handdator

Visa fullständig version : Trimma min Golf GTI/R från årsm 2010



Stefan Löfgren
2011-09-20, 23:38
Vem är bäst på trim i dag? Vilken effekt kan man räkna med att få med enbart en mappning.
Finns det någon möjlighet att koppla ur antisladd-systemet i Golf R

jonis
2011-09-21, 00:28
Hej .
Frågan är hur du tänkt använda bilen?
Du kan få ut 322 hp och 480 mm med bara mappning.
Detta funkar bra vid normal gatkörning men vid hård körning kommer bilen att tappa effekt pga värme mm.

Dock kör dom flesta inte på bana / event och då får man mycket hk för pengarna!

Du kan sedan gå vidare med sportavgas från turbo om så önskas.

Särås
2011-09-21, 02:54
Vem är bäst på trim i dag? Vilken effekt kan man räkna med att få med enbart en mappning.
Finns det någon möjlighet att koppla ur antisladd-systemet i Golf R

Hej!
Frågan vem som är bäst är helt upp till person till person och vad man vill få ut av det hela!
Om man vill ha möjlighet att växa i sitt trim?
Eller om man vill ha möjlighet att ha kvar alla VW´s original säkerhets funktioner i styrboxen?
Eller om man vill att trimmet ska vara osynligt för verkstäder och övriga som kan bry sig om det?
Eller kanske den som gör dom snabbaste Golf R på jorden?

Som Du ser kan man ställa sig en mängd olika frågor, hur täcker garantier upp från leverantören av mjukvara?

Angående att koppla ur antisladd-systemet så finns det inget enkelt trick ännu.
Vet att det finns ett antal tuners som tittar på en lösning och säkert någon som har det klart, vi har det inte klart ännu tyvärr.

Stefan Löfgren
2011-09-21, 19:36
Tack för era svar.

Jag brukade en R i vintras och var ute på div. små roliga oplogade vägar, måste säga att bilen går fantastiskt bra men det som saknades var att kunna köra helt utan hängslen.
Återkommer till dig Jimmy när det blir aktuellt med trim. Måste bara få hem bilen först:-)

Mvh Stefan Löfgren

Krigge
2011-09-21, 23:49
Vilka trim är "osynliga" hos en Aukt. verkstad?

Särås
2011-09-22, 00:19
Vilka trim är "osynliga" hos en Aukt. verkstad?

Kan bara svara för oss och jag VET att vi har en mjukvara som med hjälp av GIAC Flashloader där man kan välja mellan original och trim mjukvaran i boxen gör det omöjligt för verkstaden att se att GIAC mjukvaran finns där till 100% och även omöjligt att upptäcka vid provkörning osv osv.

Men finns säkert fler som är 100% osynliga!

Med GIAC syns det inte ens att styrdonet är "flashat" vilket jag däremot vet att många av våra kollegor inte lyckats lösa ännu.
Men så klart även där finns det undantag!

Quattro_mannen
2011-09-22, 10:14
Vilka trim är "osynliga" hos en Aukt. verkstad?

Revo http://www.revotechnik.com/

silam
2011-09-22, 10:26
Att det skall vara så svårt att bli av med ESP, helt otroligt ?
Har någon mer kollar med VW på sistonde, 2012´orna har det ju urkopplingsbart så förhoppningsvis kan man uppdatera mjukvaran.
Men jag hade personligen lika gärna fimpat skiten helt med 3´e parts mjukvara.

/N

anri52
2011-09-22, 10:34
Revotrimmade bilar presterar grymt bra, det ät bara kolla på listan
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3900021-The-NEW-2.0T-FSI-1-4-thread-top-20
Dom snabbaste 2,0t fsi bilarna med k04 turbo är med Revoprogram.

DPC
2011-09-22, 10:43
Att det skall vara så svårt att bli av med ESP, helt otroligt ?
Har någon mer kollar med VW på sistonde, 2012´orna har det ju urkopplingsbart så förhoppningsvis kan man uppdatera mjukvaran.
Men jag hade personligen lika gärna fimpat skiten helt med 3´e parts mjukvara.

/N

Jag har precis varit i kontakt med en person som jobbar med tekniska frågor på svenska VW. Den info som finns i dagsläget är att VW inte kommer att erbjuda urkopplingsbar ESP till modellår 2010-11. Det är bekräftat att hårdvara måste uppdateras för att få både fungerande och avstängd ESP.

ThomasT
2011-09-22, 11:13
Vilka trim är "osynliga" hos en Aukt. verkstad?

Det som är bra att veta är att även då trimmen inte syns vid vanlig service osv, så kan man i efterhand i loggarna se att bilen varit trimmad ifall de gör en noggrannare undersökning.


.

jonis
2011-09-22, 18:47
Kan bara svara för oss och jag VET att vi har en mjukvara som med hjälp av GIAC Flashloader där man kan välja mellan original och trim mjukvaran i boxen gör det omöjligt för verkstaden att se att GIAC mjukvaran finns där till 100% och även omöjligt att upptäcka vid provkörning osv osv.

Men finns säkert fler som är 100% osynliga!

Med GIAC syns det inte ens att styrdonet är "flashat" vilket jag däremot vet att många av våra kollegor inte lyckats lösa ännu.
Men så klart även där finns det undantag!

Detta är fel . även om flash id och flash räknaren står på samma värden som innan chippningen finns den nu endå sätt att se att en bil har ett giac program i sig.

Krigge
2011-09-22, 22:36
Ja det spelar ju mindre roll om dom inte upptäcker att det sitter där utan när nåt gått snett skall man inte se att det nånsin suttit nåt där.
Går det eller sparas alla loggar om turbotryck osv??

Peter-C
2011-09-23, 00:56
Olika synsätt – Jag talar om att bilen har annat motorstyrningsprogram när jag lämnar in den på service på VAG. Orsaken är att jag inte vill ha det överläst för att slippa lägga dit det igen.

Alternativet i mitt fall är att med den så kallade PPC enheten själv lägga tillbaka originalet innan service vilket jag inte har lust att lägga tid på. Dessutom börjar väl styrningen om från ”scratch” vid programinstallation och ska ställa in sina variabler igen.

Jag inser till fullo vad ni är ute efter men tycker det är rimligt att tala om det för den som ska analysera bilen då det i allra högsta grad påverkar bilens beteende. Denna metod har jag praktiserat i många år.

Är den chippad så märks det ju ändå när man kör den, vilket säkert tekniker/mek också märker.

/Peter

Evil E
2011-09-23, 12:32
Jag har precis varit i kontakt med en person som jobbar med tekniska frågor på svenska VW. Den info som finns i dagsläget är att VW inte kommer att erbjuda urkopplingsbar ESP till modellår 2010-11. Det är bekräftat att hårdvara måste uppdateras för att få både fungerande och avstängd ESP.

Samma svar har jag fått, de har bytt ut viss hårdvara i 2012'an vilket gör det omöjligt att uppdatera mjukvaran allena. Måste alltså fibbla med hårdvara också, vilken hårdvara det rör sig om har jag dock ingen aning om då jag inte frågade, tror att man gör sig själv en tjänst om man säljer sin 11'a och köper en 12'a ist!

silam
2011-09-23, 16:44
Jag har precis varit i kontakt med en person som jobbar med tekniska frågor på svenska VW. Den info som finns i dagsläget är att VW inte kommer att erbjuda urkopplingsbar ESP till modellår 2010-11. Det är bekräftat att hårdvara måste uppdateras för att få både fungerande och avstängd ESP.

Om man är beredd att betala då, går det att byta den ?
Beroende på kostnaden skulle det ju vara ett alternativ (även om jag tycker dom borde kunna lösa det i mjukvara).

/N

DPC
2011-09-24, 10:39
Det går det säkert, men svenska VW har inte lyckats att få info om vad det är som ska bytas. Man ska nog inte räkna med att få hjälp med detta ärende.

