handdator

Visa fullständig version : Köpa ny Passat?



vilse
2007-07-23, 14:57
Skall få ett första barn i januari och behöver då en större bil än min Golf. Funderar på nya Passaten med 200Hk motorn. Skall provköra en idag hoppas jag. testade 150Hk varienten i förra veckan och den var ju rätt seg.

Min fråga är vilken utrustning man bör ta? Hur bra pris kan man få? Är det läge att sälja min V6 privat eller som inbytesbil? Kanske man skall köpa en 1 år begagnad? Priset sjunker ju rätt mycket i början.

En annan fråga om man köper en ny bil. Hur är det med stereon? Skall man välja till den bästa som erbjuds eller kan man köpa en bil utan stereo och sen lämna in bilen till en riktig firma som sätter in en bättre stereo för kanske samma peng eller lite extra?

jocke.w
2007-07-23, 18:42
Välj inte till något i stereoväg ....annat än växlare isåfall!!!

Sedan beställer du en navigation på ebay för runt 5-7000:-
Plug and play utan probs.......det tjänar du runt 20000 på.

Xenon med kurvljus, backsensor är självklara val!!!!!

jocke.w
2007-07-23, 18:55
Dynaudio är nice visseligen....men det kostar å andra sidan lite!!!

kroll
2007-07-23, 20:04
Tips är att kika in på www.vwpc.se

vilse
2007-07-23, 20:45
Var inne på VAG Göteborg idag och provkörde en 200Hk bil. Hade ej rätt utrustning eller sportpaket men motorn kändes pigg och bra drag i.

De har just nu inne ett antal bilar med ett bra pris på (enl försäljaren ivf) med följande utrustning.
http://www.volkswagenstockholm.se/mediadb/_files/user_vwsthlm/Passat_Turbo_med_extra_allt_32086.jpg

Det är en 2.0 FSI Turbo Highline med följande extrautrustning:
Silver Metallic
Svart alcantara/läder
Paraply
Dragkrok, avtagbar
Lättmetallfälgar Chicago, 18 tum, däck 235/40 R 18, inkl. sportchassi
Multifunktionsratt i läder inkl färddator Plus
Bi-xenonstrålkastare med kurvljusfunktion
Bälteskuddar, 2 st, integrerade i baksätet (endast med svart klädsel)
Solskyddsgardiner, manuella, i sidorutorna bak

Summa bilpris: 341000kr.
Pris efter rabatt: 289900kr.

Frågan är om man skall slå till på detta eller bygga ihop själv med lite annan utrustning, man vill ju ha lite mer saker? Man lär väl inte få ner priset så mycket då? De sakerna ovan är mer eller mindre sådant jag hade valt ändå förutom allt i highlinepaketet.
Bilen ovan har bara "Radio RCD300 med CD-spelare 4x20W och 8 högtalare" stereon och den är väl säkert inget att ljubla över.

adis
2007-07-23, 21:06
Hej vilse,

Jag har just denna du beskriver och är hur nöjd som helst!!! Dock vill jag tillägga att det pris du nämner gäller inte bilen med dragkrok, där får du lägga till drygt 8000 kr.

Just detta pris gör att du kan få en fabriksnybil till priset av en begagnad. Slå till, det gjorde jag.

Jag körde den gamla modellen och var mycket nöjd. En mycket bra familjebil som jag bytte Golf GTI mot. Den nya modellen känns ännu bättre än den gamla. Jag har haft bilen i drygt en månad och som sagt är väldigt nöjd.


http://www.garaget.org/_adis_

jocke.w
2007-07-23, 21:13
Backsensor är sååå nice....hade det på min gammla...men dessvärre inte på nya nu.

Så det är ett givet tillval vid nybilsköp!!!

magnusT
2007-07-23, 21:17
Har du provkört dieseln? Går väldigt fint, finns ju både 140 och 170 hästars. Ta en titt på dessa innan du bestämmer dig, kommer nog vara ett bättre andrahands värde på en diesel jämfört med bensinare.

Holmgren
2007-07-23, 21:17
Tycker med den bilen lät fin fin... priset är ju helt rätt med.
Lastförmågan är riktigt bra, min syster köpte en sådan nu och det går att få in mycket. Om du vill åka billigt så ta och kolla upp diesel bilarna. Min syster köpte 140hk motorn och den är skönt drag i. Vi räknade fram att dom endast behöver köra 1200mil för att därefter spara pengar på att köra just diesel.
Helt klart värt att kolla.

vilse
2007-07-24, 01:00
Hej vilse,

Jag har just denna du beskriver och är hur nöjd som helst!!! Dock vill jag tillägga att det pris du nämner gäller inte bilen med dragkrok, där får du lägga till drygt 8000 kr.

