handdator

Visa fullständig version : Läcksökning vid insuget, Golf II



berlands
2011-09-13, 21:10
Misstänker att jag har en vakuumläcka nånstand vid insuget på min Golf II-85.
Den går ryckigt på tomgång och man måste justera upp till rätt fet blandning om den inte ska stanna.
Tycker det väser när man sticker dit nyllet, men omöjligt att lokalisera exakt var det väser.

Har läst att man ska läcksöka genom att spruta på startgas.
Är det någon här som har erfarenhet av det?
Känns inte helt 100 att spruta startgas på ett glödhett grenrör...

/Berlands

Haugeman
2011-09-13, 21:48
Man kan som du säger spruta på startgas och se om varvtalet ökar. Gör det det har du hittat en läcka. Man kan ju göra det med kall motor om du är rädd för varmt grenrör. Då har det ju inte hunnit bli varmt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lillen
2011-09-13, 22:48
Vad för motor?
Insprutning eller förgasare?

Hur som helst så låter det som förgasarfot vid första tanken!?

Hulken
2011-09-13, 23:16
Är det insprut så skulle jag gissa på spridar tätningar.
Hade typ samma fel på en mk1 gti. Hittade felet med stargas. Billigt och enkelt byte.
Men som Lillen säger. Förgasarfot om det är förgasare?

Lillen
2011-09-13, 23:37
Är det insprut så skulle jag gissa på spridar tätningar.
Hade typ samma fel på en mk1 gti. Hittade felet med stargas. Billigt och enkelt byte.
Men som Lillen säger. Förgasarfot om det är förgasare?

Eller förgasarfot om det är singelpointinsprut/förgasarinsprut/monojet.
T.ex 1,8 90Hk är en vanlig motor med denna insprutning.

Hulken
2011-09-13, 23:41
Eller förgasarfot om det är singelpointinsprut/förgasarinsprut/monojet.
T.ex 1,8 90Hk är en vanlig motor med denna insprutning.

True..

kim_gulle
2011-09-14, 06:28
Antar att det är en CL du har. Kan nästan garantera att det är förgasarfoten som spruckit och läcker.

berlands
2011-09-14, 07:47
Antar att det är en CL du har. Kan nästan garantera att det är förgasarfoten som spruckit och läcker.

Helt rätt, det är en CL med Keihin-förgasare.
Men förgasarfoten är bytt och helt ny!
Dock så är det Bil/Fel-temas. Så jag misstänker att den kanske inte helt håller måttet och isåfall läcker.
Har beställt en "riktig" ifrån Autodelar, men tänkte försöka kolla om man kan hitta var det läcker innan grejorna dykt upp.
Om det trots allt inte är förgasarfoten så misstänker jag att det kanske är EGR-ventilen som inte håller helt tätt när den ska vara stängd.
Nån som vet hur pass stängd denna ska vara i stängt läge? :)
Hade av den och rengjorde ifrån sot tidigare och såg att i stängt läge så kunde det läcka lite 5-56 ifrån insugssidan till avgassidan i den. Använde 5-56 för att rengöra den, och om man t.ex. sprutade in i rejält med 5-56 i röret som ska gå till insuget så kunde det droppa ut ifrån röret som går till avgassidan.
Ska prova att plugga hålet för EGR-ventilen och se om motorn är mer lätthanterlig/går lugnare på tomgång då.

/Berlands

schüberg
2011-09-14, 08:57
Hej.
Kolla upp slangen med tillhörande delar mellan bromsservot och insuget, vet inte hur många golf/jetta 2:or jag bytt dessa på!
Tomgången blir precis som du skriver orolig eftersom 4:ans cylinder får för klen blandning, suger tjuvluft.
Annars håller jag med föregående:förgasarfot är en klassiker och även alla tygspunna vakuumslangar.
Läcksöka med startgas eller brakecleaner går utmärkt, men gör det när motorn är kall, om problemet visar sig då förstås! :-)
Mvh Schüberg

berlands
2011-09-14, 09:38
Hej.
Kolla upp slangen med tillhörande delar mellan bromsservot och insuget, vet inte hur många golf/jetta 2:or jag bytt dessa på!
Tomgången blir precis som du skriver orolig eftersom 4:ans cylinder får för klen blandning, suger tjuvluft.
Annars håller jag med föregående:förgasarfot är en klassiker och även alla tygspunna vakuumslangar.
Läcksöka med startgas eller brakecleaner går utmärkt, men gör det när motorn är kall, om problemet visar sig då förstås! :-)
Mvh Schüberg

Aha, tack för tipset.
Faktum är att jag redan bytt vaccuumslangen mellan bromsservot och insuget.
Pluggade den t.o.m. för att utesluta att det var själva bromsservot som läckte, men det var ingen skillnad alls.
Alla småslangar är också bytta och jag har även pluggat bort dessa för att vara säker på att det inte läcker där.
Så som jag ser det så återstår:

1. Läckage vid förgasarfoten (D.v.s. Biltemas nya förgasarfot är dålig från fabrik och sluter inte tätt. Inte helt osannolikt alls).
2. EGR-ventilen sluter inte helt tätt i stängt läge och ställer till det.
3. Otätt vid packningen mellan insuget och toppen. Denna är dock bytt och jag har verifierat att samtliga bultar är korrekt spända.
4. Otätt vid packningen för "igelkotten", d.v.s. förvärmingselementet som sitter i insugningsröret.

Ska prova med startgas när motorn är kall, men det är nog svårare att få bra resultat eftersom den går så mycket på choken då.

/Berlands

berlands
2011-09-14, 17:31
Lokaliserat felet nu!
Det var (2), EGR-ventilen som inte höll helt tätt i stängt läge.
Tog loss den och blåste i röret, och det kändes rätt så otätt.
När man applicerade vakuum så öppnade den än mer, men var sannerligen inte helt tät i stängt läge.

Var dock lite osäker på om den verkligen måste vara helt tät i stängt läge, så jag pluggade inloppet till insuget genom att tillverka en specialpackning utan hål mellan insuget och EGR-ventilen.
Motorn verkar ha gillat den operationen, för den spann som en katt!
Tidigare gick den mest som en illa skadeskjuten Bäver...

Försökte rengöra EGR-ventilen så att den stängde helt, men det gick inte. Troligen ventilsätet som är slitet så att det aldrig blir tätt.
Får leta upp en begagnad som är bättre än min. Såg att en ny kostade över 1700:- på Mekonomen, och det är det inte värt även om den hade blänkt fint mot besiktningsgubben när det är dags. :)

/Berlands