ThomasT
2011-09-24, 13:23
Det går det säkert, men svenska VW har inte lyckats att få info om vad det är som ska bytas. Man ska nog inte räkna med att få hjälp med detta ärende.

Knappast...

Tänk Aftonbladets rubrik:

-"Förare dog i sportbilskrasch, tillverkare hade stängt av säkerhetssystemen..."

.

DPC
2011-09-24, 15:02
Då kan vi se fram emot jobbiga tidningsrubriker framöver eftersom både GTI och R har avstängningsbar ESP från modellår 2012!? Min gamla GTI V hade också avstängningbar ESP och jag kan inte minnas att jag sett några tidningsrubriker.

Som sagt, man ska nog inte räkna med att få möjlighet att helt stänga av ESP via knapp för tidiga R/ GTI VI.

Chesmal
2011-09-24, 18:42
Stefan lyssna inte på dom ;)
lets burn some money !!!

http://www.hgp-turbo.de/

Ett HGP Leistungssteigerung für Golf VI R20 446PS-Version OCH endast 16.000 euro, som hittat steffe, om du blir bäst vet jag inte men du blir helt klart min idol för all framtid !

DPC
2011-09-24, 20:54
Verkar vara seriösa tuners. Byte av injektorer och kompar ned "redan" vid 370 hk. Bara att slå till!

Peter-C
2011-09-24, 21:59
Stefan lyssna inte på dom ;)
lets burn some money !!!

http://www.hgp-turbo.de/

Ett HGP Leistungssteigerung für Golf VI R20 446PS-Version OCH endast 16.000 euro, som hittat steffe, om du blir bäst vet jag inte men du blir helt klart min idol för all framtid !

För att relatera bakåt i tråden till något som verkar vara väsentligt – syns det att den är chippad/trimmad :)))))))

Den som köper får en gladare vardag men dock falukorv och makaroner ett tag framöver…..

/Peter

Gasekke
2011-09-25, 21:45
Hmm, finns det några redovisade tider med hgp:s R golfar på tex dragstripp? Vet att de åkt ruskigt fort med dubbelturbo vr6:orna men sen då? Jag undrar oxå om ngn här köpt ngt av dem , jag försökte kontakta dem för DSG update grejor men efter 1,5 månad så har jag ff inte ens fått ngt svar från dem....
Och 16500 eur är sjukt mkt pengar.
Ursäkta OT/ Erik

DPC
2011-09-26, 08:59
Hur står sig HGP näst värsta kit (370 hk) i pris jfr de mod du har gjort Erik?

Gasekke
2011-09-26, 10:53
Hur står sig HGP näst värsta kit (370 hk) i pris jfr de mod du har gjort Erik?

Mina grejor har väl kostat i runda slängar ca 55-60tkr inkl jobb cirka , men HGP grejorna kräver ju dessutom kompsänkning o toppackningsbyte och som jag förstår det så tillkommer monteringskostnad på 1600euro till de 8400 så de är väl ungefär dubbelt så dyrt hos HGP och jag tror inte det är dubbelt så bra ;) men jag är ju partisk..
Mvh Erik

Chesmal
2011-09-26, 13:16
Gasekke !
Testade att maila HGP på lördag kvällen när jag läste ditt inlägg, där jag mest flumade och sa att jag älskadeTyskland och HGP + massa annan skit
självklart var jag inte nykter men svaret jag fick imorse var

Hi Andrej,
thank you for your compliments and inquiry.
We drive our VW Passat R36 530hp-version every day, to holidays etc.it
makes a lot of fun. <-- sjukt viktigt !
With our best regards to sweden Ute and Martin Gräf


Då maila jag till: Ute Gräf [info@hgp-turbo.de]

Han har tyvär ingen facebook :(

Gasekke
2011-09-26, 15:02
Hmm då får man väl dra i sig några bärs o skriva att man gillar bratwurst och tysk gladporr så kanske man får svar ;-p.

Men hur svårt ska det vara att få fram ett svar på jag till o med skrev på min bästa skoltyska iofs 25år sedan men lite sitter ju kvarö
Erik

Marcus
2011-09-26, 15:10
Vad vill ni ha svar på? Vad är frågeställningen?

Gasekke
2011-09-26, 16:28
Jag försökte få svar på om de kunde hjälpa till med mjukvara till min DSG låda men icke.. Vet inte om det har att göra med att jag har Giac annars men de kan väl iaf svara i vilket fall som helst till o med tex ett nej tack stick o brinn vore ju ett svar åtminstone.
Erik

Chesmal
2011-09-26, 17:08
Jag får göra en repris nu på lördag igen och se om dom svarar !

Annars så håller jag en mail kontakt med en säljare från HPA angånde deras 20th Anniversary kit till min r32, som ser nice ut
Dom har ju DSG upgrades som ser seriösa ut, nu är jag inte lika tekniskt begåvad som ni men det kanske finns nått till Golf R

http://www.hpamotorsport.com/dsg.htm

Lite mer kärlek i den hemsidan en vad Tyskarna har :)

Särås
2011-09-26, 18:40
Inte så vacker hemsida men ska man ha den bästa leverantören enligt oss på DSG så är det detta som gäller:
http://www.sspperformance.com/sub-category/vw-dsg/drivetrain---/

Många av DSG kopplings kitten som finns är tyvärr väldigt hårda och inte alls roliga att köra på gata, SSP´s grejer är däremot riktigt trevliga och sitter redan i en mängd GIAC trimmade bilar över hela världen!

Gasekke
2011-09-26, 23:23
Jag får göra en repris nu på lördag igen och se om dom svarar !

Annars så håller jag en mail kontakt med en säljare från HPA angånde deras 20th Anniversary kit till min r32, som ser nice ut
Dom har ju DSG upgrades som ser seriösa ut, nu är jag inte lika tekniskt begåvad som ni men det kanske finns nått till Golf R

http://www.hpamotorsport.com/dsg.htm

Lite mer kärlek i den hemsidan en vad Tyskarna har :)

Jag har mailat till dem med FÖRE jag skickade till tyskarna inget svar där heller....
Tror ff att det beror på att jag inte kör med ngt annat från dessa tuners så det är synd att Giac inte gör pgmvara då jag inbillar mig att standard lamellerna orkar min effekt med råge och HPA stegen upp till min effekt är bara mjukvara så jag skulle gärna prova synd bara att de inte svarar :(
Erik

Quattro_mannen
2011-09-27, 12:45
Jag har mailat till dem med FÖRE jag skickade till tyskarna inget svar där heller....
Tror ff att det beror på att jag inte kör med ngt annat från dessa tuners så det är synd att Giac inte gör pgmvara då jag inbillar mig att standard lamellerna orkar min effekt med råge och HPA stegen upp till min effekt är bara mjukvara så jag skulle gärna prova synd bara att de inte svarar :(
Erik

Inte kollat på Revo:s DSG programvara??

Gasekke
2011-09-27, 13:46
Nej inte än kanske man ska kika på, men huvudkruxet med programvaran oavsett leverantör är att det är rätt så drygt att hålla på och skicka boxar kors o tvärs i världen då det inte finns ngn återförsäljare i sverige för pgmvara oavsett leverantör. Iofs så vitt jag vet men jag kanske har fel?? Tips ngn som vet.
Erik

Confide
2011-09-27, 17:35
Fanns en agentur för Revo, men dom har lagt ner tack vare att dom inte sålde några trim...
Hört att det är vesäntligt om man vill att firman skall gå runt xD!

Quattro_mannen
2011-09-28, 17:41
Kollade upp Revo filerna för DSG,dom finns bara upp till årsm.-08 tillsvidare...

