handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter utav FERODO bromsbelägg ??



2stroke
2011-09-20, 10:42
Hej !

Funderar på att skaffa Ferodo DS-Performance bromsbelägg till bilen.

Någon här på forumet som har lite råd/erfarenheter eller annat att säga om dem ??

Glader60
2011-09-20, 13:05
Hej.

Jag har dessa fram på min Golf G60.

Funkar bra, även vid inspirerad körning. Gnisslar lite när de är kalla. Dammar ganska mycket, men dammet sitter inte så värst hårt fast i fälgarna.
Höll bra på Sviestad senast. Hade som högsta fart 168km/h på långa rakan. Gick bra att hejda bilen innan "rondellen", dock klev ABS in och styrde upp, annars hade jag nog fortsatt rakt fram!

Har inte kollat hur mycket de har slitits efter Sviestad men det är nog en del, märkte på hemvägen att pedalen tog längre ner.

Jag rekommenderar dem till en bil som mest går på gata. För bana tror jag att de lite värre DS2500 är bättre.

/Rasmus

pekka kiiskilä
2011-09-20, 14:03
Jag har kört med Ferrodo DS 2500 på 2 golfar och en av dom var en ren busbil dom funkar perfekt på gatan och bana och slitaget var mkt fint för dom höll i ca 3år på busbilen men byt bromsvätskan till vätska som klarar högre värme samt bromsslangarna sedan har man fina bromsar som funkar perfekt ett jelt körpass på en timme utan fading,
PS: Jag hade orginalskivor på min 16v.

Särås
2011-09-20, 14:10
Skulle varmt rekommendera Carbotech XP8 ett i mina ögon bättre belägg på gata och bana!

Vill man ha lite mer bett i grejerna går man upp till XP10 men då är dom inte riktigt lika mycket gatbelägg längre!

Sn00k
2011-09-20, 16:05
..men då är dom inte riktigt lika mycket gatbelägg längre!

hur menar du då? taskigt grepp innan dom kommer upp i temp? skrik?

Jag körde ferrodo SL(standard line), en kortare stund med 312mm zimmerman-skivor fram, och det var bland dom sämsta belägg jag någonsin haft på en bil.. dåligt initiellt grepp och fadade ganska direkt vid hårdare inbromsningar, dammade nått fruktansvärt.. nånting för tant Agda 75 i en fiat panda 0.8 vid till å från konsum-körning.

DS körde jag på VR6:an och dessa var BETYDLIGT bättre, men på nya kärran gick jag istället över på Hawk performance - HPS (high performance street), och har bara positiva saker att säga om dessa, förutom möjligen att initiella greppet när dom är kalla är lite dåligt under inkörnings-perioden.
efter inkörning så biter dom i nått fruktansvärt, speciellt när dom blir varma.. har inte lyckats få dom att fada ens efter 5+ inbromsningar från 200+ till 0. dom blir bara mer å mer aggresiva ju varmare dom blir.. och det existerar inte ens nånting som kan kallas för bromsdamm längre, endast nått enskilt korn av ljust damm/pulver.
jämfört med tex greenstuff, som är väldigt populära, så verkar dessa ha 3-4ggr längre livslängd.

tittade också på carbotechs belägg, men har tyvärr inte haft möjlighet att prova dom än.

2stroke
2011-09-20, 17:52
Jag körde Ferodo-SL en kortare stund med 312mm Zimmerman-skivor fram,
och det var bland dom sämsta belägg jag någonsin haft på en bil..
dåligt initiellt grepp och fadade ganska direkt vid hårdare inbromsningar, dammade nått fruktansvärt.
Ferodo-DS körde jag på VR6:an och dessa var BETYDLIGT bättre.

SL är ju i och för sig ett rent standard budget belägg !

Jag skall också köra med slitzade 312 mm Zimmerman skivor fram.
Har tidigare haft Ferodo Premier och var jätte nöjd med dem.
Tänkte nu gå över på lite belägg med lite bättre bett.
För mig är det viktigt att belägget funkar bra då skivor och belägg är KALLA


Här nedan ser ni Ferodo's line-up vad gäller belägg material från rena standard belägg till racing belägg
Friktions koeficient inom parantes.

