handdator

Visa fullständig version : BMW försöker locka över Golf ägare



viobebe
2011-09-07, 23:17
Hmm,
fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????

Det enda dessa bilar har gemensamt är väl priset och knappt det, det till exempel GTI:n har som standard finns på

långa vägar inte på BMW:n, motorerna skall vi inte ens diskutera.

Dessa bilar har definitivt 2 olika målgrupper så jag förstår inte riktigt kopplingen.

Tror de verkligen att GTI ägarna skall byta ner sig??

a128
2011-09-07, 23:27
Jag har fått något liknande fast jag har ingen GTi

Särås
2011-09-07, 23:50
Har förståt det som att det gick ut till alla Golf mk5 & mk6 ägare....

ThomasT
2011-09-08, 00:21
Hmm,
fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????

Det enda dessa bilar har gemensamt är väl priset och knappt det, det till exempel GTI:n har som standard finns på

långa vägar inte på BMW:n, motorerna skall vi inte ens diskutera.

Dessa bilar har definitivt 2 olika målgrupper så jag förstår inte riktigt kopplingen.

Tror de verkligen att GTI ägarna skall byta ner sig??

Visst är de inte lika snabba som en GTI, men sådär jätte slöa är de ju inte...

116i 0-100km/h på 8,5s, 118i 0-100km/h på 7,4s

.

Lillen
2011-09-08, 00:33
I reklamen säger det att förstaplatsen i klassen var ledig så vi tog den.
Och att BMW har höjd standarden till en ny nivå som ingen annan ännu har.

Snacka om vilseledande reklam "i Golfklassen" =)

MiWi
2011-09-08, 00:53
Nya 120d hade däremot inte varit dum alls. Nästan värd en testkörning.

onk
2011-09-08, 01:43
Undrar vad utväxlingen är på 116i är som har samma hk antal som en gammal 318is, men klår 0-100 tiden med 1,5 sek och lär väga några hundra pannor mer dessutom.

Glädjesiffror?

Cullberg
2011-09-08, 08:09
Nya "M1" är ju fin iofs =)

ThomasT
2011-09-08, 10:11
Undrar vad utväxlingen är på 116i är som har samma hk antal som en gammal 318is, men klår 0-100 tiden med 1,5 sek och lär väga några hundra pannor mer dessutom.

Glädjesiffror?

Den nya motorn är betydligt starkare... det är inte topp effekten som är intressant utan arean under effektkurvan...

.

Lillen
2011-09-08, 11:05
Nya "M1" är ju fin iofs =)

Håller helt med.

Marcus
2011-09-08, 11:18
Nya "M1" är ju fin iofs =)

Jättefin, men 1-serie M-Coupé är baserad på gamla 1-serien.

onk
2011-09-08, 14:28
Den nya motorn är betydligt starkare... det är inte topp effekten som är intressant utan arean under effektkurvan...

.

Antar att det är liknande turbomaskin som i mini, maxeffekt nås vid 4400 v/m vilket känns väldigt lågt?
Aja, tycker det känns lite väl positivt iaf, bilen väger 1360-1390 enligt bmw.
Får hålla utkik i teknikens värld för riktigt test.

DPC
2011-09-08, 14:38
De var t o m så fräcka att de skickar till R-ägare. Som att jag har lust att gå ned 100 hk?!

Skämt åsido, ettan ser fin ut (om man tilltalas av den speciella designen). Bilen är säkert både bra och kul att köra men en välutrustad bil blir dyr. Lär väl komma med biffigare motorer också längre fram. Antagligen blir 128i en vass rackare med 245 hk och 350 Nm om den kommer.

viobebe
2011-09-08, 18:41
Exakt DPC!

Och varför betala så mkt mer för att få så lite...jmf med VW
Dessutom är kvalitets känslan i Golfen grym, jämfört med gamla 1 serien som i mina ögon inte var en höjdare.
Sedan har BMW:s fyror har historiskt inte varit några roliga motorer förutom S14 som satt i gamla M3 E30.
Första platsen ledig ?? Den kommer inte att få det lätt när generation 7 av Golfen kommer...