Just detta pris gör att du kan få en fabriksnybil till priset av en begagnad. Slå till, det gjorde jag.

Jag körde den gamla modellen och var mycket nöjd. En mycket bra familjebil som jag bytte Golf GTI mot. Den nya modellen känns ännu bättre än den gamla. Jag har haft bilen i drygt en månad och som sagt är väldigt nöjd.


http://www.garaget.org/_adis_

På min offert ingick dragkroken.

pa_forsgren
2007-07-24, 10:08
Ingår Xenon så är det ju så; Jag skulle inte betala extra för det i en egenkomp. bil. I Passaten så är halogen bättre, särskilt med helljus. Kolla test i Vibilägare.
De flesta Vw säljs med "rabatt". Den bil jag köpte för ett par veckor sedan var 39.000:- "billigare" än prislistan. Jag är knappast ensam om det erbjudandet.
Det är en mycket fin bil du fundrerar på att köpa, du kommer inte att bli besviken. Det är bara att "hala upp lädret" !

/Pär

vilse
2007-07-24, 11:51
Ingår Xenon så är det ju så; Jag skulle inte betala extra för det i en egenkomp. bil. I Passaten så är halogen bättre, särskilt med helljus. Kolla test i Vibilägare.
De flesta Vw säljs med "rabatt". Den bil jag köpte för ett par veckor sedan var 39.000:- "billigare" än prislistan. Jag är knappast ensam om det erbjudandet.
Det är en mycket fin bil du fundrerar på att köpa, du kommer inte att bli besviken. Det är bara att "hala upp lädret" !

/Pär

Är halogen tillval eller är det standard?

Basti
2007-07-24, 11:54
[QUOTE=vilse;11237]Är halogen tillval eller är det standard?[/QUOTE


Det är standard

jocke.w
2007-07-24, 11:54
Ingår Xenon så är det ju så; Jag skulle inte betala extra för det i en egenkomp. bil. I Passaten så är halogen bättre, särskilt med helljus. Kolla test i Vibilägare.
De flesta Vw säljs med "rabatt". Den bil jag köpte för ett par veckor sedan var 39.000:- "billigare" än prislistan. Jag är knappast ensam om det erbjudandet.
Det är en mycket fin bil du fundrerar på att köpa, du kommer inte att bli besviken. Det är bara att "hala upp lädret" !

/Pär

Kan vara så....men dom suger inte, samt att cominghome funktionen och utseendet tar bort halogen DIREKT!!!!!

Även kurvljusfunktionen rockar!!! :-)

adis
2007-07-24, 12:26
Xenon är extra utrustning och har svårt att tro att halogen är bättre än xenon. Tvärtom så visar alla tester och rekomendationer att man skall lägga till Xenon.

Kolla med säljaren angående dragkroken, jag fick veta efteråt när jag skulle välja med eller utan drag att det kosta extra. Dem har pris på 289900 och om du väljer en bil med drag så lägger dem på och en bil utan bilbarnstolar och sidogardiner så drar dem av.

Marcus
2007-07-24, 13:07
Enligt Vi Bilägare är Xenon till Passat fullständigt värdelöst. Rena rånet att ta betalt för skiten.

Basti
2007-07-24, 13:17
Enligt Vi Bilägare är Xenon till Passat fullständigt värdelöst. Rena rånet att ta betalt för skiten.



Struntar i "Vi Bilägare", en modern bil SKALL ha xenon.

jocke.w
2007-07-24, 14:29
Enligt Vi Bilägare är Xenon till Passat fullständigt värdelöst. Rena rånet att ta betalt för skiten.

LOL.....vart finns det testet??? letat på deras hemmis!

Kan hålla med om att det inte är bra....men det lyser bättre än min tidigare bil (passat 3bg halogen)

Men som sagt kurvljus funktion samt xtra halogen lampa som tänds åt sidorna när man står still.

Marcus
2007-07-24, 16:18
Kanske bara står i papperstidningen. Har den. Enligt deras test är Passatens ordinarie ljus bättre än xenon, så visst det är upp till var och en om man vill betala mer för sämre prylar! :) VW tackar säkert! :)

GTIPower
2007-07-24, 16:21
Enligt Vi Bilägare är Xenon till Passat fullständigt värdelöst. Rena rånet att ta betalt för skiten.

