handdator

Visa fullständig version : Radion störs ut av motorn.....eller något?



Lillen
2011-09-22, 12:35
Bilen är en Vento.

Innan motorbytet fungerade allt ok.
Nu efter motorbytet stör motor eller något ut radion.
Stänger man av bilen och bara har radion på går det bra.
Men starta motorn och det blir brus.

Nån som har något tips?

VAR sitter antennen i bilen , sitter ingen utanpå bilen.

mojoman
2011-09-22, 13:43
låter som ett jordnings problem det där. Du får testa och dra en separat jordkabel från enheten till en bra jordpunkt om inte de hjälper kan du prova o dra en extra jord från enhetens chassie.

Lillen
2011-09-22, 13:52
Bra ide.
Skall kolla jord!
Kom på att jag varit och bökat på under "brädan" ganska nyligt.
Kan ju ha kommit åt nån kabel där under då.

Lillen
2011-09-22, 18:09
Mer radio nu men inte helt bra.

Haugeman
2011-09-22, 23:45
generatorn frisk? kondingen på generaton som gett upp kanske?

Lillen
2011-09-22, 23:58
generatorn frisk? kondingen på generaton som gett upp kanske?

Ingen aning =)
Men det fungerade innan och har ju fungerat fram till för nån dag sedan.
Laddar då friskt till lysen och all annan utrustning utan att det blir spänningsfall.
Men jag är ju åxå elinkompetent så =)

Haugeman
2011-09-23, 00:13
jo den kanske laddar bra. men den lilla störkondensatorn som skall ta bort brummet som blir när den laddar kan ha sagt upp sig. klassiskt att detta ger generatorvin i radion, speciellt om jorden till radion e bra.

Lillen
2011-09-23, 00:57
jo den kanske laddar bra. men den lilla störkondensatorn som skall ta bort brummet som blir när den laddar kan ha sagt upp sig. klassiskt att detta ger generatorvin i radion, speciellt om jorden till radion e bra.

Ahh du menar så.

Men det viner inget alls.
Idag fick jag ju "kontakt" ett tag men sedan störde den igen.

Haugeman
2011-09-23, 09:10
aha. missförstog dig. vet du om du har en förstärkare bakom radion?. dom flesta vag har en liten cylinderformad förstärkare som sitter i radion med 12v remote för ström, och antennen gå in i den. denna är vanligt att den slutar funka. fast man brukar ha radio även då bara väldigt dålig mottagning.

Lillen
2011-09-29, 16:31
Har nu ryckt ur Gammabandaren eller vilken modell det nu är.

Monterade in min nya men dock sniksnik pioneer.
Bytte antennplugg och monterade.

Genast mycket bättre radio.
Är ju USB åxå så nu blir det väl lite mer musika åxå.

Lillen
2011-09-29, 16:32
VAR sitter antennen i bilen , sitter ingen utanpå bilen.

Ja nån som VET????

Bakrutan är väl ett tips?

T-mek
2011-09-29, 18:11
dom flesta vag har en liten cylinderformad förstärkare som sitter i radion med 12v remote för ström, och antennen gå in i den.

Vanlig missupfattning, det där. Det är ingen förstärkare som sitter där utan en strömförsörjning till antennförstärkaren :-).
På bilar som inte har en vanlig yttre antenn, eller har takantenn, så sitter det en antennförstärkare i anslutning till denna.
Från början fick den sin spänning via en separat kabel, men det ändrades nångång på 90-talet till att matas genom antennkabeln istället.

En original VW-radio skickar alltså tolv volt genom antennkabeln till förstärkaren, och har man en eftermarknadsradio måste man således ha den här adaptern imellan för att förstärkaren ska fungera.

Lillen
2011-09-29, 20:37
Jag har då bara pluggat in min eftermarknadsstereo iaf.

Enda jag bytte var den extrapluggen till antennkabeln då det är en sån 90graders anslutning utan stift.

Haugeman
2011-09-29, 21:33
Vanlig missupfattning, det där. Det är ingen förstärkare som sitter där utan en strömförsörjning till antennförstärkaren :-).
På bilar som inte har en vanlig yttre antenn, eller har takantenn, så sitter det en antennförstärkare i anslutning till denna.
Från början fick den sin spänning via en separat kabel, men det ändrades nångång på 90-talet till att matas genom antennkabeln istället.

En original VW-radio skickar alltså tolv volt genom antennkabeln till förstärkaren, och har man en eftermarknadsradio måste man således ha den här adaptern imellan för att förstärkaren ska fungera.

Mycket möjligt att det är en strömförsörjning och inte en förstärkare. men den har en stor tendens att pajja. vet inte hur många sådana jag bytt på olika bilar på jobbet och på egna och radion blivit bra efter det.

T-mek
2011-09-30, 06:40
Japp, den är ganska benägen att haverera. Det finns dock en annan version av den som är fyrkantig istället för rund, denna är mycket stabilare.

Woodpecker
2012-03-29, 16:09
Jag har också fått generatorvin. När jag stod stilla och lyssnade på radio, avstängd motor, så tjöt det helt plötsligt så in i h-vete i högtalarna, därefter började generatorvinet.

Ni diskuterar antennens inverkan, men borde inte det problemet kunna kollas genom att koppla loss antennen för att sedan lyssna? Jag har i vart fall provat, och vinet finns ändå när motorn är igång.

Finns det inte något filter att koppla på 12V-mataren direkt innan radion?

Uppdatering: Jag gav mig den på att ta reda på vart alla kablar till stereon gick. Resultatet blev positivt då jag fann en förstärkare jag inte visste fanns. Jag testade att koppla bort förstärkaren, och vips så försvann vinet. Jag vet inte om det är fel på förstärkaren, men fungerade gjorde det i alla fall.

Är någon intresserad av en förstärkare så är den till salu. Vet ej hur jag ska avgöra om den är defekt, men är du intresserad så kan vi diskutera saken. Billigt blir det i vart fall:)
Alpha 2 Channel Amplifier, 400W MAX POWER, GAS