag bytt N249 ventilen, var en uppgraderad variant såg lite annorlunda ut. Den gamla hadde längst ut på det som rör sig en hårdgummi packning, den nya bara en plastring typ, konstigt att den kan täta. Den saknade också den gummibälg ner mot elektronik klumpen. Svårt att säga om jag märker någon skillnad, kanse lite mjukare när man kliver på igen efter motorbroms.
Får åka och kolla felkoderna igen så får man hopppas att den är borta. Måsste felkoden nollas förs och sen köra lite igen eller försvinner felkoden av sig själv om felet är åtgärdat ?

rolex
2011-09-25, 12:38
Tycker att det är konstigt att inte någon motorvarningslampa hat tänts svårt att upptäcka felet om man inte läser av felkoder. N249 ventilen eller dumpen fyller ju en viktig funktion nämligen att släppa ut för högt tryck. Hakar fortfarande upp mig på om något kan ta skada om inte dumpen har öppnat. Vad händer då vid gassläpp när dumpen borde ha öppnat, konstigt att det inte finns någon " overboost " felkod.
Är det någon annan som har bytt N249 ventilen mot det nya utförandet och lagt märke till att den inte ser likadan ut, kanske en förbättring de har gjort mot den gamla.

DPC
2011-09-25, 16:56
Dumpventilen är till för att evakuera den laddtrycksspik som uppträder vid ett momentant och hastigt gasuppsläpp. Tidiga turbobilar hade ingen dumpventil och konsekvensen blir då att turbon "stannar" vid varje växling och lagg blir tydligare. Du kan vara lugn. Felet anses som så pass ofarligt att man kan köra till nästa servicetillfälle och då upptäcker verkstan felkoden (förutsatt att man servar på verkstad).

rolex
2011-09-25, 18:27
Dumpventilen är till för att evakuera den laddtrycksspik som uppträder vid ett momentant och hastigt gasuppsläpp. Tidiga turbobilar hade ingen dumpventil och konsekvensen blir då att turbon "stannar" vid varje växling och lagg blir tydligare. Du kan vara lugn. Felet anses som så pass ofarligt att man kan köra till nästa servicetillfälle och då upptäcker verkstan felkoden (förutsatt att man servar på verkstad).

Bra tack, nu är jag lugnare för det verkar som om du vet vad du pratar om. Det är nog därför motorvarningslampan inte tänds. det anses som du säger inte vara ett så allvarligt fel.
Har du någon aning om varför "dumpen" är i ett annat utförande nu som jag skrev tidigare i tråden. Den gamla hette 03C145710A och den nya
03C145710D.

Mini_me
2011-09-25, 19:30
Är en uppdaterad version av den första...alla gör så , förbättrar och ändrar sista bokstaven (Dvs det har funnits en B och C innan D).
Behöver inte vara att dom andra har varit dåliga men att man förfinat saker och ting.

sgt_nelson
2011-09-26, 08:06
Vanligt fel på dom tidiga dumparna med gummitätningen att dom börjar läcka och inte håller laddtrycket som dom ska. Den nya uppdaterade håller laddet mycket bättre. bytte nyligen på min edition 30 och det blev en duktig skillnad. märkte att den läckte när jag bänkade bilen i sommras, dom som bänkade påpekade då att dumpen förmodligen läcker laddtryck.

rolex
2011-09-26, 08:29
Vanligt fel på dom tidiga dumparna med gummitätningen att dom börjar läcka och inte håller laddtrycket som dom ska. Den nya uppdaterade håller laddet mycket bättre. bytte nyligen på min edition 30 och det blev en duktig skillnad. märkte att den läckte när jag bänkade bilen i sommras, dom som bänkade påpekade då att dumpen förmodligen läcker laddtryck.

På min var det tvärt om, hel och fin gummitätning och jag hadde fullt laddtryck. Däremot så dumpade den inte. När jag tog loss den och la 12 volt på den så reagerade den inte, tyder på att den aldrig öppnade. Felkoden var mekansikt fel. Nu när jag bytt tycker jag bilen är lite smidigare efter gasuppsläpp och när man sedan åter gasar på.