Konstigt, har testat både halogen och xenon och tyckte att xenon med kurvljuset är helt oslagbart. Trodde inte att det skulle fungera men det är grymt!
Finns ju både vettiga och mindre vettiga tillval, och jag tycker att följande är ett mer eller mindre måste:
- Highline eller sportline (mkt prisvärt)
- Multifunktionsratt i läder inkl färddator Plus
- Bi-xenonstrålkastare med kurvljusfunktion
- Metallic lack (håller sig bättre plus bättre djup)
- Förvarings paket (grymt bra!)

Tillval som man kan/hellre skaffar efteråt är:
- Sportchassi (ej prisvärt med tanke på funktion)
- Tonade rutor (speciellt på Variant)
- Fälgar (orginal är sjukt dyra, köper hellre BBS eller OZ!)

Har f.ö. en ganska "fullsmetad" Passat Variant 2.0T 2006 med allt från fabrik utan taklucka, automat, keyless access och gardiner i dörrarna.
Tycker att 2.0T motorn är riktigt fin i Passaten, drar lite, bra vrid etc. Skulle man välja en annan motor så är TDI 140 ett kanonval. Högst upp står utan tvekan R36 när den nu kommer, men det är lite andra pengar...

jocke.w
2007-07-24, 16:44
- Förvarings paket (grymt bra!)


GTIPower: Vad innebär detta????

Jag har själv köpt till förvaringslådan som finns som tillbehör till golfen under framsätet!!!

GTIPower
2007-07-24, 21:25
- Förvarings paket (grymt bra!)


GTIPower: Vad innebär detta????

Jag har själv köpt till förvaringslådan som finns som tillbehör till golfen under framsätet!!!

Det är skenor i baggage utrymmet med en tillhörande "avgränsare" och två mindre "stolpar" med ett brett band i samma material som säkerhetsbältet.
Bra om man tex vill ta med tvätt hinken utan att den skall fara omkring vid "aktiv" kurvtagning... :)

Man kan naturligtvis "möblera" detta ganska fritt!

adis
2007-07-24, 23:12
Jag håller med tidigare skribenter att det finns vettiga och mindre vettiga tillval, men vill man betala så är det upp till var och en att göra det.

Däremot när det gäller xenon debatten så kommer jag alltid att om det inte ingår välja att köpa xenon till mina bilar. Detta är min tredje bil med xenon och jag vill inte vara utan, och kurvljusen är ännu bättre!

Jag har inte hittat något om xenon hos "Vi bilägare", däremot är länkarna nedan till Auto Motor & Sport's tester där alla klagar på vanliga halogen och rekommenderar xenon.

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0706/070610.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0623/062303.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0522/052202.pdf

Läs och bedöm själva.

jocke.w
2007-07-25, 00:03
Aaa...ok ,är det det som kallas förvaringspaket.

litar nog mer på automotor än på vi bilägare

Thank u adis!!!!!!

pa_forsgren
2007-07-25, 08:35
Halvljuset är bättre på xenon än halogen, det mätte Vi bilägare också fram. 4meter längre om jag kommer ihåg rätt (3lux). Men en hel del bredare, vilket är bra. Helljus däremot så lyser Xenon 149meter och halogen 202meter(båda 3lux). -Xenon har parkeringljus där halogen har en extra reflektor.
Extraljus kan ju råda bot på sämre helljus.

Om det är värt pengarna är upp till var och en.

/Pär

Crille82
2007-07-25, 11:06
Halvljuset är bättre på xenon än halogen, det mätte Vi bilägare också fram. 4meter längre om jag kommer ihåg rätt (3lux). Men en hel del bredare, vilket är bra. Helljus däremot så lyser Xenon 149meter och halogen 202meter(båda 3lux). -Xenon har parkeringljus där halogen har en extra reflektor.
Extraljus kan ju råda bot på sämre helljus.

Om det är värt pengarna är upp till var och en.

/Pär

För mångas del så är nog bättre halvljus att föredra, man kör ju ofta på trafikerade vägar. Iaf jag... Bor man i
norrlands inland är det naturligtvis en annan sak...

Crille82
2007-07-25, 11:06
Halvljuset är bättre på xenon än halogen, det mätte Vi bilägare också fram. 4meter längre om jag kommer ihåg rätt (3lux). Men en hel del bredare, vilket är bra. Helljus däremot så lyser Xenon 149meter och halogen 202meter(båda 3lux). -Xenon har parkeringljus där halogen har en extra reflektor.
Extraljus kan ju råda bot på sämre helljus.

Om det är värt pengarna är upp till var och en.

/Pär

För mångas del så är nog bättre halvljus att föredra, man kör ju ofta på trafikerade vägar. Iaf jag... Bor man i norrlands inland är det naturligtvis en annan sak...

adis
2007-07-25, 12:06
Den extra parkeringslampa som tänds ingår i kurvljus konceptet. Den tänds när man vrider på ratten som ett komplement till xenonlinsens rörelse.

