handdator

Visa fullständig version : Asfaltsmattor eller ej?



Holmgren
2007-07-23, 19:59
Ska jag lägga i nya asfaltsmattor i Golf ettan eller ska jag låta bli?
Funderar på om det blir allt för hög ljudnivå i bilen om jag inte lägger i nya.
Bilen ska inte bli ren banbil utan den ska köras mest på vanliga vägar.
Synpunkter mottages gärna.

kroll
2007-07-23, 20:03
Asfalts mattor väger väl en hel del men det gör kanske inget om du ska köra på vanliga vägar mesta dels. Sen så tror jag att man mest använder dom på sidorna av bilar!?

Särkelä
2007-07-23, 20:20
Asfaltsmattor e bra som dämpmaterial, fint o jobba me kan du ha i stortsett överallt.. men nackdelen är ju att det väger lite. finns ju lite andra sådana mattor som e lite tunnare funkar nog bra dom me o väger mindre..
Annars så e det o spruta på peak off lr liknande.. Är betydligt dyrare men väger inte lika mycke..
har varit uppe på tråden föut det här..

GTI-nissen
2007-07-24, 07:14
Ha kvar mattorna!!! Det lilla du sparar i vikt uppväger inte obehaget att köra utan. Även om det ska vara en busbil så är det roligare med lite ljudkomfort. Jag har behållit all isolering i min bil trots att jag satt i bur i den bara för att den ska vara hyfsad att åka i.

En busbil som går att åka i utan att vara fakir använder man.

Bengan.U
2007-07-24, 10:02
Hej.

Ska du lägga nya asfaltmattor ?
Se då till att värma fast dem,så
de ligger tätt och fast mot plåten.
Jag använde värmepickan när jag
la asfaltmattor i en bil efter rostlagning i golvet.

Nisse har helt rätt,det ska vara njutbart
att ta busbilen även till "söndags picknicken" ;-)

MVH/Bengan.U

Holmgren
2007-07-24, 10:07
Dom gamla mattoran är redan ute. Var tvungen för det fanns lite rost under som jag vill göra iordning. Så fråga är om man ska lägga i nya eller något annat meddel eller vara utan. Det sista "vara utan" tror jag igentligen inte på. Det är som Nisse och Bengan skriver, man ska kunna åka i den.
Så nu får jag leta mattor eller alternativ till detta.

Manny
2007-07-24, 11:08
finns väl mattor som är av nån slags skumgummi, som är lättare än asfaltsmattorna och dämpar lite iaf.

edit: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

Lillen
2007-07-24, 11:28
finns väl mattor som är av nån slags skumgummi, som är lättare än asfaltsmattorna och dämpar lite iaf.

edit: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

Risken är väl då vatten/fukt som letar sig in i dessa??
Tror mer då på tunna asfaltmattor eller liknande orginal?