handdator

Visa fullständig version : Glapp i instrumenthus Corrado -91



Joda
2011-09-07, 18:04
Enligt rubrik.

Både hastighetsmätare och varvräknare får ibland frispel. Speciellt när det är varmt ute. Misstänker kallödning. Någon som vet vart det brukar ge sig? Så att jag slipper sätta mig vid mikroskopet i flera timmar ;)

/Johan

Joda
2011-09-10, 18:49
Upp å hoppa!! Det måste ju vara någon som vet något om detta. :)

/Johan

T-mek
2011-09-11, 09:36
Enligt min erfarenhet så brukar det vara anslutningskontakternas lödningar på kretskortet som ger med sig, alltså där kabelhärvan med ström och givarsignaler är anslutna. Men, det kan ju såklart lika gärna vara någon annanstans. :-)

Har även varit med om brott i kort/ ledningsbanor också. Håll upp kortet mot en stark lampa och kolla efter hårfina sprickor.

Hade jag nu gjort mig omaket att montera ur kretskortet så hade iallafall jag, även om jag hittade en kass lödning omgående, kollat över resten också innan jag sätter ihopa det igen.

Joda
2011-10-30, 19:02
Halloy!!

Jag lödde om samtiliga lödpunkter, men problemet kvarstår. Har ett hus som gått 24000 mil. Får väl prova det för att utesluta att felet ligger någonstans utanför mätarhuset. Annars så blir det nog att köpa ett på skroten. Finns instrumenthus med samma miltal som mitt!!!!

Eller är det så att det finns fler tips här ute i landet?

/Johan