handdator

Visa fullständig version : Fundering kring bensinmätaren/färddatorn Golf R



Jocke Grön
2011-09-12, 15:18
Hej på er!
Jag är lite fundersam kring soppamätaren på min Golf R, framförallt är det två saker som är lite märkliga:

1, När man tankar fullt så visar inte mätaren alltid "full tank", ibland gör den det dock!?
2, När mätaren plingar till om att man är nere på reservtanken så kan jag köra lungt MAX 3 mil (!) innan mätaren/färddatorn visar på tom tank/0 mil, detta trots att det skall vara 8 liter i reserven om jag inte missminner mig.

Någon annan som har upplevt dessa konstigheter med sin R, jag har årsmodell 2010.

Tacksam för svar,

MVH Jocke

silam
2011-09-12, 16:14
Samma här, detta har avhandlats i den stora R tråden, verkar vara generellt.

/N

wolfbane1967
2011-09-12, 16:19
Samma här

mtm
2011-09-12, 19:02
2, När mätaren plingar till om att man är nere på reservtanken så kan jag köra lungt MAX 3 mil (!) innan mätaren/färddatorn visar på tom tank/0 mil, detta trots att det skall vara 8 liter i reserven om jag inte missminner mig.

Som kvalitetsingenjör så kan jag sätta en kroppsdel på att det där är "by design".

Skulle den nämligen vara för ärlig så finns det stor risk att folk skulle lita blint på det och sen bli ståendes vid sidan av vägen med tom tank. Genom att "luras" på ca: 5 liter (om man räknar 1liter=1mil) så undviker man nog en hel del arga-kunder-scenarion: "Mätaren SAA ju faktiskt..."

DPC
2011-09-12, 19:36
Beteendet känns igen även här. Golf R är riktigt svår att tanka full. Mitt rekord är 56 l med kraftigt lutande bil. På plan mark är det omöjligt att få i mer än 55 l även om datorn säger 0 km till tom tank. Sen håller jag med om att varningen för låg nivå kommer alldeles för sent. Min varnar alltid i samband med att det är 25 km till tom tank. Någon 60 l tank är det inte.

Haugeman
2011-09-12, 20:07
I denna tråd har det diskuterats en del i samma ämne

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14953-Golf-R-sn%E5lare-%E4n-den-sj%E4lv-vet...

UffeE
2011-09-12, 23:25
Fick i dryga 57L idag när jag tankade och då körde jag 2 mil efter att den sagt att jag hade 0 kvar att köra. För mig brukar den börjar varna när jag har 4 mil kvar

MiWi
2011-09-13, 00:03
Ni får nog aldrig i 60 liter om ni inte heller kör tills bilen stannar heller. ;)

Den digitala varningen är precis som mtm skrev false alarm och mer till för att undvika missöden än att vara en exakt angivelse.

Jocke Grön
2011-09-13, 08:54
Jag kan ju iofs köpa att den varnar om tom tank i förväg för att undvika soppatorsk, dock tycker jag att det är lite väl tidigt....
Men att det inte går att tanka den fullt verkar ju helskumt, alltså mätaren visar ju inte full tank ens en gång??

mtm
2011-09-13, 11:57
alltså mätaren visar ju inte full tank ens en gång??

Det kan vara en temperatur-grej. Jag upplever att när jag precis tankat fullt visar inte nålen det, men efter en stund så gör den det.

När man tankar är bensinen svalare än givaren, och att det är först när de har "samma" temp som den visar rätt.

Vet inte, det låter som att det kunde stämma i mitt huvud iaf... :)

moffe
2011-09-13, 13:25
Åt mig har det nog alltid visat så... Den har aldrig visat fullt.

Jocke Grön
2011-09-13, 14:41
Mycket märkligt...

DPC
2011-09-13, 17:08
Kalla fakta visar att VW har gjort en dålig installation av tank med påfyllning och armatur. Alla tidigare bilar jag har ägt har det gått att tanka fullt utan problem. Min förra GTI V (55 liters tank) var lätt att tanka i 53-55 l och då var det marginal mot tom tank enligt både enligt dator och armatur.