handdator

Visa fullständig version : Skillnader mellan bränslefördelare, k-jet?



Rockatansky
2011-09-20, 14:25
Har haft stora problem med att hitta en fungerande bränslefördelare till min Scirocco Gti -80. Är inne på min tredje konstaterat trasiga nu (ej medräknat ett rent scam-försök av en skrothandlare). En med fastrostad kolv och en utan styrtryck. Den senaste som sitter i nu har en spridarkanal ut som levererar ca 85-90% av bränslemängden mot de övriga tre. Modellen är helmekanisk med nr 0438 100 059. Vad skiljer denna mot en som sitter i Golfen från samma år, nr. 0438 120 035??

Nån som kan bringa lite klarhet i detta? Rent logiskt borde det vara likvärdigt.... men...?!

mvh
Peter

T-mek
2011-09-21, 01:44
Jag har visserligen inte svaret på din fråga, men har du provat att justera utgången så att den får samma flöde som de övriga?

Se den här tråden: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?12991-K-Jetronik..&p=126552&highlight=#post126552

Rockatansky
2011-09-21, 07:53
Hmmm... Intressant. Jag tror du har gett mig en ledtråd i alla fall. Jag saknar helt några justerskruvar på min 0438 100 059. Däremot ser jag på bilder av 0438 120 035 att det sitter en skruv vid varje utgång. Kanske är det som skiljer?!

mvh
Peter

Falcor
2011-09-21, 08:40
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5194798-The-soon-to-be-daily-gets-some-EG-goodness!

bara som info en bra tråd till hur den ser ut innuti.....

Rockatansky
2011-09-21, 10:51
Tackar, den tråden har jag läst för ett tag sedan. Bra bilder och tydlig guide. Har plockat isär mina och kikat och även övervägt renovering men jag är lite tveksam till hur länge det håller. Se på det överflödiga loctitet runt kanter osv. Tror det blir svårt att undvika när delarna pressas ihop. Undras när det lossnar och sätter sig i nån av de små passagerna/munstyckena? Är det någon här som provat renovering?
Men det kan helt klart vara värt ett försök. Så många alternativ finns ju inte längre på dessa gamla grejjor.

/Peter

Rockatansky
2011-09-22, 09:14
Jag har snurrat till det med siffrorna, 0438120035 är bara numret på själva vågen. Det borde sluta på 100 058 eller 061 för bränslefördelaren. Kanske finns fler?!
Men frågan kvarstår, vilken bränslefördelare går att använda som ersättning? Är det någon som har tid och kan kolla på sin mk1 troligtvis 78-83? De allra tidigaste tror jag skiljer lite.

kim_gulle
2011-09-22, 18:10
Jag har snurrat till det med siffrorna, 0438120035 är bara numret på själva vågen. Det borde sluta på 100 058 eller 061 för bränslefördelaren. Kanske finns fler?!
Men frågan kvarstår, vilken bränslefördelare går att använda som ersättning? Är det någon som har tid och kan kolla på sin mk1 troligtvis 78-83? De allra tidigaste tror jag skiljer lite.

Min Mk1 GTI har ju en blivit swappad från en 1600 EG till en 1800 EV. Kan kolla vad det är för nummer på den fördelaren. Tror det är samma som satt där när den hade 1600 motorn...

Edit: Här är numret på min fördelare: 0 438 100 079
Kan det stämma tro? Ingen aning om dem som bytte motorn bytte till den fördelare som satt på den Mk2 som dem plockade motorn från. Har dock en till bil på gårn som jag vet har en 1600 fördelare. Men den står längre bort.. brb..

Edit 2: Nuså. Den fördelaren hade 0 438 100 100 och det är garanterat en 1600 fördelare.

Men varför skulle du inte kunna köra med vilket K-jet fördelare som helst? Alla är ju i princip likadana? Bara man ställer in dem så funkar dem ju minst lika bra som den som satt där från början. :)
Ger mig fan på att en bränslehuvud från en Volvo B23 funkar direkt att bulta dit så länge du använder den våg som hör till motorn.

mrpete
2011-09-22, 20:59
Jag har ett bränslehuvud från mk1 jag kan kolla nummer på. Men sen har jag ju även ett från volvo 240turbo som är dimensionerat för 6cyl (men bara 4 används).

Rockatansky
2011-09-22, 23:48
Min Mk1 GTI har ju en blivit swappad från en 1600 EG till en 1800 EV. Kan kolla vad det är för nummer på den fördelaren. Tror det är samma som satt där när den hade 1600 motorn...

Edit: Här är numret på min fördelare: 0 438 100 079
Kan det stämma tro? Ingen aning om dem som bytte motorn bytte till den fördelare som satt på den Mk2 som dem plockade motorn från. Har dock en till bil på gårn som jag vet har en 1600 fördelare. Men den står längre bort.. brb..

Edit 2: Nuså. Den fördelaren hade 0 438 100 100 och det är garanterat en 1600 fördelare.

Men varför skulle du inte kunna köra med vilket K-jet fördelare som helst? Alla är ju i princip likadana? Bara man ställer in dem så funkar dem ju minst lika bra som den som satt där från början. :)
Ger mig fan på att en bränslehuvud från en Volvo B23 funkar direkt att bulta dit så länge du använder den våg som hör till motorn.