Chesmal
2011-09-29, 12:18
jag har en oundviklig Captain Morgan upplevelse på fredagskvällen, kan skriva ett långt kärleks mail till HPA och tacka dom för celine dion om du vill Gasekke eller om du har nån annan pågång :)

Krigge
2011-10-03, 01:50
Kan nån ge lite feedback på vilken programvara man skall välja? Har kollat runt lite och får som vanligt blandade siffror.

Rica Tuning: Kostar 8900:- exkl. deras softloader vad jag förstår. Ger 307bhp och 415nm

Vtech: Kostar 8900:- Inkl. deras RTS enhet. Ger 322bhp och 480nm

Giac: Kostar 8995:- för endast programvara. Ger mellan 305-315bhp och 400-420nm

Bluefin: Kostar ca 5000:- inkl handenhet. Ger 308bhp och 408nm

Revo: Kostar ca 5500:- plus 1800:- för handenhet. Ger 300bhp och 410nm

BSR: Kostar 8900:- inkl. PPC3 och ger 308bhp och 395nm.

Har man missat någon? Rent spontant känns BSR tryggast med tanke på garantier osv.
Riktigt smutt handenhet har dom också. Annars lockar ju siffrorna hos Vtech, men det får man väl ta med en nypa salt?

Input tack!

Mvh

ThomasT
2011-10-03, 02:23
Kan nån ge lite feedback på vilken programvara man skall välja? Har kollat runt lite och får som vanligt blandade siffror.

Rica Tuning: Kostar 8900:- exkl. deras softloader vad jag förstår. Ger 307bhp och 415nm

Vtech: Kostar 8900:- Inkl. deras RTS enhet. Ger 322bhp och 480nm

Giac: Kostar 8995:- för endast programvara. Ger mellan 305-315bhp och 400-420nm

Bluefin: Kostar ca 5000:- inkl handenhet. Ger 308bhp och 408nm

Revo: Kostar ca 5500:- plus 1800:- för handenhet. Ger 300bhp och 410nm

BSR: Kostar 8900:- inkl. PPC3 och ger 308bhp och 395nm.

Har man missat någon? Rent spontant känns BSR tryggast med tanke på garantier osv.
Riktigt smutt handenhet har dom också. Annars lockar ju siffrorna hos Vtech, men det får man väl ta med en nypa salt?

Input tack!

Mvh

När det är så små skilnader som ovan så går det inte dra några som helst slutsatser om vilket trim som ger snabbast bil.

Välj den leverantör du känner dig mest trygg med. Tänk på att BSR lämnar inga mer garantier än de andra... du kan däremot täckna en försäkring...


.

trizivir
2011-10-03, 08:38
BSR har något som kallas demotrimning, de sätter i trimmet och du får provköra helt gratis. Är du inte nöjd tar de bara bort det, gillar du det så köper du deras PPC.

Särås
2011-10-03, 11:41
Stertman Motorsport erbjuder även testa mjukvara, samt att missa inte att man har % på vårt trim som medlem i GTi klubben.

Nackdelen med GIAC är ju att bilen måste till oss.

lasholm
2011-10-03, 11:45
Jag kör med Bluefin på min A4:a. Köpte direkt från England. Grym support om det blir nåt strul.

jonis
2011-10-03, 12:23
Vtech.se har 30 dagars öppet köp, bilen måste inte till oss. Rts skickas via post.

Quattro_mannen
2011-10-03, 13:14
Kan nån ge lite feedback på vilken programvara man skall välja? Har kollat runt lite och får som vanligt blandade siffror.

Rica Tuning: Kostar 8900:- exkl. deras softloader vad jag förstår. Ger 307bhp och 415nm

Vtech: Kostar 8900:- Inkl. deras RTS enhet. Ger 322bhp och 480nm

Giac: Kostar 8995:- för endast programvara. Ger mellan 305-315bhp och 400-420nm

Bluefin: Kostar ca 5000:- inkl handenhet. Ger 308bhp och 408nm

Revo: Kostar ca 5500:- plus 1800:- för handenhet. Ger 300bhp och 410nm

BSR: Kostar 8900:- inkl. PPC3 och ger 308bhp och 395nm.

Har man missat någon? Rent spontant känns BSR tryggast med tanke på garantier osv.
Riktigt smutt handenhet har dom också. Annars lockar ju siffrorna hos Vtech, men det får man väl ta med en nypa salt?

Input tack!

Mvh

Behövs ingen handenhet med Revo om du INTE vill ha möjligheten att själv byta mellan trim/org.

ThomasT
2011-10-03, 14:10
Stertman Motorsport erbjuder även testa mjukvara, samt att missa inte att man har % på vårt trim som medlem i GTi klubben.

Nackdelen med GIAC är ju att bilen måste till oss.

Personligen tycker inte jag att det är en nackdel att få trimmet installerat på plats. Då ni märker om något inte fungerar som det ska...
Jag skulle aldrig "postorder" trimma mina bilar...

.

Särås
2011-10-03, 15:08
Personligen tycker inte jag att det är en nackdel att få trimmet installerat på plats. Då ni märker om något inte fungerar som det ska...
Jag skulle aldrig "postorder" trimma mina bilar...

Det är lite av Stertman Motorsports åsikt oxå, vi vill gärna veta att bilen vi ska trimma inte har fel på magnetventiler, dumpventiler eller någonting annat!
Samt kontrollera felkoder och se att bilen fungerar som den ska efter trim!
Dock verkar det som att kunder som bor mer än 20 mil från vår verkstad tycker det är ireterande/nackdel!

anri52
2011-10-03, 18:30
Med endast programvara från Giac ser det ut så här när jag kör mot en Bmw m3 e46a http://www.youtube.com/user/Grasak#p/a/f/0/wXx0i8pbzUY
Några 305-315 hk är det inte tal om i detta rejs snarare 270-285hk,Siffrorna från Tuningföretagen är peakeffekt alltså ingen stabil effekt,
För att få en stabil effekt krävs uppgradering av hårdvara som IC,avgas mm. Med endast programvara(chip) kommer bilen prestera i stort sett
lika vilket företag du än väljer det viktiga är supporten, se till att hitta ett företag som kan sin sak och inte slår sig på bröstet å säger vi är bäst
alla andra är skit..

anri52
2011-10-03, 20:58
När man läser detta så förstår man att det krävs en hel del för att få 301,8 hk. Citerar från en annan tråd:
Bänkade min Ed.30 på bugrun, programvara från Giac, avgas+racekat+downpipe, autotechs bränslepump,öppet filter, s3 ic, flaschad dsg-låda.
Resultatet blev:
301,8 hk och 387 nm i motorn.
253,5 hk och 355 nm på hjulen

Särås
2011-10-03, 21:18
När man läser detta så förstår man att det krävs en hel del för att få 301,8 hk. Citerar från en annan tråd:
Bänkade min Ed.30 på bugrun, programvara från Giac, avgas+racekat+downpipe, autotechs bränslepump,öppet filter, s3 ic, flaschad dsg-låda.
Resultatet blev:
301,8 hk och 387 nm i motorn.
253,5 hk och 355 nm på hjulen

Du har hakat upp Dig på att försöka smutskasta oss känns det som Rian!
Kan Du ta och ge Dig nu?
Magnus Edition 30 har i våra ögon steg 2 och hur vida hans BSH insug verkligen fungerar som det ska för hans bil kan inte vi svara på!
Gällande mjukvaran så har det hänt en hel del sedan Magnus var hos oss och dessutom så har han som sagt enbart en steg 2 mjukvara anpassad för avgassystem och högtryckspump.

Nog nu!

GTI30EDITION
2011-10-03, 22:26
Med endast programvara från Giac ser det ut så här när jag kör mot en Bmw m3 e46a http://www.youtube.com/user/Grasak#p/a/f/0/wXx0i8pbzUY
Några 305-315 hk är det inte tal om i detta rejs snarare 270-285hk,Siffrorna från Tuningföretagen är peakeffekt alltså ingen stabil effekt,
För att få en stabil effekt krävs uppgradering av hårdvara som IC,avgas mm. Med endast programvara(chip) kommer bilen prestera i stort sett
lika vilket företag du än väljer det viktiga är supporten, se till att hitta ett företag som kan sin sak och inte slår sig på bröstet å säger vi är bäst
alla andra är skit..

