handdator

Visa fullständig version : Vad behöver man tänka på inför vinterförvaring.



Paul
2011-09-17, 11:18
Vad behöver man tänka på inför vinterförvaring. Fick problem med batteriet och en massa felkoder före året .

Nogge
2011-09-17, 11:55
Lösningen på det problemet borde vara en smart batteriladdare som klarar att underhållsladda batteriet. Finns på Mekonomen och nu även på Biltema har jag sett.

Manny
2011-09-17, 12:00
Nu kör jag en väldigt gammal bil, men jag brukar bara koppla av batteriet. Kanske inte är så bra på en nyare kärra?

skickat från min mobiltelefon.

Henrik.M
2011-09-17, 12:31
Dagens batterier är väldigt känsliga för djupurladdning dom dör av det , därav ska man ha dom på underhållsladdning om dom ej används under en längre tid.
Investera i en C-tek laddare som du låter stå på under vinterförvaringen , kostar från en 500 och uppåt för dom enklaste modellerna.
Den femhundringen sparar du snabbt in då du slipper både problem med felkoder och trasiga bilbatterier.

2stroke
2011-09-17, 14:20
Vad behöver man tänka på inför vinterförvaring.
Fick problem med batteriet och en massa felkoder före året .

* Tvätta bilen.
* Ta ur batteriet helt ur bilen ( Underhållsladda det under vintern ett par gånger ).
* Kör sista tanken innan vinterdvalan med 98-Oktan och topptanka sedan igen med 98-Oktan.
* Byt olja och filter det sista du gör innan vinterdvalan.
* Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar.
* Smörj in alla gummilister runt dörrar/bagagelucka med silicon medel.
* Ställ in en "Torrboll" inne i bilen.
* Om den står där det är dammigt så kan du ju alltid skaffa ett sånt dära dammkapell för bilar.

ThomasT
2011-09-17, 14:30
Att ställa bilen på pallbockar skulle jag avråda ifrån då det inte är bra för dämparna. Dessutom så får moderna däck inte ståplattor...

Ska man ha den uppallad så se till att sätta bockarna under länkarmarna.

Raz
2011-09-17, 20:46
Det finns en lång artikel på FAQ/Teknik om just detta.

Länk till artikeln (http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=%C3%96vrigt&id=41)

VWGolIV
2011-09-18, 12:09
Kolla på Tradera efter Ctek laddare, där kan man hitta till bra priser mellan åt.

Henrik.M
2011-09-18, 17:27
Kolla på Tradera efter Ctek laddare, där kan man hitta till bra priser mellan åt.

Jag har varit på väg att köpa via tradera och forskat i saken.
Grejen med tradera är att du tappar den 3åriga garantin som ingår nä du köper laddare i butik eftersom du köper av privatperson.
Sen är priserna så upptrissade nuförtiden på tradera att du i slutändan bara sparar en struntsumma eftersom säljarna gör pengar på frakten.

Clas olson o jula säljer Ctek safir45 för 499:- med 3års garanti.
Den laddaren täcker de flesta privatpersoners behov och kostar bara marginellt mer än "en vanlig" billaddare.


Har en själv. ;)

Skickat från min iPhone med Forum Runner

2stroke
2011-09-18, 17:43
1. Att ställa bilen på pallbockar skulle jag avråda ifrån då det inte är bra för dämparna.
2. Ska man ha den uppallad så se till att sätta bockarna under länkarmarna.
3. Dessutom så får moderna däck inte ståplattor...

1. Detta får du utveckla innan jag köper detta argument !
2. ...gissar att du menar att då är dämparna belastade.
3. Jooo, Efter att ha haft en utav bilarna stående i 1,5 månad med NYA Continental däck
så kändes det tydligt i bilen då man for iväg och i cirka 2-3 mil innan det försvann.

Henrik.M
2011-09-18, 21:09
1. Detta får du utveckla innan jag köper detta argument !

Dämparna är inte konstruerade för att hänga i fullt utdraget läge en längre tid , du KAN förkorta livslängde på dom om dom hänger allt för länge.



Jooo, Efter att ha haft en utav bilarna stående i 1,5 månad med NYA Continental däck
så kändes det tydligt i bilen då man for iväg och i cirka 2-3 mil innan det försvann.

Då hade du för lite luft i däcken vid förvaring.
Vi har både lager/skyltbilar på jobbet som kan stå månader , alt har stått månader i hamn.
Dom står med ett lufttryck på minst 3.5bar vilket är rekomendation då man lagerhåller en bil , lätta lastbilar ex crafter,transporter har du ett tryck på 4,5 bar.
Inga problem med plattdäck när dom tas i bruk och däcktrycket sänks till bruksnivå.

Ska man förvara bilen i åratal så bör man skaffa en upsättning förvaringsdäck/hjul men vid normal säsongsförvaring räcker det att höja lufttrycket i däcken.