handdator

Visa fullständig version : Golf 3 1,4 97,a Stannar om man kör in i en vatten samling



Borjan54
2011-09-14, 21:46
Min dotter har en Golf 3 med 1,4 L AEX motor från 97. Om hon kör in i en vattenpöl så stannar bilen och går ej att starta förrän bilen har stått och torkat upp. Bilen är även svårstartad när det är fuktig väderlek.

Vid det senaste stoppet vid körning i en vattensamling och bilen stannade så tittade jag under huven och tändspole - strömfördelare - lambdasond kontakt var torra. Har även hört att varvtalsgivaren sitter i fördelaren på denna bil. Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och goda råd om hur jag ska finna felet. Om varvtalsgivaren sitter på annan plats,vart i så fall. Tacksam för alla svar. // Borjan54

Henrik.M
2011-09-14, 21:50
Har även hört att varvtalsgivaren sitter i fördelaren på denna bil. Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och goda råd om hur jag ska finna felet. Om varvtalsgivaren sitter på annan plats,vart i så fall.

Varvtalsgivaren sitter inte i fördelaren , det är hallgivaren = 2 skillda saker.
Varvtalsgivaren sitter i blocket mot svänghjulet nära skarven mot växellådan. =)

Googla "Varvatalsgivare G28 och Vevaxelgivare G28" så får du lite mer information om den.
Finns mycket skrivet om vad som sker när den strular , där är det lättare att du googlar själv eftersom du kanske då stöter på någon som haft samma symtom eller liknande.

Därav har jag ej lagt någon specifik länk.

Hackar bilen innan den dör eller dör den bara direkt?

Om den bara dör direkt utan att hacka/förvarna så kan G28 vara en misstänkt bov i dramat.
När G28 klipper dör bilen omgående utan förvarning.
Har bilen gnista när den dött?

Borjan54
2011-09-14, 22:20
Bilen dör direkt, jag ska kolla upp bilen nu i helgen. Bilen gjorde likadant i vintras och då larmade den på lambdasonden,men jag tror att det var ett följdfel. Lambdasonden byttes då ut. Samtidigt så såg jag att det var mycket oxid (ärg) vid jordningen vid tändspolen som rengjordes. Efter det så stannade inte motorn mer men det kanske var så att våren kom med torrare väder.

Henrik.M
2011-09-14, 22:42
Kolla det 3 poliga kontakstycket som sitter ungefär i skarven mellan motor och låda.
Med tändning på ska du ha 12volt på stift 1 och jord på stift 3.
Stift 2 är signal ut från givaren och in till motorstyrdon.

Nu minns jag inte med 100% säkehet exakt stiften men du ska ha 12volt , jord och signal ut på kontaktstycket.
Följ även kablaget och kontrollera så du ej har kabelbrott , kabelbrott brukar förekomma under batterihyllan.

Svårt att förklara teoretiskt , men det ger sig när du börjar rota i det praktiskt.

Borjan54
2011-09-17, 13:06
Har nu mätt på kontakterna 1 - 3 och har 12 volt där, har kollat gnistan och den finns men har ej funnit någon vartalsgivare på motorblocket enl, ovan men däremot 2st givare på växellådans ovansida. Har mätt tändkabeln emellan t-spole och fördelarlock och det visade bara några ohm.Jag hör även att bränslepumpen startar och går en stund när tändningen slås på. Fler tips mottages tacksamt.

Henrik.M
2011-09-17, 14:25
Så länge du har gnista kan du utesluta både varvtalsgivare och hallgivare.

Kolla så du har bränsle ända fram till spridarna alt att bränsle pumpen går hela tiden när du vriderpå starten.
Att den går när du vrider på tändningen är ingen garanti för att den går hela tiden.

Borjan54
2011-09-17, 19:31
Kan bränslepumpen krångla när det är fuktigt, finns det någon kabelskarv under bilen som går till pumpen. Idag har jag tittat på samtliga anslutningar och fukt sprayat kontaktdonen, varvtalsgivaren måste sitta i strömfördelaren för det finns bara en givare på motorblocket och den sitter i mitten på sidan in mot torpeden och den tror jag är till oljetrycket. Tändspolen såg sprucken ut så den har jag bytt ut.
I morse var motorn fuktig och då ville den inte starta men nu i eftermiddag så startade den direkt när motorutrymmet såg torrt ut.

Henrik.M
2011-09-17, 20:49
EDIT : Nu ser jag att jag gjort bort mig , 1,4 är ju en polomotor , dvs inte en pinal är ju samma.
Glöm det jag skrivit om var alla givare sitter , det gäller GOLF motorn.
Polo motorn är jag inte insatt i var allt sitter , men det bör sitta i närheten OM det sitter.
Ber om ursäkt.

Polo och jag är inte kompis = Dålig på dom.

Kollat det här : http://www.motorforum.nu/showthread.php?16507-VW-Polo-startproblem-n%E4r-det-%E4r-fuktigt-v%E4der

Borjan54
2011-09-17, 21:33
Det gör ingenting,kanske någon annan har erfarenhet och kan ge mig tips. Jag får prova mig fram