Tjoho!

När det gäller steg 1, eller endast programvara (hur man nu kallar det) så tror jag inte att det skiljer speciellt mkt mellan tuning firmorna när det gäller prestandan.

Jag håller med dig R när du skriver att supporten är absolut viktigast.

anri52
2011-10-03, 22:48
Ingen smutskastning från min sida utan ren fakta!!
En steg 2 bil(Golf 30 edition) med dessa uppgraderinga BÖR ha mer effekt än
en bil med endast programvara,berätta gärna vad ni fått effekt uppgifterna i från
när det gäller steg 1 (endast omprogramering) bänkar ni bilarna?

ThomasT
2011-10-03, 23:57
Ingen smutskastning från min sida utan ren fakta!!
En steg 2 bil(Golf 30 edition) med dessa uppgraderinga BÖR ha mer effekt än
en bil med endast programvara,berätta gärna vad ni fått effekt uppgifterna i från
när det gäller steg 1 (endast omprogramering) bänkar ni bilarna?

Man ska inte lägga för stor vikt vid gratismätningarna som görs vid bugrun, ibland genomförs de inte helt seriöst(vilket är helt förståligt med tanke på omständigheterna). Ska nog mest ses som en kul grej mer än som en referens mätning.
Finns det ingen riktig mätning gjord på den bilen?

.

anri52
2011-10-04, 09:11
Man ska inte lägga för stor vikt vid gratismätningarna som görs vid bugrun, ibland genomförs de inte helt seriöst(vilket är helt förståligt med tanke på omständigheterna). Ska nog mest ses som en kul grej mer än som en referens mätning.
Finns det ingen riktig mätning gjord på den bilen?

.

Inte vad jag vet Thomas, men GTI30EDITIONs förra bil(edi 30) gjorde en bänkning med samma hårdvaruppgraderingar,
resultatet blev även där ca 300 hk, efter sista påställningen när den gick som bäst hade den 340-350 hk med rejssoppa.

GTI30EDITION
2011-10-04, 11:34
Det man också bör fråga sig när det gäller programvaran är vad man är ut efter är det:

* Högst toppeffekt?
* Bäst register?
* Snålaste bensinförbrukningen?
* Snabbaste firman på forumet. ;)

Det är ju alltså svårt att säga vilket program som är "bäst", man får gå tillbaka till sig själv och se vad
man är ute efter.

Mvh

silam
2011-10-04, 12:21
Ingen smutskastning från min sida utan ren fakta!!
En steg 2 bil(Golf 30 edition) med dessa uppgraderinga BÖR ha mer effekt än
en bil med endast programvara,berätta gärna vad ni fått effekt uppgifterna i från
när det gäller steg 1 (endast omprogramering) bänkar ni bilarna?

Det är alltid bra med erfarenheter från andra användare, det är ju det vi är här för.
Men som oberoende forumläsare som läser alla trådar kring effekt & trim så måste jag hålla med om att det liknar smutskastning.
Det är samma saker som återkommer i tråd efter tråd och det gör ofta att trådarna spårar ur.

/N

AeroPlus
2011-10-04, 13:39
God dag Jonis !

Seriöst dessa nintendo handkontroll mm som utvecklas är jag ärligt talat trött på,spelar ingen roll om det handlar V tech Bsr eller någon annan.
Ni skickar in sånt saker sen installerar kunden detta på en felaktig bil.Vad händer då ?
Detta i sin tur ger en missnöjd kund.
Bilen måste in till trimfirma för prov test förre/efter om det frågas mig.

AeroPlus
2011-10-04, 13:52
Hejsan Saras !

Du får ta det lungt lite mot Rian,är det så ni hanterar kritik ?Kan du ta och ge dig nu ?Bra hantering isf ,tummen upp
Rian är jävligt snäll i sina inlägg mm så jag tror vid kritik förkännar han inte såna inlägg från dig,specielt som är företagrepresentat.

ThomasT
2011-10-04, 14:44
Det man också bör fråga sig när det gäller programvaran är vad man är ut efter är det:

* Högst toppeffekt?
* Bäst register?
* Snålaste bensinförbrukningen?
* Snabbaste firman på forumet. ;)

Det är ju alltså svårt att säga vilket program som är "bäst", man får gå tillbaka till sig själv och se vad
man är ute efter.

Mvh

Vilket som är bäst beror ju på vilket syfte man har, så det går inte att svara på.

Hade man möjligthet att testa de olika programvarorna i labbmiljö och analysera ändringarna i koden så skulle man kunna dra lite slutsatser. Men det kommer aldrig att hända.

Jag har en vän som jobbar med mototrutveckling på AVL som jag tycker är kul att pratat motorer med, han garvar åt så kallade "trimfirmor" och avfärdar dem snabbt som amatörer som fumlar i blindo...

.

Gasekke
2011-10-04, 16:47
Det är lite av Stertman Motorsports åsikt oxå, vi vill gärna veta att bilen vi ska trimma inte har fel på magnetventiler, dumpventiler eller någonting annat!
Samt kontrollera felkoder och se att bilen fungerar som den ska efter trim!
Dock verkar det som att kunder som bor mer än 20 mil från vår verkstad tycker det är ireterande/nackdel!

Bara 20mil suck... Om jag ändå haft SÅ nära till ER (jag har 71 mil dit enkel väg... :-P) Jimmy så hade jag dykt upp hos er oftare tror jag, inte så bra för plånboken men iövrigt så är iaf JAG sjukt nöjd med både bil och support från ER sida.
Men det är ju bara min åsikt och det är ju ett fritt land (någorlunda iaf) men det är som fler än jag som verkar tycka att det lätt tenderar till pajkastning i alla trådar som handlar om eftermarknadstrim.. Trist när det blir så.

over and out Erik

GTI30EDITION
2011-10-04, 17:16
Vilket som är bäst beror ju på vilket syfte man har, så det går inte att svara på.

Hade man möjligthet att testa de olika programvarorna i labbmiljö och analysera ändringarna i koden så skulle man kunna dra lite slutsatser. Men det kommer aldrig att hända.

Jag har en vän som jobbar med mototrutveckling på AVL som jag tycker är kul att pratat motorer med, han garvar åt så kallade "trimfirmor" och avfärdar dem snabbt som amatörer som fumlar i blindo...

.

Det jag skrev var nog med en "smula" ironi. Det får inte bli för allvarligt, då är det inte roligt längre. :)

Mvh

AeroPlus
2011-10-04, 17:39
När man läser detta så förstår man att det krävs en hel del för att få 301,8 hk. Citerar från en annan tråd:
Bänkade min Ed.30 på bugrun, programvara från Giac, avgas+racekat+downpipe, autotechs bränslepump,öppet filter, s3 ic, flaschad dsg-låda.
Resultatet blev:
301,8 hk och 387 nm i motorn.
253,5 hk och 355 nm på hjulen

God dag Rian !

Man kan verkligen inte bänka bilarna vart som helst,det räcker att man i bänken har piss kylare så försvinner massor med effekt..

Jag tycker handen på hjärtat så har alla dina uppgraderingar med Giac presterat bra specielt den med Racesoppa ,som jag ifs trodde i 1 år att den var vanlig bensin mm,det är inte lätt när folk döljer saker specielt nära vänner.
Din steg 1 ,den kanske gick inte så bra mot den M3a men en steg 1 är känd oftast att i värme och där försvinner hk.Dessutom var den M3 chipad :)
Steg 3 när du körde mot min 9-5 Aero ,som var jämnt typ så skall du vara nöjd över.Hur mycket skulle ge den om steg 3 med pump ic insug gav 301 hk ,tror du på största allvar att du hade 280 hk när du körde mot min Saab då ?
Då skulle jag boka en kurs åt dig där du kan lära känna prestandan lite mer hur det fungerar.
Den senaste oxå presterade inte som 420 hk som vissa skrev men fortfarande så presterade den fina tider.
Jag förstår att du är inte nöjd med Stertman support men när det gäller acceleration så tycker jag att Giac i alla fall att dom fått bra fart på din gamla pärla.


