handdator

Visa fullständig version : PumpRelät eller Imobilizer? Bilen startar ej



Fors
2007-07-23, 13:49
Hej!

Jag trodde först min pump var på väg att ge upp, men idag när den inte gick fick jag tillfälle att mäta strömmen över pumpen. Felet ligger i att det inte kommer nån ström till pumpen... IBLAND.... när det funkar har jag 12V till pumpen som går så fint, och ibland är det 0, och då går inte bilen..

Så...

Är det bränslepumpsrelät....?

Jag har dubbla pumpar, en förpump i tanken och en under bilen.
Förpumpen går när jag slår på tändningen, men inte huvudpumpen...
Är det samma relä som ger ström till båda pumpar, eller är det två separata?


Eller är det Imobilizern?

Jag har vid tidigare tillfälle frågat om VAG kunde fixa reservnycklar till imobilzern (chip i en "nyckel" som man scannar av i en läsare), men de visste inte ens vad det satt för nån i. Den monterades -93 när bilen togs in i Sverige.

Jag har fått för mig att när imobilizern är aktiv så går varken startmotor eller huvudpumpen. Förpumpen går dock..

När jag av-aktiverar imobilizern så går startmotorn, men det jag funderar på är om den slinga som bryter strömmer till soppapumpen fortfarande är bruten.

Anledningen till att jag misstänker imobilizern är att för nån vecka sen lyckades jag inte av-aktivera den öht....

Så...

Fråga 1.

Var i kretsen sätter man in en imobilizer? Mellan relät och pumpen, eller innan relät? Hur fungerar en imobilizer, rent generellt?

Fråga 2.

Hur jobbigt är det att plocka bort en imobilizer, särskilt om man inte har nåt kompplingschema...?


Eller nr 3..

Pratade med en VAG-mekare nu som sa att om inte hallgivaren lirar 100% så bryter även den kretsen till soppapumpen.. Ska kolla så jag har gnista, så kan man ju utesluta den biten isf...