Peter-C
2011-09-08, 19:23
Hmm
fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????



Satt faktiskt och lästa ett BMW utskick till frukosten i morse. Eftersom detta är ett VW forum kan man hålla med Eddy utan att skämmas :). Har ägt en och annan BMW i raden av VW/Audi genom åren så känner mig hyfsat neutral när jag säger att den lilla BMW inte är vacker med sin missbildade front. Vad tänkte de på när den designades……. Körde en ny BMW X1:a för en tid sedan som en kompis köpt. Kändes helt klart som en simplare bil än Golf GTI:n. Det hade säker varit annorlunda om det stått 535 på bilen. Men det gjorde det inte!

/Peter

PS Tror utskicket har gått ut brett! Hade nu inte VW Audi funnits så hade jag kört BMW.

Manny
2011-09-08, 20:17
hoppas VW skickar ut en kontring till BMW ägare =). Brukar kunna vara roliga vendettor i reklamsammanhang =).

bmptsi
2011-09-08, 23:38
Buhu jag har bara fått reklam om nya Citroen DS3 haha! Innan jag köpte min Golf var jag faktiskt inne på en 120d, men tyckte tillslut de var för små och dyra i förhållande till Golfen. Sedan krävs det ju M-paket och minst 18" för att de ska se bra ut. Vanliga modellen är ju apful, men dock rätt roliga och köra.

DPC
2011-09-09, 09:48
Jag kan absolut tänka mig en BMW som nästa bil, men inte en ettserie. I Golfklassen så regerar Golf totalt sett. Golf VI är en riktigt lyckad bil med fin kombination av utseende (subjektivt), kvalitet (såväl känsla som faktisk), körglädje, körställning, komfort, utrymmen, andrahandsvärde och prisvärdhet. BMW 1 är säkert en bra bil på alla sätt men den blir riktigt dyr. Med likvärdig motor och utrustning som en Golf så får man räkna med ~100 tkr extra vilket i sammanhanget framstår som löjligt och omöjligt att motivera. Vad är mervärdet förutom image?

Min nästa bil blir kanske en Golf VII med mesta möjliga motor eller en treserie touring. En treserie kan jag tänka mig att betala "extra" för men inte för ettan. Dock svettigt att behöva hosta upp ~500 tkr för en bruksbil, så vi får väl se hur det blir i slutändan. Jag trivs riktigt bra med min nuvarande Golf R.

Marcus
2011-09-09, 10:01
Ja Golf 5K med sin kombination av körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader ger ett mycket trevligt bilägande.

DPC
2011-09-09, 10:43
Det är inte för inte att Golf säljer bra år efter år. Igår körde jag en V70 II en skaplig sträcka och förvånas fortfarande över hur otroligt mycket bättre styrkänsla/feedback, respons i chassi mm det är i Golfen. Volvon är, hur ska jag uttrycka mig, väl "filtrerad" på gott och ont.. Dock mycket bra dieselmotor (2,4 D med 420 Nm från 1500 rpm, grymt bra vrid och gasrespons) och oslagbar komfort i V70 II.

Marcus
2011-09-09, 11:42
Dock mycket bra dieselmotor (2,4 D med 420 Nm från 1500 rpm, grymt bra vrid och gasrespons) och oslagbar komfort i V70 II.

Att behöva köra V70 varje dag måste kännas lite som ett straff, så bedövande tråkig är den att ratta. Som jämförelse är Passaten med sina Golf-gener förvånansvärt smidig och rolig att köra, och i det avseendet väldigt svårslagen i sin pris- och storleksklass.

Premis
2011-09-09, 12:37
Ah då var det inte bara jag som fick bayerskt i brevlådan igår då ;).

M1'an är den enda jag kan tänka mig om det ska bli en Bring Mir Werkstadt.

DPC
2011-09-09, 13:55
Att behöva köra V70 varje dag måste kännas lite som ett straff, så bedövande tråkig är den att ratta. Som jämförelse är Passaten med sina Golf-gener förvånansvärt smidig och rolig att köra, och i det avseendet väldigt svårslagen i sin pris- och storleksklass.

