handdator

Visa fullständig version : 1,8T Bättre med kraft på låga varv ?



2stroke
2011-09-08, 09:28
En polare har en Passat 1,8T som han använder mycket till att dra husvagn med och tycker att den
är lite klen att dra med i 70-90 Km/h

Finns det nå sätt att få bättre ork på låg och mellanregistret ?

Har alla 1,8 T samma kamaxlar ?

Markus1987
2011-09-08, 10:14
Borde väl kanske funka med en mappning/chip eller tänker jag fel? I mappningen kan dom väl ordna upp effektkurvan så det passar för sådant just! Vad är det för årsmodell på bilen? Det kanske inte är det billigaste alternativet men men....

Janne.M
2011-09-08, 10:37
Ställbara kamdrev och flytta ner vridet lite

Rs mannen
2011-09-08, 11:08
börja med ett chipp,,
min a4 va grymt stark å dra med

T-mek
2011-09-08, 22:32
Använda den där spaken med massa siffror på som sitter mellan framstolarna? :-P



(Sorry, var tvungen) :-D

Rs mannen
2011-09-08, 22:44
Men då får han ju upp varvet. Å han vill ju ha drag på låga varv ;)

itouch
2011-09-08, 23:03
Som nämnt så får den lite mer ork av tex bsr programvara, våran 1.8t orkade mer på lägre varv efter programmeringen och blev en roligare dragbil. Optimalast i sammanhanget är ju en starkare diesel :)

Falcor
2011-09-09, 09:04
Mycket drag på låga varv är ju trevligt men en bekant fick problem med växellådan på sin Passat efter chipping och husvagnsdragning.... så det gäller att tänka lite på vad man prioriterar.....drar man husvagn en vecka om året eller så så kanske man får köra på 4an instället för 5an....

Rs mannen
2011-09-09, 09:44
Sen måste man ju inte hålls fullgas bara för att bilen är stark :)
Sambons 95 är så lågt växlad. Den drar mer soppa på 5.an med husvagn än på 4.an när man ligger på farthållaren.
Den varvar bara runt 1600 i 80 på 5.an å då ä den jätte slö :)

A4.n chippad mm typ steg 3+. Den gick fint på 5an. 1.31l/m drog den med vagn t Öland.
Saaben fick jag ner till 1,21 på 4.an å 1.26 när jag använde 5.an oxo. Ca 20 mil resa.

boster
2011-09-09, 16:05
avgassystem & chip & luftfilter ev: en annan katalysator

mojoman
2011-09-11, 00:55
avgassystem & chip & luftfilter ev: en annan katalysator

ger inge märkbar effekt när det är orginal delar förövrigt, på sin top 5% extra.

Vill ha mera vrid på låga varven som märks, då får man öppna plånboken rejält. Bästa är att köpa en dragbil som är anpassad för situationen. Trimma en bil för att dra släp/husvagn är väl inte det optimala

boster
2011-09-11, 10:17
ger inge märkbar effekt när det är orginal delar förövrigt, på sin top 5% extra.

Vill ha mera vrid på låga varven som märks, då får man öppna plånboken rejält. Bästa är att köpa en dragbil som är anpassad för situationen. Trimma en bil för att dra släp/husvagn är väl inte det optimala

5% extra ??? de blir nog lite mera . med grövra avgas(fullflödes) så får du mera vrid och hk .mot ett orginal avgassystem med ett sport luftfilter så får motorn mera luft de gör att den inte blir seg som den blir med ett orginal papper filter . skulle man nu byta katen så får man bättre flöde i genom katen som gör att motorn inte bromsar avgaserna som vill ut. :) vist jag håller med dig de är bättre att skaffa en bil som man kan dra med typ en volvo 745/945

Sn00k
2011-09-11, 13:06
visst ger det tidigare spool med en bättre konstruerad insugs-snabel till turbon, då orginal är väldigt restriktivt konstruerad.. detsamma gäller avgas, en bättre utformad downpipe låter turbon spinna igång snabbare.. 5-10% är nog inte alls orealistiskt, men förutsätter att programvaran är optimerad för detta, så att ecun begär högre vrid på lägre varv.. annars kommer den ändå bara att begära sina 210Nm rakt över hela registret, från 1700rpm ut till 4750rpm där det droppar av. (detta reglerar ecun med laddtrycket via en pid, så om den uppnåt detta vrid "lättare" så sänker den bara laddtrycket för att platta ut vridkurvan).

förstår inte vitsen med att inte växla ner å åka där motorn är stark.. men vill du prompt ha HÖGT vrid redan vid 1500rpm.. så skulle en tanke kunna vara att skifta avgashus till ett ifrån ådi s4 bi-turbo.. då dessa är gjorda för 1.35 liter driveffekt.. istället för 1.8l.. även om 1.8 huset är fruktansvärt litet redan det.

men först å främst, chippa bort vridmoments-"stoppet" så turbon får ladda sina 1.2-1.3 bar vid 1500rpm, å du bör ha vrid så det räcker å blir över.. troligen tom mer än vad kopplingen klarar av.

mojoman
2011-09-11, 14:04
5% extra ??? de blir nog lite mera . med grövra avgas(fullflödes) så får du mera vrid och hk .mot ett orginal avgassystem med ett sport luftfilter så får motorn mera luft de gör att den inte blir seg som den blir med ett orginal papper filter . skulle man nu byta katen så får man bättre flöde i genom katen som gör att motorn inte bromsar avgaserna som vill ut. :) vist jag håller med dig de är bättre att skaffa en bil som man kan dra med typ en volvo 745/945

Chippa bilen visst men det andra tillbehöven är bara slöseri med pengar dessa ger 5% extra på sin höjd. Effekten du får ut är inte pga tillbehören som gör att bilen låter lite extra utan programvaran. Flaskhalsen i systemet är inte avgasröret eller filtret utan hela insugssidan och avgassidan. O börja jaga vrid med att förbättra dessa saker så har man nog lagt ner såpass mycke pengar att man hade kommit undan billigare med att köpa 2st dragbilar, typ volvo, en för jobbet och en reservdelsbil =D

bmk
2012-04-17, 14:39
Detta va ju en jatte gammaltråd men i stallet før at gjøra ny så undrar jag har som tidligare

passat 1.8T och dra husvagn hur mycket skillnad i soppa e den med och utan chip?

bmk
2012-04-24, 13:49
Detta va ju en jatte gammaltråd men i stallet før at gjøra ny så undrar jag har som tidligare

passat 1.8T och dra husvagn hur mycket skillnad i soppa e den med och utan chip?

Ingen som har testat detta?