handdator

Visa fullständig version : Fjärrlås problem!



GTITURBO
2011-09-05, 19:08
Har en Golf gti mk4 som fjärrlåset slutat funka på. De satt nå fula stylingbackspeglar som jag tog bort o satte dit orginal igen efter de slutade låset funka...Har haft bort dörrsidan igen och kollat alla kontakter och kollat alla säkringar och satt i nya batterier i bägge nycklarna...vad kan felet vara?? Ett annat lustigt fel är att när jag låser med nyckel som vanligt så ploppar bakdörrens lås bara på förarsidan upp igen...

VWGolIV
2011-09-05, 20:26
Felet brukar vara i låskistan på förardörren, dvs elektroniken i den.

De låskistorna kan sluta fungera när som, då är det ofta löddningarna som släpper.

GTITURBO
2011-09-06, 18:38
Aha får kolla de i helgen.Tack för tipset.

GTITURBO
2012-01-23, 19:48
Kopplade ur stereon o då började allt funka igen som vanligt....Vad kan de bero på??

Cullberg
2012-01-23, 20:39
Inte helt ovanligt det där, stör troligen ut komfortstyrdonet.

GTITURBO
2012-01-23, 21:08
Vad kan jag göra för att koppla in stereon så de inte stör ut styrdonet? tråkit o åka utan musik ju.:(

Henrik.M
2012-01-23, 21:15
Vad kan jag göra för att koppla in stereon så de inte stör ut styrdonet? tråkit o åka utan musik ju.:(

Kolla så endast 30+ , 15+ och jord samt ev belysning (Grå/blå) kopplas in mot stereo.
Har du en Vit/blå kabel bakom stereo så klipp denna och isolera sam diagnosjkabel (kommer ej ihåg färg)

Är så att diagnos och ibland hastighetsignalkabeln stör ut komfortsystemet pga av att setereon matar spänning (ibland jord) "bakvägen" via denna kabel.
Dessa kablar används endast till orginalstero/navi och behövs ej på eftermarknads apparater.

GTITURBO
2012-01-23, 21:30
Ok får kolla de imorron.Tack för hjälpen,blir inte klok på "nyare" bilar..hehe

Henrik.M
2012-01-23, 21:52
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQydXlnnIxrld1T4I49buRpyMF-WkQJSWRSs48Oi8Vw1Hg1MdR3

A-1 Telefondämpning*
A-4 +12 V permanent
A-5 Motorantenn/Fjärrpåslag förstärkare
A-6 Belysning*
A-7 +12 V via tändning
A-8 Jord

B-1 Höger bak +
B-2 Höger bak -
B-3 Höger fram +
B-4 Höger fram -
B-5 Vänster fram+
B-6 Vänster fram -
B-7 Vänster bak +
B-8 Vänster bak -
*) Endast vissa modeller

På VAG:s bilar får man kasta om A4 och A7 annars tapar stereon minnet när tändningen stängs av.
Detta eftersom VAG matar 12volt konstant på A7 och 15 spänning på A4 på sina iso kontakter ibland tom konstant spänning både på A6 och A7
Brukar oftast gå att kasta om kablarna direkt bakom stereon eller så får man kasta om dom i bilen.

GTITURBO
2012-01-24, 17:14
Fick ett tips att annvända en adapter med annten förstäkare..ska tydligen lösa problemet,satt en sån på stereon som satt där o säljaren ville ha den kvar,trodde inte den skulle ha nån betydelse då jag sällan lyssnar på radio.

Haugeman
2012-01-24, 20:57
På VAG:s bilar får man kasta om A4 och A7 annars tapar stereon minnet när tändningen stängs av.
Detta eftersom VAG matar 12volt konstant på A7 och 15 spänning på A4 på sina iso kontakter ibland tom konstant spänning både på A6 och A7

Gäller inte alla modeller. har märkt detta mest på äldre passater osv. på min golf behövde jag inte vända dom.

Henrik.M
2012-01-24, 22:08
Fick ett tips att annvända en adapter med annten förstäkare..ska tydligen lösa problemet,satt en sån på stereon som satt där o säljaren ville ha den kvar,trodde inte den skulle ha nån betydelse då jag sällan lyssnar på radio.