Ja, V70 II är inte direkt rolig men däremot en väldigt bra motorvägskryssare där den kommer till sin rätt (om man har rätt motor). Sen har den ett riktigt bra bagageutrymme med klassledande bredd vilket gör det lätt att lasta skrymmande gods. Men jag håller med dig i stort, att konka omkring i tätbyggd är inte kul.

Chesmal
2011-09-09, 14:08
Var nåt vitt som glittra till i ögonvrån på mig idag under lunchen, två gånger snabb så där med huvet innan man förstod att det var en M1, Sen var det OMG hela vägen till kontoret.

http://www.bytbil.com/bilar/bmw/ovrigt/av77kedg/AQSBUDIAAYkABwAJotA_!

Nu känns det bara wierd

Thorssa
2011-09-09, 15:05
Största skillnaden enligt mig är känslan i styrningen där BMW är fullständigt överlägsna. Just nu kör jag R32 -06 och BMW 320d -08 parallellt. När jag kliver in i Golfen efter att ha kört BMW så känns den helt död. Den förmedlar ingenting i jämförelse med styrningen i BMW:n och då har jag ändå alltid tyckt att det varit hyffsad känsla i R32:an! Överlag tycker jag också att kvalitetskänslan invändigt är mycket bättre i BMW:n men den har förstås förbättrats till Golf Mk6.

ThomasT
2011-09-09, 15:18
Jag skulle gärna vilja ha en 1-serie, och jag kollade på en när jag bytte bil förra gången...

Nya Sport Line är grymt snygg inuti...

MEN...!

Varför ska 1-serien vara så sjukt ful i fronten för.... den nya är tom. fular än den gamla... :(

.

Quattro_mannen
2011-09-09, 18:50
V70 är ju lika smidig som en finlandsfärja....svänger ju inte på en 5 -öring direkt :)

mtm
2011-09-10, 01:49
hoppas VW skickar ut en kontring till BMW ägare =). Brukar kunna vara roliga vendettor i reklamsammanhang =).

mm... :D

http://tinyurl.com/4x2ksxl

Quattro_mannen
2011-09-10, 09:41
Den är klassisk =)

DPC
2011-09-10, 10:54
Största skillnaden enligt mig är känslan i styrningen där BMW är fullständigt överlägsna. Just nu kör jag R32 -06 och BMW 320d -08 parallellt. När jag kliver in i Golfen efter att ha kört BMW så känns den helt död. Den förmedlar ingenting i jämförelse med styrningen i BMW:n och då har jag ändå alltid tyckt att det varit hyffsad känsla i R32:an! Överlag tycker jag också att kvalitetskänslan invändigt är mycket bättre i BMW:n men den har förstås förbättrats till Golf Mk6.

Du har en poäng med styrkänslan. Bästa känslan jag har upplevt har varit i BMW. Jag kommer själv från Golf V till VI och kan intyga att styrkänslan har blivit bättre om än inte lika bra som i din E91. Kvalitetskänslan däremot är minst lika bra i Golf VI som hos senaste treserie men det är ju bara en fråga om tid så kommer nya F30 och sannolikt överträffar Golf i det mesta.

hoganb
2011-09-10, 19:57
BMW alla dagar i veckan framför Golf. Mest tilltalande VW bilarna är helt klart Scirocco, wow! och Phaeton. Så tycker jag.

Peter-C
2011-09-10, 20:19
BMW alla dagar i veckan framför Golf. Mest tilltalande VW bilarna är helt klart Scirocco, wow! och Phaeton. Så tycker jag.

Ursäkta mig Hognab – Jag förstår inte vad du menar. Varför kör du VW och inte BMW då? Jag kör VAG bilar för att jag föredrar det. Det är absolut inte menat som kritik mot BMW. I mitt fall har det inte med pengarna att göra, kan köra BMW om jag vill.......kanske inte de mest exklusiva varianterna men ändå.

Skillnaden mellan en golf o sciricco är väl ganska liten.....

