handdator

Visa fullständig version : Felsöka polo -94 vart?



kimwilliam
2011-09-17, 14:39
hej vart felsöker man en vw polo -94 1.3. har sökt på hela internet och ALDRIG hitat NÅT. inte svenska sidor heller, bara massa snack om annat, vilka kablar är de man jordar för att felsöka på instrumentbrädan, med blinkningarna och exakt hur funkar de på polo?
tacksam för svar

kimwilliam
2011-09-17, 15:22
HALLÅ?? behöver hjälp med detta idag

Henrik.M
2011-09-17, 15:36
Exakt VAD behöver du hjälp med?
Dvs vad har du för fel på bilen?
En fördel att skriva det OM man vill ha hjälp.

Sen kan man vänta mer än 40 minuter mellan posterna.

kimwilliam
2011-09-17, 22:00
vadå vad vill jag ha hjälp med, tycker jag skriver de i mitt inlägg. du kan läsa de igen, frågade vart man kopplar felsöknings kablarna i en polo -94a 1.3 L och hur man gör -94a 1.3 L
jag vill felsöka boxen efter felkoder, motorn startar inte men pumpen går. de är ingen gnista. de fattades en vevaxelgivare på kopplingshuset men jag vill ändå felsöka.

a128
2011-09-17, 22:13
Det kan finnas i en liten lucka framför vänster knä sett från förarstolen 2 st 2-poliga en vit och en svart,
en terminal alt. vagcom eller liknade behövs samt en 2x2 adapter

att ta fram koder genom blinkningar på en såpass ny bil är tveksamt om det går

vevgivaren sitter i fördelaren, men går bränsle-pumparna igång när motorn dras runt (det finns 2st) så bord denna givare vara hel

kimwilliam
2011-09-17, 23:01
ah just de, då va de dom jag mätte på idag. kortslut kontakterna med kablar flera gånger men ingen blinkning, de är 90-94 är inte säker om de verkligen är en 94 men de är ju en gammal bil. varf går de på peugeot då, jag har en 306 a -94 och den kollar man felkoder med blinkningar.
ingen som vet hur man kortsluter kontakterna för att se blinkningar? måste man verkligen ha en adapter.
2 bränslepumpar? hur funkar de ? det brukar ju vara en, iaf så sitter de en pump under sätet i tanken. och den går runt, dock får inte spridarna nån ström från boxen. och de är ingen gnista heller så då borde de väl vara vevgivarn som är paj? de fattas en kontakt längst upp på kopplingshuset där en vevgivarn brukar sitta är de inte den som skall sitta där?
säkert att den sitter i fördelarn

a128
2011-09-17, 23:11
Denna modell har 2st pumpar, den som sitter i tanken är en förpump som fyller på en liten tank på ca 1/2 liter som sitter bakom hö bakhjul tillsammans med den sekundära huvudpumpen som suger bränsle från denna lilla tank och vidare upp till maskinrummet och "fuelrailen"

+ sidan på spridarna (det är en multipointare) har samma matning som till bränslepumparna , dvs. säga att det finns spänning bara när pumparna har spänning

kolla om det finns pulser till tändmodulen med en spänningsprovare av lysdiodsmodell

kimwilliam
2011-09-17, 23:27
asså, får väl kolla den andra pumpen med då om de kommer bränsle till den. men vadå samma matning som till spridarna som på pumpen. spridarna får väl signal fårn boxen när dom ska öppna och stänga? eller är de äldre spridare som sprutar in hela tiden? för de kom inte fram nån spänning till dom.
tändmodul? tror inte de sitter såpas avancerat eller?
för de sitter ju en tändfördelare och en hallgivare vad jag vet. vet inte hur man mäter pulser till tändmodulen, vilka stift och som du sa måste man ha en speciell puls diod mätare?

a128
2011-09-18, 11:57
Alltså du har 2 st anslutningar på en spridare där den ena går till + och den andra till styrboxen där det ska vara pulser när motorn går runt

tändmodulen kan sitta ihop med tändspolen och serut så här:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Bosch_12/F0986221000.jpg
det finns 3 ledare till den den mittersta är från styrboxen och där ska den vara en "fyrkantvåg" när motorn dras runt
likaledes på anslutning 1 under ett täcklock på tändspolen

"Puls diod mätare":
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-VT-600/

kimwilliam
2011-09-18, 14:15
ah så ser tändspolen ut då är de nog tändmodulen som sitter på den då, så den mittersta med trigg och jord är mitten och stift 1 som du sa?
och de 3 e stiftet är alltså plus till tändspolen och så är spolen jordad i ramen?
spänningsmätaren ser ju ut som den vi hade på skolan, men en vanlig testlampa borde väl ge puls blinkningar med. har inte tid att åka och köpa en sån spänningmätare nu iaf. jag ska mäta men som sagt de kommer ingen gnista.
hur mäter jag vevaxelgivarn ,600 ohm va? vilka kontakter, för den sitter i fördelarn som ni sa. hu rvet jag att jag inte blandar ihop den med hallgivarn, eller är de inte så att hallgivarn funkar som vevaxel givare?
fortf ingen som vet hur man mäter blinkningar på felsökningskontakterna under ratten? kan ju säga att längst upp på koplingshuset sitter fattas de en givare, där normalt en tändlägegivare brukar sitta. och de går kuggkransar i hålet precis som vid en tändlägesgivare brukar ha. säkert att de inte är tändgivarn som ska sitta där?

