handdator

Visa fullständig version : Golf II 1.8i med RP-motor startar inte efter motortvätt



pedro
2011-09-17, 17:34
Hallå alla erfarna och hjälpsamma!

Vet att det finns några sådana här trådar, men alla fall är unika, så jag hoppas det är okej att jag startar en till.





Har blivit trött på att famla i blindo efter fel på min nyinköpta Golf, så nu tänkte jag att det är dags att posta ett ämne här för lite fräscha idéer.

Bilen gick som en klocka vid inköp, och tanken är att den ska fixas till lite samtidigt som min kunskap om bilar och motorer i stort ökar lite.

Hade ett oljeläckage i ventilkåpan som geggade ner hela motorrummet.
Rensade ur vevhusventilationen från kåpan som var helt igensatt och monterade tillbaka ventilkåpa och skenor (i rätt ordning, något pulver hade satt dit plastkåpan till kamdrevet innan skenorna) och bestämde mig för en längre provtur.

Bilen gick fint och verkade inte trycka ur nån olja, men det kan ju vara svårt att se pga all gammal skit runt blocket.
Vi bestämde oss således för en motortvätt.







Tadaaaaa, sagt och gjort. Iakttog någorlunda försiktighet, och när vi var klara startade bilen men tog oss bara halvvägs till garaget.

Läget försämrades sedan ytterligare till att bara vara vid liv över 2000rpm.

Läget försämrades sedan YTTERLIGARE till att inte ha gått igång sen dess...

- Har kollat så jag får gnista på samtliga stift.
- Soppapumpen låter när man slår på tändningen.
- Alla kontakter samt fördelare är kollade, ingen fukt kvarstår (även om något kan tagit skada då det fanns fukt).
- Fördelare och rotor är nya, då det gamla var slitet och ärgat å jävligt


Jag har idag försökt mig på att nolla bilen genom att ställa ettans cylinder i ÖD, men är inte helt säker på hur märkningen på svänghjulet osv ser ut, sen kom annat ivägen och här är vi.





Sådär, försökte få med så mycket info som möjligt, så det inte blir "Golf startar inte, hjälp mig"-tråden

Hjälp mig!? :)

pedro
2011-09-25, 14:31
ingen som har några idéer?

två frågor:

-att den blev sämre och sämre efter tvätten, och nu inte startar alls, kan det tyda på att tändningsmodulen som sitter skruvad på styrboxen fått sig en kyss? eller rentav styrboxen? har vw-verkstäder några instrument för att kolla dessa eller måste jag skaffa en bättre begagnad och prova mig fram?

-kan man ställa rotorn i fördelaren fel genom att bara lyfta på den, eller har den en ingående axel någonstans som är fixerad så länge fördelaren sitter fastskruvad?

mvh Peter

berlands
2011-09-25, 19:06
Låter onekligen som ett el/givarfel, något som mått illa av att du blaskat på vatten/avfettning.
Armen på rotorn ska peka mot "jacket" i tändfördelaren när motorn är nollad och inställd i övre dödläge för tändning på ettan cylinder. (både insug och avgasventil för ettans cylinder är stängda)

Om du nu har gnista så kör med lite startgas och se om den tänder till.
Isåfall är felet säkerligen något som har att göra med bränsleinsprutningen, typ givare eller kablage runt själva centralinsprutningsmojängen.

/Berlands