/Peter

hoganb
2011-09-10, 20:27
Jag kör 530 D och Scirocco. Scirocco för den vackra designens skull :)

Peter-C
2011-09-10, 20:43
Jag kör 530 D och Scirocco. Scirocco för den vackra designens skull :)

Då förstår jag logiken – Att Scirocco är vackrare än Golf det håller jag med om.

/Peter

DPC
2011-09-10, 22:01
BMW saknar alternativ till tex Golf R. Vill man ha likvärdig prestanda så måste man gå upp i storlek till tex E9X 30, 35i eller D med xdrive (F20 finns inte med biffiga motorer och xdrive). Ska man dessutom ha samma utrustningsnivå så kostar det en "liten" slant mer. Men om pengarna inte har betydelse (och det är ok med en större bil) så varför inte en BMW. Jag väntar med spänning på F31 35iM.

Peter-C
2011-09-10, 22:56
BMW saknar alternativ till tex Golf R. Vill man ha likvärdig prestanda så måste man gå upp i storlek till tex E9X 30, 35i eller D med xdrive (F20 finns inte med biffiga motorer och xdrive). Ska man dessutom ha samma utrustningsnivå så kostar det en "liten" slant mer. Men om pengarna inte har betydelse (och det är ok med en större bil) så varför inte en BMW. Jag väntar med spänning på F31 35iM.

Pengar spelar roll för alla människor, med ytterst få undantag. Tycker heller inte direkt man kan jämföra en Golf med en 3 serie BMW. Golf är en mindre bil (som du även påtalar). Audi A4 / S4 är mer jämförbar. Visst, det är ingen VW. Audi kostar lika mycket (ungefär) som BMW när man börjar plocka ihop tillvalen i modell specen. Det är mer frågan om vad man föredrar.

/Peter

viobebe
2011-09-10, 23:32
BMW gör inga dåliga bilar, men de är inte värda sina pengar enligt mig. Kvalitén på BMW har i mina ögon blivit sämre. Det är bara att göra en jämförelse på 80 talet dåtida E30 mot Golf II, BMW:n hade mkt bättre kvalité än vad Golfen hade. Men vad har VW gjort, jo lyft upp varje generation upp ett snäpp hela tiden och generation 6 är i mina ögon grym. Gamla 1 serien som är den egentliga konkurrenten hade ingen chans, den tål och jämföras med 3 serien. BMW får inse att "försprånget" de hade är förbrukat, konkurrenterna är många ggr förbi. BMW fantasterna gillar givetvis inte och kommer nog aldrig erkänna att Golfen är en bättre allround bil än BMW:n. Vinteregenskaperna skall vi inte ens prata om. Jag har varit i obalans några ggr och kört BMW, men insett att det inte är något för mig, jag tycker de är överskattade. Skulle jag ändå lägga dom pengarna så är det Audi som gäller för min del.

DPC
2011-09-11, 09:07
Det är knepigt med prispremien som ska betalas för starka varumärken som BMW och Audi. Visst finns det en viss koppling till vad man får (fina grejer utan tvekan) men det kostar onekligen en del extra för att få njurar eller OS-ringar i fronten. VW är rätt unika att kunna leverera premiumegenskaper trots att de befinner sig i premium light-segmentet och "bara" tar betalt för den lägre klassen. När det gäller kvalité så har jag svårt att tro att tex Audi levererar en produkt som håller bättre än tex VW eller ännu mer tillspetsat Skoda. Bmw är inte bättre heller. Underlevarantörer bestämmer i stor utsträckning hur bra en bil är och där delas de av flera olika märken vilket till viss del suddar ut skillnader.

Ang pengar så håller jag med Peter C, visst har kostnader betydelse för nästan alla. Det som retar mig med premiummärkena är alla kringkostnader som ökar astronomiskt jämfört med tex VW. En intervallservice för min Golf kostar ca 2900 kr, samma service för en A4 2.0T Quattro kostar nästan det dubbla trots att det är ungefär samma omfattning. Ett annat intressant exempel är kostnaden för byte av bromsbelägg. Att byta belägg runt om på en A4 B7 kostar 9600 kr på auk Audi-verkstad. Bedrövligt dyrt och omotiverat. Sådana detaljer spelar in när jag väljer bil och trots att de kanske inte påverkar totalkostnaden mycket så påverkar det åt fel håll. BMW är bra med fri service de första tre åren och vad jag har hört ganska rimliga kostnader därefter.