För övrigt så har jag lust att köra mot dig..

Mvh

anri52
2011-10-04, 18:58
God dag Aero!!
Kan tänka mig runt 300 hk i Golfen när jag körde "ganska" jämt mot dig!! Kemo GIAC är en sak, min Ecu som Giac var nerladdat i något helt annat.
Min Golf är inget at köra emot, pröva mot Martins Ford i stället hehe.

AeroPlus
2011-10-04, 19:22
G
Min Golf är inget at köra emot, pröva mot Martins Ford i stället hehe.

Den kanske är inget att köra emot men vi skall köra på samma sett som vi har gjort förut.
Vad spelar det för roll om nån åker på stryk,min är inget raket heller,kör mellan 14.3-14.4 till 200 km/h med dessa 24 kg tunga 19" halv tank,och när programet har addapterat bort överslängar.5-5.1 sec till 100-150 rätt snäll program 400nm
Bara 1 sec snabbare än din Giac steg 3 300 hk som du kallare den ,och din skall vara vassare nu så säg att jag får stryk så firar vi den.

Jonis och Saras kan vara med oxå,dom kan springa därefter på 402 meter så tar jag tid med RL ;)

DPC
2011-10-04, 22:12
Bromsning på rullande landsväg funkar hyggligt som jämförelse mellan olika bilar med liknande däck samma dag, inget annat. Att hålla koll på slip och få en någorlunda korrekt uppmätning/beräkning av drivlineförluster är svårt. Mätonoggranheten är inte försumbar. Sen så påverkar recirkulation i stor omfattning både för kylaren och för insugsluften. Momentnedreglering syns dessutom oftast inte i kombit (skyddsåtgärd = inget fel).

GTI30EDITION
2011-10-05, 17:23
God dag Aero!!
Kan tänka mig runt 300 hk i Golfen när jag körde "ganska" jämt mot dig!! Kemo GIAC är en sak, min Ecu som Giac var nerladdat i något helt annat.
Min Golf är inget at köra emot, pröva mot Martins Ford i stället hehe.

Halloj!

Ursäkta OT! :)

Vi kan väl samlas upp och ta en kaffe, bulle och ljuga om vem som är snabbast? ;)

Simma lugnt.

AeroPlus
2011-10-05, 17:45
Ja ,vi får se om Rian ställer upp,han verkar inte vara så intresserad som han var förut med Giac,jag kan ta en dunk med racesoppa oxå om han inte vågar ställa upp på bensin :)

Mvh

Krigge
2011-10-05, 19:26
Jag är i första hand intresserad av det chippet med bäst register. Dom tester jag läst (gamla iofs) viasr ju på stora skillnader mellan olika chip. Vissa tillverkare har inte lagt ner i närheten av den tid som andra gjort vilket ger en del skillnader.

AeroPlus
2011-10-05, 20:20
Jag är i första hand intresserad av det chippet med bäst register. Dom tester jag läst (gamla iofs) viasr ju på stora skillnader mellan olika chip. Vissa tillverkare har inte lagt ner i närheten av den tid som andra gjort vilket ger en del skillnader.

Hej Krigge !
Jag tycker absolut att tänker bra,många tänker just på max topp effekt.
Men vilken bil kommer att gå bättre ,tillexempel

BIl 1) 5000 rpm 270 hk 5500 320 hk 6000 270 hk
Bil 2) 5000 rpm 320 hk 5500 320 hk 6000 rpm 320

Bägge bilar har topp effekt på 320 hk men medeleffekt skiljer sig åt 34 hk
Så vill du ha jäkligt bra medel effekt så lägger du så mycket hårdvara på bilen så möjligt.
Det är det många blir lurade av ,dom tror att bil 2 har mycket större effekt om den kör mot bil 1 men i själva verket ligger allt i stabil effekt.

Mvh

Krigge
2011-10-05, 21:16
Sen är det väl så att många företag har samma produkt. Jag vill veta VEM som sitter och utvecklar programvaran. BSR tex har väl egna tekniker som gör detta medans tex promotech och dieselkraft bara sätter sitt namn på en inköpt box?

anri52
2011-10-05, 23:04
Kaffe å bullar låter inte fel, lite godis till bilen behövs ju också,100 liter raketbränsle är det OK.. era bilar kan få smaka lite.)
Hehe skulle va kul att se Jonis å Särås pratas vid men det lär väl aldrig hända,jag menar istället för att utge massa effektsiffror på pappret kan väl olika Tuningföretag träffas på några Events å köra lite, då för man i allafall en hum hur bilarna beter sig i verkligheten..

Ber om ursäkt om minna inlägg betraktas som smutskastning..ha det gått alla
Åter till topicen

jonis
2011-10-06, 11:39
Ett exempel på 2 likadana bilar som är uppmätta samma dag, samma bänk.
Skillnaden är bara programvaran.

tittar vi vid 3000 rpm ligger trimföretag 1 på 130 hk och vtech ligger på 185 hk.
Vid 3500 trimförtag 1 160 hk , vtech 220 hk.

Som mr Aero skriver är det hur HELA registret set ut som är viktigt , inte bara topp effekten vid 6500 där man i princip aldrig ligger.

Man vill ha en bil med mycket vrid moment så man kan ligga kvar på en hög växel utan att växla ner.

Kör man "normal" är detta optimalt för dom flesta personer.



http://www.bjtab.se/img/bvsvtechhp.jpg

AeroPlus
2011-10-06, 14:01
tittar vi vid 3000 rpm ligger trimföretag 1 på 130 hk och vtech ligger på 185 hk.
Vid 3500 trimförtag 1 160 hk , vtech 220 hk.
Som mr Aero skriver är det hur HELA registret set ut som är viktigt , inte bara topp effekten vid 6500 där man i princip aldrig ligger.


Hej Jonis!
Jag tror inte riktigt du förstått mig,jag är inte intresserad över mellan register riktigt.Det är toppen som avgör prestanda.Medeleffekt där du håller på och gasar ,för att när du drar på sen växlar så hamnar du på aldrig på 3500 rpm utan oftast närmare 5000 rpm beroende bil till bil och utväxling.
I den diagramet som du kommer upp säger att v tech har högre moment i mellan register.
Massa moment i mellan register brukar döda liten snurras topp effekt.
Hade jag haft på min bil topp effekt vid 6500 så hade jag jätte gärna dragit den dit :)




Man vill ha en bil med mycket vrid moment så man kan ligga kvar på en hög växel utan att växla ner.


Skall du börja gasa med 4an från 100 istället med 3an så förlorar du distans på det tyvär.Man skapar högre fart/distans genom att dra på växlar.

AeroPlus
2011-10-06, 14:05
Kaffe å bullar låter inte fel, lite godis till bilen behövs ju också,100 liter raketbränsle är det OK.. era bilar kan få smaka lite.)
Hehe skulle va kul att se Jonis å Särås pratas vid men det lär väl aldrig hända,jag menar istället för att utge massa effektsiffror på pappret kan väl olika Tuningföretag träffas på några Events å köra lite, då för man i allafall en hum hur bilarna beter sig i verkligheten..

Ber om ursäkt om minna inlägg betraktas som smutskastning..ha det gått alla
Åter till topicen
God dag Anri ,
Hade varit kul med den event,jag hjälper gärna att analysera bilarna karaktär vilket man ser inte på racelogic display 100-150 100-200 racelogic tid.
För övrigt ställer upp på racet eller vågar du verkligen inte ?Eller har du blivit en tangent bord racer ?

