handdator

Visa fullständig version : Byte av motorfästen?



Janne.M
2007-07-23, 11:25
Jag ska byta ut ett och renovera resten av motor/vxll. fästena i helgen. Bakre vänstra fästet kommer jag att byta mot ett nytt, men de andra två kommer att vara ur bilen i över 24h.

Vad ar det smidigaste sättet att palla upp motorn under tiden? en pallbock borde ju räcka till främre fästet, men till bakre högra? ska man trycka en eller två hockeypuckar emellan eller nåt?

Bra att ha lite förhandsinfo så att man får med sig alla grejer som behövs när bilen ska stå hela helgen.

znabb
2007-07-23, 11:34
Jag ska byta ut ett och renovera resten av motor/vxll. fästena i helgen. Bakre vänstra fästet kommer jag att byta mot ett nytt, men de andra två kommer att vara ur bilen i över 24h.

Vad ar det smidigaste sättet att palla upp motorn under tiden? en pallbock borde ju räcka till främre fästet, men till bakre högra? ska man trycka en eller två hockeypuckar emellan eller nåt?

Bra att ha lite förhandsinfo så att man får med sig alla grejer som behövs när bilen ska stå hela helgen.

man kan göra på olika sätt....

man kan tex sätta en planka under tråget med en domkraft under och hissa lite och sedan fästan hela motorn i rep som fästs i en grov planka som läggs över skärmarna (med typ frottehanduk under)

eller så kan man sätta pallbockar under bilen (med ngt mjukt) i mellan.

men det bästa är ändå en motor lyft.

ps motorfästerna brukar sitta fast ngt så djävulskt (rost) så dränk dem med rostlösare kvällen innan mek .ds