Peter-C
2011-09-11, 12:10
"Status"
Är man låst vid att det måste vara ”njurar eller OS-ringar” så får man snällt betala. Man tar ut priset efter bärighet/efterfrågan hos kunden, så fungerar ju en marknads ekonomi. Är det för billigt så förlorar märket sin status tillika ”skrytvärde”! Det fina med VW är just att det inte har något direkt ”skrytvärde”. Det ser jag som en stor fördel.

Marknadsföring
Som du är inne på DPC kan man betrakta VW Audi som samma bilmärke. Det är ju en ren marknadsföringsfråga egentligen. Därmed är jag likgiltig för om det står VW eller Audi på bilen. Vill gärna njuta av ”premium” rabatten som VW ägaren får:-).

Service kostnad
Om det är så att man tar ut olika debitering om det är en VW, Audi eller Skoda som kommer in i verkstaden så känns det inte bra. Priset bör vara avhängigt reparationens komplexitet och inget annat. Eftersom jag många gånger haft en av varje så har jag försökt jämföra. Har inte märkt någon skillnad direkt vad det gäller service kostnad VW / Audi p.g.a. att det skulle vara ett visst märke.

Man har däremot gått ut öppet och erbjudit typ extra rabatt på service av äldre bilar, typ vår fd Passat 00:a. Det är helt ok tycker jag. Man vill väl även ha in äldre bilar på VAG verkstäderna och då sänker man priset. Vid detta tillfälle var det riktad brevlådereklam från lokal ÅF.

/Peter

DPC
2011-09-11, 13:39
Skillnaden i servicekostnad mellan snarlika "VW-produkter" är häpnadsväckande! Det är inget ovanligt att en vanlig intervallservice för en Audi med fyrcylindrig motor kostar uppåt 8000 kr (6000 milaservice för B7 1,8T ~ 7600 kr hos din bil). Samma manöver för motsvarande VW kostar ca 4000 kr. Audi är ruggigt dyra att serva! Ett annat exempel: Prenumererar på AMS, för ett par nr sedan kördes S4 mot V60 T6 Polestar. Servicekost för tre service var över 25000 kr för S4 medan Volvo endast tog 11000 för lika många servicar. Lite tråkigt är dock att Skoda är dyrare än VW att serva. Här verkar det som att man vill kompensera för den billiga bilen på eftermarknaden. En 4 år/6000 milaservice för min Fabia 1,6 -08 ville auk VW-verkstad ha 6700 kr för. Visst ska både stift, luftfilter och bromsvätska bytas men det står endast för 2000 kr av totalkosten. Att pricka av protokollet vill de ha 3000 kr för. Sen tillkommer olja, oljefilter och friskluftfilter för ytterliggare 1500 kr. Det intressanta i sammanhanget är att det går att pruta rejält över telefon mellan olika VW-verkstäder i samma koncern och närområde. Det visare hur sjuk prissättningen av en enkel service är. Lite mentalitet i stil med "går det så går det"..

Ursäkta off topic!

viobebe
2011-09-11, 14:41
DPC / Peter-C:
Helt rätt i det ni säger.
På mitt förra jobb träffade jag en hel del Tyska underleverantörer i automotive industrin, och det kom alltid upp diskussioner kring varumärken.
De flesta svarade "you just pay for the brand", bara för att du köper ett billigare varumärke innebär det inte att du får sämre komponenter, ibland kan det tom vara tvärtom. Ta en sådan del som gaspedalen som sitter i våra GTI/R modeller, exakt samma pedal finner man tex i en R8 för 1.5 miljoner.
Vissa VAG grejer sitter även i Porsche, ta låsen tex exakt samma lås och nyckelämne.
Så det är en hel del premium i VW fast man inte betalar så mkt för det ;-)

Peter-C
2011-09-11, 14:45
Skillnaden i servicekostnad - DPC, det du här redogör för är helt oacceptabelt när det är motsvarande jobb som görs på bilarna. Man känner sig naturligtvis lurad.

