handdator

Visa fullständig version : Byta bussningar på Golf mk2



NIKKELICIOUS
2011-09-22, 12:55
Tjenare, Bilen rycker som fan när man släpper kopplingen och hugger fram ordentligt. Istället föratt göra mer skada så tänkte ja byta bussningar men vilka tror ni det är? Länkarmsbussningarna?

Hur byter man länkarmsbussningarna på enklast sätt och bakvagnsbussningar då bilen är svajjig?

Kanske lika å lämna in?

Mvh Niklas

Sweeper
2011-09-22, 13:00
Är det inte motorfästen som e slut?

Lillen
2011-09-22, 13:00
Motor & växellådsfäste?
Oftast främre motorfästet.

Länkarmsbussningarna.
Klockar det när du bromsar?
Eller när du gasar igen efter att ha bromsat.
Då kan det vara dessa.

Svaj i bakvagn beror oftast på bakaxelbussningarna ja.

Sweeper
2011-09-22, 15:50
Vet att min mk2a slog till när jag gasade o släppte gasen, då var främre motorfästet på väg att ge upp. Sen på min mk3a så klonkade det till rejält när man motorbromsade, då var växellådsfästet helt slut o man kunde känna glapp i motorn när man försökte o flytta på den.

NIKKELICIOUS
2011-09-22, 16:04
Den känns lite svajjig fram med, typ att den drar åt vissa håll, Kan ju vara fjäderbenslagringen med.

Motorfästet, Hur vet jag att det är den på snabbast sätt? tänkte gå ut och kolla det med desamma :)

NIKKELICIOUS
2011-09-22, 16:19
Verkar ju inte heller som att felet är hela tiden heller.. :/ Bara grymt obehagligt när det händer vilket är 90% av alla starter. Hugger och hoppar typ, Riktigt kraftiga slag.

NIKKELICIOUS
2011-09-22, 20:44
Har nu vart under med brytjärn, Motorn sitter på plats, Länkarmarnas bakre bussningar är slut, Går att bända dem hur man vill... Bänder jag vid länkarmen så rörs framdäckena fram å tillbaka därav de svajjiga inbromsningarna.

Sweeper
2011-09-22, 22:03
Nice :)

Lillen
2011-09-22, 23:06
En klassiker!

David L
2011-09-23, 09:22
Har nu vart under med brytjärn, Motorn sitter på plats, Länkarmarnas bakre bussningar är slut, Går att bända dem hur man vill... Bänder jag vid länkarmen så rörs framdäckena fram å tillbaka därav de svajjiga inbromsningarna.

Bilen brukar gärna dra åt något håll vid gas om dessa bussningar är slut. Att bända med kofot som du gjort får även nya originalbussningar att flexa så, kanske inte bända hur man vill men 1cm åt valfritt håll är inga problem. Finns många lösningar på detta, men den enklaste och billigaste varianten är dom solida "Mk4" bussningarna som finns.