a128
2011-09-18, 16:43
Nja stift 2 är triggen på modulens ingång Svart/grön, Brun ledare (stift 1?) är jord den andra svart är + detta är modulens ingång

på denna moduls utgång under en täcklucka är 15 + samt 1 tändspole trigg alltså samanbindningen mellan tändspole och modulen

hallgivaren är den som triggar alltihopa det finns inget annat
den har 3 anslutningar
+12 Volt på röd/gul
triggg på Grön/vit
samt Svart/vit är jord

kimwilliam
2011-09-19, 16:03
http://i275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/insprutningpolo.jpg
ok men jag har kollat en del på elschemat och fattar inte detta är ju konstigt :S
vart i själva matar boxen, den enda 15+ altså tändläget kabeln går till tändspolen. brun jordar boxen iaf enligt schemat. ska de inte komma pulser från triggen till tändspolen som kommit från hall givarn? då borde jag ju kunna mäta pulserna från triggen till boxen om de kommer nån puls. och sen kan jag väl mäta triggen ut till tändmodulen till tändspolen. och kommer de då ingen så borde väl boxen bränt. då vet jag ju om de kommer in signal till boxen att hallgivarn funkar iaf eller hur? mäta med diod spänning mätare

a128
2011-09-19, 16:18
Boxen verkar får sin matningsspänning via reläet 40 som matar till boxens pin 14

kimwilliam
2011-09-19, 17:27
ok nice, men de är väl hallgivarens trigg sensor som triggar pumpen via boxen?
alltså den grönvita? så skickar boxen signal till bränslepumprelät via den lila-svarta signal kabeln som sluter relät och relät skickar via den röd gula kabeln signal till pumpen och spridarna?

kimwilliam
2011-09-19, 21:39
hallå? och får boxen verkligen ström av en 0.5 mm kabel? seriöst??

a128
2011-09-19, 21:47
Boxen drar inte så mycket, 0,5mm2 räcker till ca 4-6 Amp kontinuerligt , det mesta av strömmen går genom spridarna

seså ut å mät

kimwilliam
2011-09-19, 22:06
men ni besvarade inte min fråga om hur triggen gick från hallgivarn till spridarna. alltså mitt förrförr inlägg??????
ska ut och mäta imon :)

Mini_me
2011-09-19, 22:24
Seriöst , är detta ditt första möte med ett forum eller Internet??

Ditt första inlägg fattar man noll av och du har en sån katastrof dålig ton i dina inlägg så att A128 ens pallar svara är för mig ett mysterium.

Finns nog massa personer här (Tex Henrik som du vifta bort med inlägg nr 2/3) som kan detta utantill men tror dom hoppar att svara...

kimwilliam
2011-09-20, 00:23
men förlåt för om jag haft dålig ton men haft bråttom med de här och ni har inte svarat speciellt snabbt hela tiden heller när jag ställt frågor. tacksam för svaren hittils iaf.

de är väl hallgivarens trigg sensor som triggar pumpen via boxen?
alltså den grönvita? så skickar boxen signal till bränslepumprelät via den lila-svarta signal kabeln som sluter relät och relät skickar via den röd gula kabeln signal till pumpen och spridarna?
måste veta detta.

kimwilliam
2011-09-20, 14:27
ingen ide att fråga i forumet då man inte får nåt svar. kul

mojoman
2011-09-20, 14:47
hahahahah vilken lirare.....men du kan ringa mig på tele suport så får du hjälp direkt kostnad 149kr/min :-P eller så kanske du ska ta ett glas kallt vatten o lugna ner dig lite o vänta på svaren =D

Mini_me
2011-09-20, 18:52
ingen ide att fråga i forumet då man inte får nåt svar. kul

Är direkt kopplat till din hetsiga och otrevliga ton.
Så detta ligger på dig och inte på oss.

kimwilliam
2011-09-22, 17:01
jag frågar igen och ber om ursäkt om jag vart grinig och hetsig i tonen,jag behöver veta om de är såhär. bara svara på detta:
de är väl hallgivarens trigg sensor som triggar pumpen via boxen?
alltså den grönvita? så skickar boxen signal till bränslepumprelät via den lila-svarta signal kabeln som sluter relät och relät skickar via den röd gula kabeln signal till pumpen och spridarna?

kimwilliam
2011-09-30, 18:01
varför kan jag inte få svar på detta? varför jag har bett om ursäkt om jag vart otrevlig förlåt. behöver veta detta :(

T-mek
2011-10-01, 08:49
de är väl hallgivarens trigg sensor som triggar pumpen via boxen?
alltså den grönvita? så skickar boxen signal till bränslepumprelät via den lila-svarta signal kabeln som sluter relät och relät skickar via den röd gula kabeln signal till pumpen och spridarna?

Ja, det är så det funkar. Det där elschemat du hittat ger jag däremot inte mycket för, ser konstigt ut.

Amazonas
2011-10-02, 11:52
Men seriöst, folk sitter inte här 24/7 och väntar ivrigt på att få svara just dig på dina frågor. Lite jävla tålamod får man väl ändå besitta...

a128
2011-10-02, 12:15
Det är bara att ut å mäta

kolla om det finns "triggpulser" från givaren på fördelaren

sedan ska motorstyrningens styrenhet ge liknade pulser ut till :

Tändspole
Insprutningsventil/er
samt att
relä till bränslepumparna ska dra och spänning matas även till insprutningsventiler/na

det är bara at ta ett titt i schemat och börja mäta

om du inte klara det så lämna till en verkstad

kimwilliam
2011-10-02, 21:51
tack för svaren :O de va de jag ville veta. nu är de så att jag väntat 2 veckor mellan ett svar så tycker jag har haft tålamod