1. * Ferodo SL ( ~0,20 )
2. * Ferodo Premier ( 0,29 )
3. * Ferodo DS-Performance ( 0,46 )
4. * Ferodo DS-2500 ( 0,50 )
5. * Ferodo DS-3000 ( 0,62 )
6. * Ferodo DS-3000 Endurance ( 0,52 )
7. * Ferodo DS-3000 PLUS 03 ( 0,72 )
8. * Ferodo 4003 ( 0,48 )

Lillen
2011-09-20, 17:53
Ferodo generellt är jag mycket nöjd med.

Jag har kört DS Performance på en tidigare bil och har en ny uppsättning liggandes.
Är nöjd med dem , har tidigare kört orginalbelägg på gata och bana utan problem.
Dock tycker jag DS-beläggen höll bättre på banan iaf.

Numer är det mest gata och endast någon banträff och detta fungerar fint det med.

Haugeman
2011-09-20, 22:59
Carbotech har jag hört goda ord om. ferodo har man sett som märke men har inte testat dom själv.

Kör själv Performance Friction PF01 som banbelägg på mina och dessa har funkat riktigt bra. grymt bett när man får upp värmen i dom. Har kört dom på gata med nu ett tag då dom stoptech beläggen jag fick med bromsarna inte riktigt höll måttet och dom funkar riktigt bra även där. dock skriker dom lite vid försiktig bromsning, och dom är ju lite mer aggresiva och dyra för att ha som dagliga belägg. men PF har mer gatbetonade belägg med.

Blir väl att införskaffa en uppsättning Greenstuff belägg till vardags (ban beläggen dammar så förbannat) så man slipper tvätta fälgarna varannan dag.

Babbe
2011-09-20, 23:11
Skulle varmt rekommendera Carbotech XP8 ett i mina ögon bättre belägg på gata och bana!

Vill man ha lite mer bett i grejerna går man upp till XP10 men då är dom inte riktigt lika mycket gatbelägg längre!

Håller med. gick från DS 2500 till xp8 på seaten och det var en markant skillnad till det bättre.

2stroke
2011-09-21, 00:04
Jag söker alltså ett belägg med vassare egenskaper än standard belägg
men som måste funka bra även med kalla belägg och skivor !

Något renodlat "Banbelägg" tror jag inte är något för mig då de behöver värme för att funka !

Förslag ??

Särås
2011-09-21, 02:42
hur menar du då? taskigt grepp innan dom kommer upp i temp? skrik?

Finns dom som inte gillar det ökade "skriket", slitaget på skivan och möjligen att det kanske kan greppa någon % sämre på genom kalla grejer!
Dock inget jag känner av utan mer slitage skiva och att det kan låta en del.

Särås
2011-09-21, 02:44
Carbotech har jag hört goda ord om. ferodo har man sett som märke men har inte testat dom själv.

Kör själv Performance Friction PF01 som banbelägg på mina och dessa har funkat riktigt bra. grymt bett när man får upp värmen i dom. Har kört dom på gata med nu ett tag då dom stoptech beläggen jag fick med bromsarna inte riktigt höll måttet och dom funkar riktigt bra även där. dock skriker dom lite vid försiktig bromsning, och dom är ju lite mer aggresiva och dyra för att ha som dagliga belägg. men PF har mer gatbetonade belägg med.

Blir väl att införskaffa en uppsättning Greenstuff belägg till vardags (ban beläggen dammar så förbannat) så man slipper tvätta fälgarna varannan dag.

Skulle skipa Greenstuff, tycker inte dom dammar mindre då kan Du köra original eller Pagid om Du vill ha lite damm!
Pagid beläggen tycker jag inte dammar så mycket alls och klarar av hård körning, dock är dom rätt dyra...

Kul att Du gillar PFC, jag älskar deras belägg men finns ju inte till alla bromsok! :(
Carbotechen är lite snällare än 01 och 97 beläggen från PFC både mot skiva och med skrik.

Testa Pagid eller Carbotech på gata annars, det är mitt tips!

Särås
2011-09-21, 02:47
Håller med. gick från DS 2500 till xp8 på seaten och det var en markant skillnad till det bättre.

Kul att höra! :)


Jag söker alltså ett belägg med vassare egenskaper än standard belägg
men som måste funka bra även med kalla belägg och skivor !

Något renodlat "Banbelägg" tror jag inte är något för mig då de behöver värme för att funka !

