handdator

Visa fullständig version : motor i min golf gti 8v



kimmen
2007-07-23, 14:36
hej har lite nybörjarfrågor.
jag håller på att ta ur min motor i min golf gti 8v mk2 och undrar hur jag ser villken motor jag har och villken växelda jag har fins tydligen 2 olika vlådor.

håller nämligen på att ska renovera och ska nog även turbokonvertera golfen så undrar var man kan få tag på kolvringar, alla lager, pakningar pakboxar mm. någon bra hemsida? butik?

och för er som undrar så är detta mitt första projekt så det blir endast lätt överladning ca 0,3 0,4 bar och ingen störe kompsänkning endast renovering.


MVH Kimmen

schüberg
2007-07-24, 10:32
Mellan tändstift 3&4 (men nedanför,på motorblocket) finns en liten platt avsats där motorkoden står instansad.
Det är två bokstäver (motorkod) följt av sex siffror (motornummer), du får nog slipa lite och torka rent för att se den.
Vilken årsmodel har du? Växelådan är säkert någon form av 020-låda,finns många!(2Y, 4S, 4T, ACN, AGB, ACH, AGS, ACD, AEN)
Om du öppnar bakluckan och tittar ner på bakstammen finns där en papperslapp med en mängd siffror på,där kan du hitta någon av dessa koder.
Jag har turbokonverterat en 1,8 med kod RP (monojetronic), då den har 9,0 i komp är den ganska bra som utgångs objekt för turbo!
Har du en gti-snurra (EV,GZ eller så) har den 10.0 i komp, och det kanske går att ladda 0,3 bar men du bör fundera på en liten komp-sänkning.
Köper de flesta delarna på VW men det kan bli onödigt dyrt ibland,biltemas packnings sats skall visst vara prisvärd?
Vad tänkte du använda för bränslesystem,grenrör?
(Grenröret från dieseln går att använda om man vänder det uppochner men det bästa är nog att snickra ett själv om man har möjlighet?!)
Mvh Schüberg

kimmen
2007-07-24, 18:10
Mellan tändstift 3&4 (men nedanför,på motorblocket) finns en liten platt avsats där motorkoden står instansad.
Det är två bokstäver (motorkod) följt av sex siffror (motornummer), du får nog slipa lite och torka rent för att se den.
Vilken årsmodel har du? Växelådan är säkert någon form av 020-låda,finns många!(2Y, 4S, 4T, ACN, AGB, ACH, AGS, ACD, AEN)
Om du öppnar bakluckan och tittar ner på bakstammen finns där en papperslapp med en mängd siffror på,där kan du hitta någon av dessa koder.
Jag har turbokonverterat en 1,8 med kod RP (monojetronic), då den har 9,0 i komp är den ganska bra som utgångs objekt för turbo!
Har du en gti-snurra (EV,GZ eller så) har den 10.0 i komp, och det kanske går att ladda 0,3 bar men du bör fundera på en liten komp-sänkning.
Köper de flesta delarna på VW men det kan bli onödigt dyrt ibland,biltemas packnings sats skall visst vara prisvärd?
Vad tänkte du använda för bränslesystem,grenrör?
(Grenröret från dieseln går att använda om man vänder det uppochner men det bästa är nog att snickra ett själv om man har möjlighet?!)
Mvh Schüberg

ookej ja bilen är en gti 8v från 89, och motorn var en PB motor. vad kan det vara för komp iden då? jag kanske ska komp sänka genom dubbla top packningar sen testa kompet så man vet hur mycke man ska ladda.

grenröret tänkte jag kanske bygga en adapter till själv men är inte säker hur jag ska göra ännu. får testa ett diselgrenrör först kanske.

tänkte ta insprutet från saab 900T(har hört det ska funkar) men är osäker hur mycket jag behöver ta. räker det med spidar fulerail? måsste jag ta boxarna också?
sen en värre soppa pump och sopatrycksregulator.

får tacka för snabba svart.

schüberg
2007-07-25, 10:36
Är det elektroniskt sprut på saab 900T? (typ LH-jetronic)
Det är ju vanligt att ta mekaniska K-jetronic från saab eller volvo turbo och sätta i en golf med K-jetronic,då passar ``allt´´ rakt över eftersom det är samma sprut med små skiljnader (spridare,stryrtrycksventil,osv)
Du har väl digifant på din motor vilket betyder att spridare från saaben,om det är elsprut,är kompatibelt med den fuelrail som redan sitter där! (jag kör med LH-jetronic 2,4 från volvo)
Det bök som uppstår är att du måste ha en triggerskiva på vevaxeln för tändlägesgivaren,digifanten tar den signalen i fördelaren och det blir fel.
Om du skall sätta på ett sprut från något annat är min erfarenhet att ta ALLT:boxar, kabelhärva,komponenter osv... och modifiera sedan du fått motorn att starta.
Det finns visst någon på forumet som modifierar digifant boxarna till G60 och fick man det att funka vore det ju klart lättare!!
Då kan du använda delar från G60 och får inga problem med triggerskivan.
Jag vet att BLT turboteknik hade en sats till 8v någon gång precis efter stenåldern, där de använde dubbla topp-packningar och det funkar nog om man inte laddar så mycket! (PB-snurran har 10,0 i komp förresten)
Mvh Schüberg

kimmen
2007-07-25, 22:09
ookejmen hur går det om man kör med orginal sprutet då?
räker det med att kanske bara ta spridare från G60 och slå rakt på?
ska juh inte ha så mycke laddtryck så.....

MVH kimmen