Med vänliga åsikter

jonis
2011-10-06, 14:49
"Kör man "normalt" är detta optimalt för dom flesta personer."

Jag menade inte för tävlingsbruk utan för landsväg, motorväg mm.
95 % av dom som endast optimerar med mjukvara kommer troligen aldrig vara på något event eller liknande

Pratar vi event körning blir måste man göra om både program och hårdvara för att få en stabil effekt.

AeroPlus
2011-10-06, 17:48
Sen är det väl så att många företag har samma produkt. Jag vill veta VEM som sitter och utvecklar programvaran. BSR tex har väl egna tekniker som gör detta medans tex promotech och dieselkraft bara sätter sitt namn på en inköpt box?

Här i Sverige är det väl V tech och Bsr som utvecklar program själva,allt annat är ÅF som inte har rätt att ändra något i programet vad jag vet.

ThomasT
2011-10-06, 19:33
Här i Sverige är det väl V tech och Bsr som utvecklar program själva,allt annat är ÅF som inte har rätt att ändra något i programet vad jag vet.

V-tech kör väl samma princip som GIAC m.fl. att det är V-tech polackerna som gör grundmapparna, sedan får återförsäljarna anpassa vart efter behov. Sedan har man någon forma av gemensam pool för modifierade filer?
.

jonis
2011-10-06, 19:54
V-tech kör väl samma princip som GIAC m.fl. att det är V-tech polackerna som gör grundmapparna, sedan får återförsäljarna anpassa vart efter behov. Sedan har man någon forma av gemensam pool för modifierade filer?
.

Det var många år sedan.
Allt för svenska marknaden görs i Sverige.

Numera är det bara dieselboxarna som görs i Polen.

ThomasT
2011-10-06, 21:42
Det var många år sedan.
Allt för svenska marknaden görs i Sverige.

Numera är det bara dieselboxarna som görs i Polen.

Ok, men borde det inte vara lösammare med en gemensam programpool i europa?

.

Krigge
2011-11-04, 01:25
Kan nån ge lite feedback på vilken programvara man skall välja? Har kollat runt lite och får som vanligt blandade siffror.

Rica Tuning: Kostar 8900:- exkl. deras softloader vad jag förstår. Ger 307bhp och 415nm

Vtech: Kostar 8900:- Inkl. deras RTS enhet. Ger 322bhp och 480nm

Giac: Kostar 8995:- för endast programvara. Ger mellan 305-315bhp och 400-420nm

Bluefin: Kostar ca 5000:- inkl handenhet. Ger 308bhp och 408nm

Revo: Kostar ca 5500:- plus 1800:- för handenhet. Ger 300bhp och 410nm

BSR: Kostar 8900:- inkl. PPC3 och ger 308bhp och 395nm.

Har man missat någon? Rent spontant känns BSR tryggast med tanke på garantier osv.
Riktigt smutt handenhet har dom också. Annars lockar ju siffrorna hos Vtech, men det får man väl ta med en nypa salt?

Input tack!

Mvh

Då kan jag uppdatera detta inlägg och stryka ett företag från listan efter följande historia:

Beställer via telefon en RTS från V-tech den 19:e oktober. Tyckte dom verkade seriösa och gav bra effekt samt att jag slapp åka in med bilen.
Nån dag senare anlände enheten och jag installerade programvaran i datorn och gjorde nödvändig uppdatering av RTS:en.
När den ska läsa av min bil får jag upp en felkod. Ringer V-tech som inte kan svara på vad den betyder och ber att få återkomma, i värsta fall får jag hämta upp en gammal enhet av en kille i göteborg.
Jag väntar på att dom skall höra av sig men när det inte sker ringer jag upp några dar senare.
Felkoden betyder tydligen att RTS:en inte kan få kontakt med min ECU. Men inga problem, du kan bara hämta upp den gamla i göteborg, den skall funka med min bil.
Efter mycket pusslande av 2 mycket upptagna män får jag tag i den gamla RTS:en och prövar igen.
Felkod igen.....provar mig runt lite själv med olika bilar, rycker batterikablar men ingen lycka.

Ringer upp V-tech och berättar att denna enhet inte heller funkar, jag får upp en felkod igen.
-Ahh ok, jag ska bara byta telefon, ringer om ett ögonblick.
Efter 10 min ringer jag upp igen, men inget svar.
Skickar ett SMS och frågar vad dom sysslar med? Inget svar....
Skickar PM här på forumet men inget svar.....

Nu har jag skickat tillbaka boxen som tyvärr är betald, ska se om dom krediterar min faktura utan påtryckningar....
Mycket tid som kastats i sjön för ingenting, och min tid är pengar!!

Tillbaka på ruta ett och jakten fortsätter.....

Mvh

Confide
2011-11-04, 08:28
Jävligt tråkigt när det blir så, har själv haft V-tech i min bil och kommer inte köra med dom igen.
Mjukvaran fungerade bra, men det var supporten som inte fungerade lika bra tyvärr!
Mycket vänte-tid åt höger och vänster för att gubbe 1 och gubbe 2 skulle komma överens om vad som skulle göras med min kärra...
Slutade med flera besök på verkstaden som inte resulterade i mer än att jag fick stå där och vänta =/.
Fick tillbaka mina pengar snabbt och smidigt iallafall, allt gick bra på den punkten efter att man väl fått tag på dom per telefon.
Har vart i kontakt med flera tuners nu, men flertalet har jag redan kryssat ur mina rutor.
BSR kan inte göra något mer än steg 1-mjukvara och dom totalvägrar något annat.
TMC känns väldigt osäkra, mycket snack om att "man inte kan trimma SAAB" t.ex. som får mig att inte sätta dom högt upp på listan.
+poäng däremot för att dom kan programmera om DQ200-lådan!
Stertmann har kännts bäst av dom som jag var tvungen att ta bort som tillval, dom kan säkerligen leverera bra grejer men med tanke på vad det skulle kosta mig att få mjukvara för min Skoda med annan turbo så var dom inte lika intressanta längre.
Lägg även till att dom tyvärr ligger långt bort från Göteborg med så blir det ytterligare ett problem för mig som inte har det så jättefett :).
Dahlbäck lider lite av samma problem som Stertmann, långt bort och höga priser.
Ska ha kontakt med ytterligare ett företag till om ca 2 veckor, då vet dom hur deras schema ser ut under vintern.
Dom ska tydligen få in ett gäng rally-motor från Tjeckien, problemet för dom var att förra året så skulle dom även få 1 motor från denna person men det slutade med att det blev 3!
Hoppas på att det bara blir dom 2 som deras överenskommelse är, för då åker jag upp till Trollhättan och lämnar av min bil till Trollspeed...

Andersson Racing
2011-11-04, 10:19
ACE Competition?

ThomasT
2011-11-04, 11:07
ACE Competition?

Precis! Om jag som du(TS) bodde i Göteborg så hade jag inte tvekat en sekund över det valet, utan åkt direkt till Borås och Ace!


.

Krigge
2011-11-04, 12:11
Precis! Om jag som du(TS) bodde i Göteborg så hade jag inte tvekat en sekund över det valet, utan åkt direkt till Borås och Ace!


.

Jag försökte ringa dom för ett tag sen men dom kunde inte svara i telefon.

Crille82
2011-11-04, 18:56
Jag trimmade min GTI -11 utan några som helst problem med Bluefin från Superchips, den har gått fint 700 mil hittills. Även Golf TSI 160 hk DSG -11 och Tiguan 2,0TFSI -10 fungerade smärtfritt att uppdatera och går fint...