Förslag ??

Mitt tips är som sagt Carbotech XP8, värmen behövs inte på moderna belägg i den utsträckningen man pratar inte att dom inte fungerar som dom ska när dom är kalla idag utan att dom snarare svarvar en del på skivan när det är kallt samt även att dom i värsta fall beroende på vilken modell och hur extremt man köper kan tappa 5% kanske när dom är kalla mot original, men när dom är varma så är det ju en extrem skillnad åt andra hållet...

Lillen
2011-09-21, 20:29
Pagid gillade jag när jag har testat.
Dessa fungerade bra på bana och gata.
Kommer nog testa dessa igen.

Haugeman
2011-09-21, 21:08
Skulle skipa Greenstuff, tycker inte dom dammar mindre då kan Du köra original eller Pagid om Du vill ha lite damm!
Pagid beläggen tycker jag inte dammar så mycket alls och klarar av hård körning, dock är dom rätt dyra...

Kul att Du gillar PFC, jag älskar deras belägg men finns ju inte till alla bromsok! :(
Carbotechen är lite snällare än 01 och 97 beläggen från PFC både mot skiva och med skrik.

Testa Pagid eller Carbotech på gata annars, det är mitt tips!


har greenstuff på dodgen och tycker dom har funkat bra där. bra bett och minimalt med damm på en 2.6 ton tung truck. sitter iof 335 mm skivor fram och 358 mm bak med 2 kolvs ok. detta är iof ingen racer utan mer en glidarbil.

Särås
2011-09-22, 00:21
har greenstuff på dodgen och tycker dom har funkat bra där. bra bett och minimalt med damm på en 2.6 ton tung truck. sitter iof 335 mm skivor fram och 358 mm bak med 2 kolvs ok. detta är iof ingen racer utan mer en glidarbil.

Har Du testat någon av konkurrenterna som är banåka belägg i grunden på den?
Som sagt jag har testat Greenstuff från EBC på flera kundbilar och jag är allt annat än imponerad, i mina ögon fungerar dom ungefär lika bra som original.

ThomasT
2011-09-22, 01:41
Har Du testat någon av konkurrenterna som är banåka belägg i grunden på den?
Som sagt jag har testat Greenstuff från EBC på flera kundbilar och jag är allt annat än imponerad, i mina ögon fungerar dom ungefär lika bra som original.

Det är väl inte meningen att de ska fungera bättre än ett orginal balägg?

.

Haugeman
2011-09-22, 03:13
Har Du testat någon av konkurrenterna som är banåka belägg i grunden på den?
Som sagt jag har testat Greenstuff från EBC på flera kundbilar och jag är allt annat än imponerad, i mina ögon fungerar dom ungefär lika bra som original.

Nope, bytte från original till ebc. Dom kostade samma som original, biter lika bra som original samt dammade mindre än original (vad jag kan se på denna bilen)och till en glidarbil som rullar knappt 6 månader i året funkar dom utmärkt för mig. Fick till och med stora ögon och förfrågning av bilbekämpningen om jag uppgraderat till större bromsar då dom bet väldigt i bromsprovaren.

Men på golfen som är året runt/jobbpendlar bil får vi se vad det blir. Nu åker snart original skivor och vinterfälgar på så man har hela vinter på sig att fundera.

Så nu back OT, var inte mina bromsar denna tråden handlade om :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Sweeper
2011-09-22, 13:59
Vilka återförsäljare i sverige har Carbotech XP8?

Lillen
2011-09-22, 14:02
Per Stacke på PEAN SWEDEN.
Här: www.peansweden.com

Han kan bromsar!
Det han inte kan är inte värt att veta =)

Sweeper
2011-09-22, 16:56
Tack för tipset, men hur är bobcat beläggen från carbotech? det står att de har mindre bromsdamm än xp8. Och AX6?

Lillen
2011-09-22, 17:20
Ring och fråga är ett hett tips.
Du kommer få bra svar.

Sweeper
2011-09-22, 19:39
Får göra det när jag behöver köpa :)

Haugeman
2011-09-23, 00:47
Per Stacke på PEAN SWEDEN.
Här: www.peansweden.com

Han kan bromsar!
Det han inte kan är inte värt att veta =)

kan inte mer än hålla med. var där jag köpte stoptech kittet till golfen. massa kunskap och grym service.