Jag kör över 90% i storstaden eller på upplysta motorvägar därför är halvljuset viktigare för mig, och de gångerna jag kör i mörker har helljuset räckt för mig.

Behöver man mer ljus är det bara att montera på två eller tre feta extraljus.

Brorsan har två Bosch Navigator Xenon Blue på sin Pajero och det blir en ljusvägg när han slår på dem, ljuset går 1600m.

Dessa är dock inte godkända för bilar registrerade efter år 2005.


http://www.bosch.se/content/language1/downloads/extraljus.pdf

vilse
2007-07-31, 18:39
Ingår Xenon så är det ju så; Jag skulle inte betala extra för det i en egenkomp. bil. I Passaten så är halogen bättre, särskilt med helljus. Kolla test i Vibilägare.
De flesta Vw säljs med "rabatt". Den bil jag köpte för ett par veckor sedan var 39.000:- "billigare" än prislistan. Jag är knappast ensam om det erbjudandet.
Det är en mycket fin bil du fundrerar på att köpa, du kommer inte att bli besviken. Det är bara att "hala upp lädret" !

/Pär


Hur lyckades du få så mycket i rabatt? Var inne och specade upp en precis som jag ville ha den och den skulle kosta 347000kr och de sänkte priset till 324000kr, dvs 23000kr i rabatt. Dock försökte jag inget i denna svängen utan lät han bara ge sin rabatt. Säljaren påstod att de ej kan gå under 5% marginal och då blev det detta pris.
Det borde väl gå att pressa priset en del till?

pa_forsgren
2007-07-31, 19:01
Antar att det är lättare att få "volymbilar" billigare.
Beställs flera bilar med samma uppsättning från fabrik kan de säljas billigare än om man specialbeställer ett ex.
I mitt fall hade återförsäljaren "fått in" ett gäng som hade samma utr. samma färg. Då sänktes priset och de blev av med alla i ett nafs.
Fick dock åka över 50mil för att hämta bilen.
Återförsäljaren i stan här skulle ha 36.000:- mer och med "gamla" sportline utrustningen. Till summan skall "rabatten" på motorvärmare och drag läggas.

Även om jag fått pruta ordinare 7% hos handlaren i stan så var resan en billig resa.

/Pär

Maha
2007-09-27, 02:11
LOL.....vart finns det testet??? letat på deras hemmis!

Kan hålla med om att det inte är bra....men det lyser bättre än min tidigare bil (passat 3bg halogen)

Men som sagt kurvljus funktion samt xtra halogen lampa som tänds åt sidorna när man står still.

Jag läste testet i Vi Bilägare, passat halogen vs xenon.
Bilar med xenon (bi-xenon) saknar separat helljusstrålkastare, vilket betyder att helljuset består av samma lampa som halvljuset, när man slår på helljuset så "lyfts" metallbiten som ger halvljuset dess assymetri, och halvljuset blir till helljus genom att projektorlinsen utnyttjas helt.
På bilar med Xenon sitter p-ljuset innanför halvljuset, där "halogenbilarna" har sina helljusreflektorer. "halogenbilarna" har sitt p-ljus utanför halvljuset där många bilar har blinkersen.
"halogenbilarnas" halvljus förblir oförändrat vid aktiverat helljus, det är alltså inget "bi-halogen"

Halvljuset var bättre med Xenon, men ingen "natt och dag upplevelse"
stor del av kritiken mot xenonet, var att man för pengarna bara får ett marginellt bättre halvljus, men framförallt ett mycket sämre helljus.

En variant kan ju vara att ta utan xenon, och att på efterhand (tyvärr olagligt) konvertera till xenon på både hel och halvljus, förmodligen både billigare och bättre, men på bekostnad av kurvljuset.

GTI G60
2007-09-27, 07:03
Först vill jag ju Gratta dig, e själv i samma sits ;)
Jag köper en gammal Passat kombi istället, billigt å bra å man slipper vara såå rädd om den när barnen "lever" i baksätet :)
Xenon, Kurvljus, Parksensorer fram å bak, Förvaringspaket, Sidokrockkuddar bak, Aux ingång, Radio 500, Solskyddsgardiner bak, Textilmattor, Elvindruta...
D e dom prylarna man "behöver".. sedan finns d ju mera lull lull som e "kul" att ha.....
Men Navi å Större Hjul e ju såå mycket bättre att köpa löst efter.....

DPC
2007-09-27, 07:16
Det är bara att slå till. 15 % rabatt är otroligt bra och bilen har i mina ögon "rätt" spec. Ett kanonköp och en mycket fin o rolig bil.