Viobebe - På VAG ska rimligen reservdelen kosta lika mycket till en GTI som en R8. Vad en Porsche handlare/verskstad tar kan man knappast ha några synpunkter på. Det är inte samma organisation.

/Peter

DPC
2011-09-11, 15:43
Just den omotiverade skillnaden i pris för ett visst arbete utfört på samma verkstad gör det mindre intressant, åtminstone för mig att äga en Audi privat. Jag varken vill eller har tid att skruva själv men förväntar mig rimliga priser för en vanlig oljeservice plus ett par enkla kontrollpunkter. Ytterliggare ett sätt att tjäna pengar för verkstan som har seglat upp på senare år är det frekventa bytet av bromsvätska. Jag köper inte att Skoda/VW/Audi har så dåliga bromssystem eller använder undermålig bromsvätska så att den måste bytas vartannat år. Det är bara ett sätt att tjäna en tusing extra vartannat år av varje kund.

En annan sak som brukar vara till premiummärkenas nackdel är deras finans. Tex BMW finans lockar först med en ganska konkurrenskraftig ränta för att sedan smyghöja den under kreditens gång (mer än referensränta och upplåningskostnad). För att den icke uppmärksamme kunden inte ska märka något så redovisas inte räntan löpande i procent utan endast i kr för att det ska vara lätt att lura på kunden en dyr avbetalning. Ganska ofta används också den förlegade typen av avbetalning med restvärde till privatpersoner för att folk endast tittar på månadskostnaden och inte förstår vilka presumtiva problem som kan vänta vid kreditens utgång.

Peter-C
2011-09-11, 17:55
Det är säkert olika hantering hos olika ÅF. Motor AB Halland (VAG) är bra att ha att göra med, men det är långt ifrån Södertälje.

På den tiden jag körde BMW var reservdelspriserna rejält höga. Jag brukade köpa delar från ett annat ställe som sålde originaldelar. Incitamentet till detta var en 525:a där kamaxel skulle bytas mot ett Dr Schrick kit som de också sålde Vi konstaterade att 2 nockar gått ner efter 7-8000 mil trots oljebyte 700-1000mils intervaller (köpte den ny). Sedan tog jag det mesta från denna firma och lät en icke märkesverkstad sköta det hela. Så småningom sänkte BMW generellt priserna märkbart. Nu vet jag inte hur nivåerna är. Nästa BMW gick samma väg den med, dvs liten kontakt med märkesverkstaden. Jag fick känslan av att det skulle vara dyrt......men förstod aldrig varför.

/Peter

DPC
2011-09-11, 20:42
Jag servade vår andrabil i förra veckan. Det var värt en resa upp mot huvudstaden, fick rejäl rabatt utan argumentation. Konstigt att det kan vara märkbart billigare i Stockholm jfr med Södertälje, Järna mfl.. Dessutom var bemötandet bra med god kommunikation, tips och inga skador på bilen vid hämtning.

För reservdelar har jag dålig koll på prisbilden. Har hittills ägt mina bilar < 10000 mil och sluppit fundera över det men där skiljer det säkert massor från fall till fall. Vilken 525:a var det du ägde? En E34?

Peter-C
2011-09-11, 21:08
Vilken 525:a var det du ägde? En E34?

Ja – E34 mitt i dess blomstring:-). Motor Nord i Sundsvall hade/har ju mycket av slit delarna från samma leverantörer som är OEM Lev.

Principen är intressant. Yxar märkesverkstaden på för mycket så finns alltid andra lösningar. Även om man har råd så betyder det inte att man vill betala helt onödan. Det ska vara rimligt.

Till VW / Audi har jag alltid köpt originaldelar då priset har varit anständigt så länge jag har haft körkort.

/Peter