Tackar, perfekt. Jag håller med om att de flesta i närheten av samma motorvolym och effekt borde passa men det är rätt dyrt att hålla på att chansa och köpa hem dom för dryga 500kr styck plus frakt. ;) Ska ta hem någon och testa om det funkar så det är bra med lite mer info.
Har surfat runt under dagen och hittat 0 438 100 023 som troligen passar också...


Jag har ett bränslehuvud från mk1 jag kan kolla nummer på. Men sen har jag ju även ett från volvo 240turbo som är dimensionerat för 6cyl (men bara 4 används).

Kör du med det bränslehuvudet på nån vw eller sitter det på en 240T som du har? Kolla gärna vad du har för nummer på din mk1:a om du pallar, det vore hyggligt.

mvh
Peter

mrpete
2011-09-23, 00:07
Jag kör med bränslehuvud, luftvåg, styrtrycksregulator och spridare från volvo 240t på min golf 1 gti. Det är samma grejer, men är ju dimensionerat för lite mer effekt än golfprylarna. Jag kollar nummer på dem båda imorn.

Man kan även ta bränslehuvud från saab turbo, eller om man råkar komma över ett från mercedes, porsche :)

Rockatansky
2011-10-07, 11:36
Äntligen, nu verkar det funka. Tack alla och tack Kim för hjälpen med siffrorna.
Så här blev lösningen:

Köpte en 0438100100 (med tillhörande våg 0438120189) från en Audi 100. Jag har sett att 100100:an sitter även i flera andra bilar, t.ex. mk2 1800 gti. Bytte fördelaren och satte den på min bil där vågen har nummer 0438120035 och det funkade inget vidare. Den orkade inte varva och gick inte bra när den belastades. Testade att byta till Audivågen som har en brantare kona och ger mer lyft vid samma luftflöde och där verkade det stämma. Ser det som lite märkligt för vågen borde ju "höra till" motortypen men nu orkar jag inte tänka mer, det funkar så nu får det vara bra. Lite finjustering av co och tomgång sen är det klart.

Lite info som kan vara till nytta för andra felsökningar. De tidigare fördelarna jag provat, 0438100059 har en lös kolv inne som kan ramla ur, ej fjäderbelastad. 100100 har en spärr under, är fjäderbelastad och har justerbara spridarutgångar.

Vågarna ser ut såhär, först en standard mk1 gti 0438120035, så som jag alltid sett dom, med bredare kona.

http://i55.tinypic.com/2n6rxxz.jpg

Sedan den från Audi'n 0438120189, kan det vara samma på tidiga mk2 gti?

http://i53.tinypic.com/97vbcn.jpg


/Peter

mrpete
2011-10-07, 15:58
Sen finns det ju ytterligare en variant, dvs en sån till turbomotor, denna har ännu brantare lutning med 2gradstigningar istället för en. Denna är ju dock mest optimal vid överladdning och tillhörande styrtrycksventil.

De som är riktigt seriösa k-jet trimmare experimenterar med olika insatser med olika stigningar.

Rockatansky
2011-10-07, 19:02
Ja, precis. Det går nog att trixa hur mycket som helst med k-jet. Det är ett rätt finurligt system. Vill man hålla det oldschool så är det bara att bita ihop. Tur att det funkar nu, jag hade nästan nått min tålamodsgräns...

mrpete
2011-10-07, 19:56
Hehe, jovisst gör det det. Man kan ju gnista bränslehuvudet också (ofattbart dyrt iofs) eftersom även om man sätter på större grejer och ökar trycket så är kanalerna för små för att kunna ge mer soppa. Jag har hört att man kan byta ut banjokopplingarna då de ska vara en begränsning.. kan tänka mig att det blir bättre med an-kopplingar, om än dyrt..

Tålamodskrävande är det absolut, men å andra sidan är det egentligen bara tre inställningar så fort man fått det att fungera. Tomgångsvarv, co och bränslemängd (bränslemängd om man har ställbar styrtrycksventil).


Ja, precis. Det går nog att trixa hur mycket som helst med k-jet. Det är ett rätt finurligt system. Vill man hålla det oldschool så är det bara att bita ihop. Tur att det funkar nu, jag hade nästan nått min tålamodsgräns...

kim_gulle
2011-10-07, 23:18
Ska man börja gå så långt så är det ju iaf EFI som gäller för mig. :P

mrpete
2011-10-08, 09:50
Självklart blir det både bättre, enklare och billigare att övergå till EFI, men det finns alltid folk som vill vara extrema.
Kolla bara på Tomas med sin polo. Varför ens bygga på en 50hk sugdiesel? Jo för att man KAN!

Det finns även de som kör dubbla k-jet system för att leverera mer luft o soppa till motorn!

kim_gulle
2011-10-08, 12:06
Självklart blir det både bättre, enklare och billigare att övergå till EFI, men det finns alltid folk som vill vara extrema.
Kolla bara på Tomas med sin polo. Varför ens bygga på en 50hk sugdiesel? Jo för att man KAN!

Det finns även de som kör dubbla k-jet system för att leverera mer luft o soppa till motorn!

Den polon är om inte annat helt badass. :D
Det där med dubbla k-jet system har man hört om. Hade en lärare som körde med det på en amazon som han hade på 80 talet nån gång. Turbomotor från nån 240 tror jag och dubbla k-jet system. Tror den levererade runt 230 på hjulen. Och det var ju inte fy skam på den tiden. ;)