handdator

Visa fullständig version : Olika alternativ till motorstyrning ?



mojoman
2011-09-18, 11:40
Har letat lite på nätet efter olika styrsystem för motorn. Har kikat på följande VEMS, civinco och haltech. Undrar nu om ni har några andra system ni kommer o tänka på. Vet att de finns fler men kommer inte på fler för tillfället.

Vr6Turbo
2011-09-18, 12:40
vad för motor ska styras?

Link eller vipec rekomenderar jag starkt

kim_gulle
2011-09-18, 23:27
VEMS är nog skojigast av de tre. Civinco är riktigt bra skit. Haltech skulle jag nog inte köpa. Då skulle jag nog hellre välja Vi-Pec som Henrik nämnde. :)

Sn00k
2011-09-19, 07:20
nämner väl autronic då ingen gjort det, då det är det "bästa"/mest använda sprutet på marknaden.. vi-pec är en billigare variant av det, som ändå har det mesta man kan önska sig.. motronic 7.5 kan vara ett alternativ, en av världens mest utvecklade/avancerade motorstyrningar.. beror helt på vad som ska styras.
känns som att haltech har gått ur tiden.. dom hade en stor del av marknaden för bara några år sedan.. men har halkat efter rejält.. bra sprut som dock lider av småbuggar, och faller lite på användarvänlighet/gränssnitt.

Raz
2011-09-19, 08:34
Nira!
Jag kör Nira själv, har bara positivt att säga om det!

kim_gulle
2011-09-19, 20:04
nämner väl autronic då ingen gjort det, då det är det "bästa"/mest använda sprutet på marknaden.. vi-pec är en billigare variant av det, som ändå har det mesta man kan önska sig.. motronic 7.5 kan vara ett alternativ, en av världens mest utvecklade/avancerade motorstyrningar.. beror helt på vad som ska styras.
känns som att haltech har gått ur tiden.. dom hade en stor del av marknaden för bara några år sedan.. men har halkat efter rejält.. bra sprut som dock lider av småbuggar, och faller lite på användarvänlighet/gränssnitt.

Autronic? Är det inte det som bara tar smalbandslambda och har en massa andra stenåldersfunktioner? Klarar inte individuella COP spolar på t.ex en femcylindrig motor och man måste köra wasted på den sista cylindern?

Saabs Trionic 5 och 7 är ju också förjävla bra. Har du pillat nåt med nyare motronic systemen? Nyaste motronicen är väl 8an va?

vr6_mannen
2011-09-19, 20:09
kan bara säga goda ord om Vems ... ett sprut utvecklas hela tiden o mycket duktigt folk här i sverige som utvecklar det o man kan få mycket bra hjälp om man skulle få problem

boster
2011-09-19, 20:37
Megasquirt
DTA

vr6_mannen
2011-09-19, 20:43
hehe ja ms är ju lite som det är... många får det att funka o visa får alla problem.. hade heller lagt till dom kronerna o köpt ett vems i stället :)

Sn00k
2011-09-20, 00:30
kim: jisses, autronic är världsledande vad gäller eftermarknads motorstyrningar, bla dom som satte auto-tune funktionen på kartan, väldigt lättjobbat sprut, med i stort sett alla funktioner du kan tänka dig.. äkta fungerande auto-tune, avancerad laddtryckskontroller, traction control etc etc..
används på majoriteten av alla snabba kärror inom drag/ban-racing.

Håller på å knackar motronic 7.x just nu.. fruktansvärt avancerat sprut som slår allt annat på fingrarna.. synd å kalla det lättjobbat, iaf såhär i början.. men det börjar ordna upp sig.
motronicarna finns i en 9.x serie också på tfsi-motorerna.. men den är ganska snarlik 7.5:an som jag förstått det.

har hört mycket gott om saab-trionic, men insåg rätt snart att det inte är i närheten av motronic-spruten.. så fokusen kommer att ligga på 7.x och vag 1.8t/2.7t motorerna nu.

kim_gulle
2011-09-20, 06:32
kim: jisses, autronic är världsledande vad gäller eftermarknads motorstyrningar, bla dom som satte auto-tune funktionen på kartan, väldigt lättjobbat sprut, med i stort sett alla funktioner du kan tänka dig.. äkta fungerande auto-tune, avancerad laddtryckskontroller, traction control etc etc..
används på majoriteten av alla snabba kärror inom drag/ban-racing.

Håller på å knackar motronic 7.x just nu.. fruktansvärt avancerat sprut som slår allt annat på fingrarna.. synd å kalla det lättjobbat, iaf såhär i början.. men det börjar ordna upp sig.
motronicarna finns i en 9.x serie också på tfsi-motorerna.. men den är ganska snarlik 7.5:an som jag förstått det.

har hört mycket gott om saab-trionic, men insåg rätt snart att det inte är i närheten av motronic-spruten.. så fokusen kommer att ligga på 7.x och vag 1.8t/2.7t motorerna nu.

Spännande, ska bli kul att se vad du kommer fram till. :)

Falcor
2011-09-20, 07:40
Vem ska mappa bilen, välj ett sprut som har de funktioner din motor behöver och som mapparen är bekant med.