AeroPlus
2011-11-04, 21:10
Jävligt tråkigt när det blir så, har själv haft V-tech i min bil och kommer inte köra med dom igen.
Mjukvaran fungerade bra, men det var supporten som inte fungerade lika bra tyvärr!
Mycket vänte-tid åt höger och vänster för att gubbe 1 och gubbe 2 skulle komma överens om vad som skulle göras med min kärra...
Slutade med flera besök på verkstaden som inte resulterade i mer än att jag fick stå där och vänta =/.
Fick tillbaka mina pengar snabbt och smidigt iallafall, allt gick bra på den punkten efter att man väl fått tag på dom per telefon.

Hej!

Mjukvara funkade bra men supporten var inte lika bra,vad är det du vill med ditt trim ,fungerade mjukvara eller bra support.Funkar mjukvaran så behöver man knappast support ?
Om du inte förväntar dig att dom skall lära dig hur du skall spaka bilen ?

Jag är ingen kund till Vtech eller något men visst är det svårt att få tag på Jonis ibland mm,men när man väl får det så är det supporten på högsta nivå,svarar på alla frågor och hjälper folk trots att jag är ingen kund hos dom.

För övrigt så hittar du alltid något orsak att inte välja något trimföretag,du kanske kan passa på och chipa din bil själv ,billigt ,dåligt, nära,kan det bli bättre ?

Mvh

kotten
2011-11-06, 14:01
Hur är det med trim för R och DSG? Klarar DSG lådan alla trim idag för R modellen?

Confide
2011-11-06, 15:32
Hej!

Mjukvara funkade bra men supporten var inte lika bra,vad är det du vill med ditt trim ,fungerade mjukvara eller bra support.Funkar mjukvaran så behöver man knappast support ?
Om du inte förväntar dig att dom skall lära dig hur du skall spaka bilen ?

Jag är ingen kund till Vtech eller något men visst är det svårt att få tag på Jonis ibland mm,men när man väl får det så är det supporten på högsta nivå,svarar på alla frågor och hjälper folk trots att jag är ingen kund hos dom.

För övrigt så hittar du alltid något orsak att inte välja något trimföretag,du kanske kan passa på och chipa din bil själv ,billigt ,dåligt, nära,kan det bli bättre ?

Mvh

Tjenare.

Om man bara ska ha vanlig steg 1-mjukvara så brukar det fungera bra.
Jag blev lovad mer än så (utvecklingsbil för steg 2 och vidare) men när bilen bara gick sämmre och sämmre med längre mellanrum mellan uppdateringarna så är det väl inte så otippat att man lackar ur efter ett tag?
Lägg till att jag blir stillastående pga att person 1 och och person 2 inte kan hålla reda på vad den andre säger.
Supporten är det absolut viktigaste, när man väl fått mjukvara till bilen så brukar det bli mer än så efter ett tag.
Att hävda att det är svårt att få tag på Jonis är en underdrift då jag fick jaga honom i över 1 månads tid för att få svar (och ja, jag fick till slut ett svar... per sms).

Jag vet att du inte är en kund, då kan man inte kräva så mycket.
Jag däremot VAR en kund och om jag betalat pengar samt stått för bil för utveckling så förväntar jag mig att det sköts snyggt!
Jag förväntar mig INTE att få höra skitsnack som kommit bakvägen via återförsäljare och diverse bekanta.
Så sköter sig inte proffesionella, inte sant?

"För övrigt så hittar du alltid något orsak att inte välja trimföretag, du kanske kan passa på och chipa din bil själv, billigt, dåligt, nära,kan det bli bättre?"
Uhm, va? Jag antar att du inte gillar min lista som jag gjorde, eller?
Om du inte gillar att jag är kräsen när jag ska välja mjukvara så undrar jag hur du själv väljer mjukvara...
Om man ska lägga en massa pengar på bara mjukvaran så vill man ju iallafall att det ska vara ordentligt gjort, håller du inte med?




Hur är det med trim för R och DSG? Klarar DSG lådan alla trim idag för R modellen?

DSG-lådans koppling är starkare än vad den manuella lådan är vad jag vet om ;).

AeroPlus
2011-11-06, 19:28
Tjenare.

Om man bara ska ha vanlig steg 1-mjukvara så brukar det fungera bra.
Jag blev lovad mer än så (utvecklingsbil för steg 2 och vidare) men när bilen bara gick sämmre och sämmre med längre mellanrum mellan uppdateringarna så är det väl inte så otippat att man lackar ur efter ett tag?
Lägg till att jag blir stillastående pga att person 1 och och person 2 inte kan hålla reda på vad den andre säger.
Supporten är det absolut viktigaste, när man väl fått mjukvara till bilen så brukar det bli mer än så efter ett tag.
Att hävda att det är svårt att få tag på Jonis är en underdrift då jag fick jaga honom i över 1 månads tid för att få svar (och ja, jag fick till slut ett svar... per sms).

Hej!

Jag förstår inte riktigt,funkar bra med steg 1, men vad var det som var vidare steg där det inte funkade lika bra där bilen gick sämre och sämre ?

Hade varit bra om man kunde klona flera Jonis så att hinner med alla kunder :)



Jag vet att du inte är en kund, då kan man inte kräva så mycket.
Jag däremot VAR en kund och om jag betalat pengar samt stått för bil för utveckling så förväntar jag mig att det sköts snyggt!
Jag förväntar mig INTE att få höra skitsnack som kommit bakvägen via återförsäljare och diverse bekanta.
Så sköter sig inte proffesionella, inte sant?

Du har helt rätt ,håller med dig inget snack om saken där.




Uhm, va? Jag antar att du inte gillar min lista som jag gjorde, eller?
Om du inte gillar att jag är kräsen när jag ska välja mjukvara så undrar jag hur du själv väljer mjukvara...
Om man ska lägga en massa pengar på bara mjukvaran så vill man ju iallafall att det ska vara ordentligt gjort, håller du inte med?

Jag är mer kräsen än du tror och att vara kräsen är absolut något man måste vara inom dagens trimning,det är så mycket skit program där ute inte bara inom VW audi utan övriga märke.
Men det jag menade mer är att om du anser att ett program är bra,och även support så tycker jag att du skall offra och åka dit trots att det är långt dyrt mm.
Du skall inte åka dit varije månad,
För ett bra mjukvara åker jag till Kiruna om det krävs så resonerar jag,har jag inte råd med den resa så försätter jag köra orginalt..

Detta är bara min åsikt :)

För övrigt skulle det vara kul att höra även Jonis version av det hela,och vad kan man göra för att förbättra V tech support ?
Jonis ser fram emot att du skriver ditt version,hade det varit min vän Saras så hade det redan kommit fram en version om inte 2 :)

Mvh

Krigge
2011-11-06, 22:34
Klassiskt problem med ett växande bolag. Antalet kunder per anställd når sin maxgräns. Folk blir lidande naturligtvis.

Tyvärr är det åt helvete för dyrt att anställa i detta landet, jag har drivit bolag i olika former sedan 1999 så jag har känt på det.
Nåt man drar sig för in i det sista.

Men när man först efter skrivande på diverse forum får ett SMS tycker jag att det gått för långt.
Ryktet sprider sig fort i våra kretsar.....

jonis
2011-11-07, 01:16
Att en kund inte inte känner sig nöjd är alltid ett misslyckande från vår sida , det kan man aldrig komma ifrån.

Lite kortfattat , vi skickade ut en rts. Enheten kunde inte läsa av bilen.
Vi trodde då att det kunde vara något fel på den enheten kunden hade och såg till att han kunde låna en annan av en av våra killar i Göteborg .

Det ska visa sig att enhet nummer 2 inte heller fungerar.
Kunden ringer mig på lördagen och berättar att han inte kan läsa ur bilen.
(29 okt)
(Normalt tar jag inte arbetssamtal på helger).
När han ringer är jag aningen stressad och sitter med mina barn, jag ber att få ringa upp om 10 min. Dock uppstår då en situation då jag måste ta hand om barnen.
Jag glömmer helt enkelt bort att ringa honom. Ser sedan att namn skickat ett sms.