Stämmer , vi använde alltid adapter på den tiden då det begav sig.
Dock så är det en vanlig missupfattning att antenadaptern är en antennförstärkare.
Det antennadaptern gör är att mata spänning genom antennkabeln till bilens antennföstärkare som är inbyggd i foten , ett system som VAG har på sina bilar.

Adapter finns att köpa hos butiker som kränger bilstereo , även biltema har.








Gäller inte alla modeller. har märkt detta mest på äldre passater osv. på min golf behövde jag inte vända dom.

Då är det omkastat sedan tidigare.
Gäller ALLA modeller med isokontakt.
Kolla vilket kopplingsschema som helst från valfri åsmodell av ex Golf Mk4 så får du det bekräftat eller annan Vw med iso för den delen.
Har monterat X antal stereoapparatter på Mk4 från det den kom till det den gick ur produktion eftersom jag är på nybilssidan.;)

Skickat från min Äppel Padda.

Haugeman
2012-01-24, 22:17
skumt då isokabeln i min var original och orörd.Original kabelstam med original tygtejp runt kablarna. har varit inne o bytt i några bilar själv då jag jobbar med att sälja bl.a bilstereo och tycker det är sällan jag måste växla om på konstantström och tändningslåset. (gul och röd i radions isokabel)

Henrik.M
2012-01-24, 22:28
skumt då isokabeln i min var original och orörd.Original kabelstam med original tygtejp runt kablarna. har varit inne o bytt i några bilar själv då jag jobbar med att sälja bl.a bilstereo och tycker det är sällan jag måste växla om på konstantström och tändningslåset. (gul och röd i radions isokabel)

Du kan googla saken och syna mig om du vill. :)
En gammal standard som VAG haft alltid på sina ISO kontakter.
Du kan ju enkelt googla fram en någorlunda modern VW gamma eller beta stereo med iso kontakter så ser du hur stiftbeläggningen ligger.

Ex: http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker4.htm

Bläddra ner till ISO och kolla stft 4 och 7

Med hjälp av den länken kan jag även förklara att problemet med fjärrlås och spökande diagnosuttag vid eftermonterade stereoapparater brukar vara att man skjuter bakström på stift 3 om en kabel sitter monterad på den.
Har man spökande belysnings vred/summrar är det bakström på stift 6.


Skickat från min Äppel Padda.

GTITURBO
2012-01-24, 22:49
Om jag har uppfattat allt rätt så ska jag "klippa" o isolera A5 och eventuellt skifta A4-A7?

Henrik.M
2012-01-24, 22:58
Om jag har uppfattat allt rätt så ska jag "klippa" o isolera A5 och eventuellt skifta A4-A7?

Se längre ner så har jag gjort en enkel beskrivning.
Blev lite grötigt här uppe.

GTITURBO
2012-01-24, 23:00
Ok ska göra ett försök imorron. Tack för all hjälp o tips!Det uppskattas! :)

Gurkiz
2012-01-24, 23:43
Tips: Om du inte vill förstöra original kablaget köp en förlängning till ISO kontakten och gör om den! :)

Henrik.M
2012-01-24, 23:57
Om jag har uppfattat allt rätt så ska jag "klippa" o isolera A5 och eventuellt skifta A4-A7?


EDIT

Nu var jag för snabb på att svara bakom en för liten skärm , så det blev lite rörigt.

http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/357035447_tn.jpg

Kabel 3 (K-line) enligt denna bild är den som ställer till problem i ditt fall , den kan du klippa och isolera direkt i bilen.
Är en vit/blå kabel om jag inte minns helt fel sitter under strömkabeln (stift 4.)

15- spänning på 7 och 12volt konstant på 4.

5 används till elantenn/strömmatning till antenförstärkare. (Även slutsteg om man har ett sånt).

6 är dimmer för belysning på stereo , se till att denna ej matar bakström eller jord FRÅN stereon. (Om den ska användas)

8 är jord.

Resten kan man skippa.

Tips: Om du inte vill förstöra original kablaget köp en förlängning till ISO kontakten och gör om den! :)

Mycket kloka ord. :)

GTITURBO
2012-01-27, 21:30
Nu funkar allt som de ska! Tack för all hjälp! :)