Min tanke var att ordna detta på måndagen.
(31 okt)
När måndagen kommer har jag helt glömt bort detta då jag har en hög med mail att gå igenom.
För detta finns ingen ursäkt, jag borde ringt upp honom .
Dock får varken jag eller nån av mina kollegor ,samtal eller mail om detta.

Det är inte förren jag läser på detta forum / zatzy som jag kommer ihåg vad jag glömt.
(4 nov)
Jag är hemma med sjuka barn tors/ fre och kan inte ringa utan skickar ett sms till honom där jag ber om ursäkt och erbjuder en gratis optimering om han kommer förbi vårt huvudkontor.

Normalt har vi en väldigt hög service nivå.
Dock har vi säljare som normalt sköter kundkontakter, jag har extremt mycket att göra och är inte helt lätt att få tag på.
Jag är även mån om mitt privatliv kvällar /helger.
Dock brukar jag hjälpa folk på min fritid, även folk som inte är våra kunder utan trimmat på andra ställen, när tid finnes.

Ring först kontoret på 0850087250
Alt info@vtech.se

Tyvärr gick det fel denna gång och ber åter om ursäkt för detta.
Du kommer självklart bli krediterad.
Med vänlig hälsning,
J vtech.se

AeroPlus
2011-11-07, 13:37
Att en kund inte inte känner sig nöjd är alltid ett misslyckande från vår sida , det kan man aldrig komma ifrån.

Lite kortfattat , vi skickade ut en rts. Enheten kunde inte läsa av bilen.
Vi trodde då att det kunde vara något fel på den enheten kunden hade och såg till att han kunde låna en annan av en av våra killar i Göteborg .

Det ska visa sig att enhet nummer 2 inte heller fungerar.
Kunden ringer mig på lördagen och berättar att han inte kan läsa ur bilen.
(29 okt)
(Normalt tar jag inte arbetssamtal på helger).
När han ringer är jag aningen stressad och sitter med mina barn, jag ber att få ringa upp om 10 min. Dock uppstår då en situation då jag måste ta hand om barnen.
Jag glömmer helt enkelt bort att ringa honom. Ser sedan att namn skickat ett sms.

Min tanke var att ordna detta på måndagen.
(31 okt)
När måndagen kommer har jag helt glömt bort detta då jag har en hög med mail att gå igenom.
För detta finns ingen ursäkt, jag borde ringt upp honom .
Dock får varken jag eller nån av mina kollegor ,samtal eller mail om detta.

Det är inte förren jag läser på detta forum / zatzy som jag kommer ihåg vad jag glömt.
(4 nov)
Jag är hemma med sjuka barn tors/ fre och kan inte ringa utan skickar ett sms till honom där jag ber om ursäkt och erbjuder en gratis optimering om han kommer förbi vårt huvudkontor.

Normalt har vi en väldigt hög service nivå.
Dock har vi säljare som normalt sköter kundkontakter, jag har extremt mycket att göra och är inte helt lätt att få tag på.
Jag är även mån om mitt privatliv kvällar /helger.
Dock brukar jag hjälpa folk på min fritid, även folk som inte är våra kunder utan trimmat på andra ställen, när tid finnes.

Ring först kontoret på 0850087250
Alt info@vtech.se

Tyvärr gick det fel denna gång och ber åter om ursäkt för detta.
Du kommer självklart bli krediterad.
Med vänlig hälsning,
J vtech.se

Hej Jonis !

Kul att få din sida av det hela.
Jag tycker att du skött dig i email proffsigt.
Jag är den första som kan skriva under att du när tid finnes så tar du hand om mina frågor mm som kvällar,helger mm,men även när du inte svarar så har jag förstålse för detta TROTS att jag kör SAAB
Dessutom så tog du hand om Stertmans kunder vid flera tillfälle när dom hade problem med bilar,trots att detta skedde i smyg då kunden inte vill att det skall komma upp.
Jag är inte den första som ringer mm och inte sista heller,sen har du familjen som är det viktigaste.

Tummen upp för dig.

Ha det bra

Mvh

Krigge
2011-11-08, 18:55
Att en kund inte inte känner sig nöjd är alltid ett misslyckande från vår sida , det kan man aldrig komma ifrån.

Lite kortfattat , vi skickade ut en rts. Enheten kunde inte läsa av bilen.
Vi trodde då att det kunde vara något fel på den enheten kunden hade och såg till att han kunde låna en annan av en av våra killar i Göteborg .

Det ska visa sig att enhet nummer 2 inte heller fungerar.
Kunden ringer mig på lördagen och berättar att han inte kan läsa ur bilen.
(29 okt)
(Normalt tar jag inte arbetssamtal på helger).
När han ringer är jag aningen stressad och sitter med mina barn, jag ber att få ringa upp om 10 min. Dock uppstår då en situation då jag måste ta hand om barnen.
Jag glömmer helt enkelt bort att ringa honom. Ser sedan att namn skickat ett sms.

Min tanke var att ordna detta på måndagen.
(31 okt)
När måndagen kommer har jag helt glömt bort detta då jag har en hög med mail att gå igenom.
För detta finns ingen ursäkt, jag borde ringt upp honom .
Dock får varken jag eller nån av mina kollegor ,samtal eller mail om detta.

Det är inte förren jag läser på detta forum / zatzy som jag kommer ihåg vad jag glömt.
(4 nov)
Jag är hemma med sjuka barn tors/ fre och kan inte ringa utan skickar ett sms till honom där jag ber om ursäkt och erbjuder en gratis optimering om han kommer förbi vårt huvudkontor.

Normalt har vi en väldigt hög service nivå.
Dock har vi säljare som normalt sköter kundkontakter, jag har extremt mycket att göra och är inte helt lätt att få tag på.
Jag är även mån om mitt privatliv kvällar /helger.
Dock brukar jag hjälpa folk på min fritid, även folk som inte är våra kunder utan trimmat på andra ställen, när tid finnes.

Ring först kontoret på 0850087250
Alt info@vtech.se

Tyvärr gick det fel denna gång och ber åter om ursäkt för detta.
Du kommer självklart bli krediterad.
Med vänlig hälsning,
J vtech.se

Sorry, såg inte detta inlägg....

Ett bra exempel på hur man botar en missnöjd kund enl. min mening.

En förklaring och ursäkt sen är saken ur världen för min del!

Kommer gärna förbi för en optimering om det är möjligt med min bil.

Mvh

AeroPlus
2011-11-09, 14:15
Sorry, såg inte detta inlägg....

Ett bra exempel på hur man botar en missnöjd kund enl. min mening.

En förklaring och ursäkt sen är saken ur världen för min del!

Kommer gärna förbi för en optimering om det är möjligt med min bil.

Mvh

Hej !

Håller med dig..

Detta kallar jag proffsigt.
Hade det varit annat företag så hade det varit ett jäkla liv innan man skulle få kredit och framförallt bortförklaringar skulle ösa kraftigt..

Tummen upp för Jonis.
Vi syns på motorvägen i vår hoppas jag ;)

Mvh

hoganb
2011-11-09, 18:20
Förklara! Osynlig hur?


Revo http://www.revotechnik.com/

hoganb
2011-11-09, 18:24
Tjena du pushar väldigt mycket för Revo. Hur kommer det sig? (Mest nyfiken)
Behövs ingen handenhet med Revo om du INTE vill ha möjligheten att själv byta mellan trim/org.

Quattro_mannen
2011-11-09, 20:04
Förklara! Osynlig hur?

Du kan "nolla" efter en "flashning" så att det inte synns att boxen blivit omkodad.

Quattro_mannen
2011-11-09, 20:07
Tjena du pushar väldigt mycket för Revo. Hur kommer det sig? (Mest nyfiken)

Jag ger info om Revo utifrån mina egna erfarenheter med dom......skulle inte påstå att jag "pushar" Revo framför andra.