handdator

Visa fullständig version : USB eller SD till RCD510?



frazer
2011-09-05, 17:02
Som jag förstår så kan man både köra med SD-kort (utan tillbehör) och USB-minne (med tillbehöret för Media-In USB) i RCD510.

Ni som använt denna radio en del, vilket av dessa skulle ni rekommendera?
Jag tänker mig att att jag vill ha lagring som jag kan ta med mig från bilen och uppdatera/fylla på med jämna mellanrum.

Har läst att folk haft problem med läshastigheten, vilket bör tala emot SD där endast de extremt snabba varianterna kommer nära USB 2.0 i läshastighet?

Vet någon vad tillbehöret för att koppla in USB i Media-In-uttaget kostar? Har köpt ny bil, men valde då IPhone-adaptern. Dock har Iphonen bekränsad lagringskapacitet när man har en del appar (GPS bl.a.), vilket gör att man gärna vill ha ett dedikerat minne för bara musik. Har USB-adaptern en USB-hona eller hane?

Alla tips på ämnet är välkomna :)

jimZon
2011-09-05, 17:09
Jag kör med ett SanDisk Extreme® HD Video SDHC™ 16GB Card. (Snabb på att läsa är viktigt i detta avseende) Testade ett "standard" kort men det tog EXTREMT lång tid innan RCD510 hade läst klart på kortet. När jag köpte ett snabbare så gick tiden ner med en tredjedel. När det gäller USB-kabeln så kostar den 300kr tror jag.

Blackie
2011-09-05, 19:45
Har både iPod kabeln och usb kabeln, ingen av dem fungerar tillfreds riktigt.

Kör en 500GB usb disk med usb kabeln vilket fungerar hyfsat, men det som är störande är att varje gång jag slår av bilen nollställer den låtvalet och börjar på första låten i första mappen, hade varit najs om den börjat där man var när man stängde av bilen. Men det stör man sig inte på när man åker längre sträckor. Det är ju inte fel att ha hela mp3 arkivet i bilen :)

Och ang. iPod kabeln så är det ju känt att den inte fungerar speciellt bra med iPhone 4 vilket jag har.

Det slutade med att jag köpte en kabel för aux-in och pluggar in den i hörlurs ingången på iPhonen och kör Spotify :)

Haugeman
2011-09-05, 20:18
Och ang. iPod kabeln så är det ju känt att den inte fungerar speciellt bra med iPhone 4 vilket jag har.

detta är tyvärr ett problem man stöter på men många Ipod dockor/ kablar till bil osv osv. detta för att Apple inte kan följa sin egen standard och när dom släpper nya modeller ändrar dom helt sonika i kontakten och flyttar funktionerna på stiftet i kontakten osv. sen är det även att Iphone har fler funktioner/större programvarma än iPods som också kan ställa till problem.

så det är egentligen inte tillverkarna av tillbehören till Appleprodukter som är problemet utan att Apple inte håller samma standard när dom släpper en ny produkt.

Wolverine
2011-09-06, 12:57
detta är tyvärr ett problem man stöter på men många Ipod dockor/ kablar till bil osv osv. detta för att Apple inte kan följa sin egen standard och när dom släpper nya modeller ändrar dom helt sonika i kontakten och flyttar funktionerna på stiftet i kontakten osv. sen är det även att Iphone har fler funktioner/större programvarma än iPods som också kan ställa till problem.

så det är egentligen inte tillverkarna av tillbehören till Appleprodukter som är problemet utan att Apple inte håller samma standard när dom släpper en ny produkt.
Exakt, så illa är det.

frazer
2011-09-06, 16:48
Låter som att det kan löna sig att köra USB, då kan man köpa ett snabbt USB-minne + tillbehörs-kabeln för samma pengar som för ett inte-lika-snabbt SD-kort.

frazer
2011-09-08, 12:32
Har beställt en USB-kabel nu, fanns inte hemma.

Provade även med en iPod Touch igår, vilket fungerade väldigt bra tycker jag. Den var snabb på att lista filer och kom ihåg vad man lyssnade på sist. Men ska prova med USB-minne, så får vi se om det blir att köpa en MP3-spelare från Äpplet eller köra på USB-minne (=betydligt billigare).

Blackie
2011-09-08, 15:48
Arkivet består av 200GB musik av blandad kvalité, kom fram till att det billigaste alternativet var en extern usb-hårdisk :P

frazer
2011-09-08, 15:51
Arkivet består av 200GB musik av blandad kvalité, kom fram till att det billigaste alternativet var en extern usb-hårdisk :P

Ja om man måste ha med sig hela arkivet ut på vägarna låter det absolut som det bästa alternativet. En SSD med USB-gränssnitt kanske ;)

Blackie
2011-09-08, 15:54
Ja om man måste ha med sig hela arkivet ut på vägarna låter det absolut som det bästa alternativet. En SSD med USB-gränssnitt kanske ;)

Mumma :)

frazer
2011-09-10, 03:33
Tror det blir en sån här, borde väl funka?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=737612

Fredrix
2011-09-10, 11:01
Hårddiskarna kanske är bättre idag, men har dålig erfarenhet av externa diskar. Har förbrukat 3 st 2.5" ( resehårddiskar ), på resande fot och placerade i ryggsäck höll de ungefär 1 år, skulle inte själv satsa på att ha en i bilen.


Kör en 500GB usb disk med usb kabeln vilket fungerar hyfsat, men det som är störande är att varje gång jag slår av bilen nollställer den låtvalet och börjar på första låten i första mappen, hade varit najs om den börjat där man var när man stängde av bilen.

Kör du USB-minne slipper du ovanstående och får troligtvis längre livslängd.
För 500 får du 32Gb-sticka, det täcker mina behov. Räcker inte det så är väl en hårddisk enda alternativet.

Blackie
2011-09-10, 11:14
Tror det blir en sån här, borde väl funka?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=737612
Det är en sån jag använder just nu, än har jag inte haft några problem med den :)
Låter den vara i facket (hålet) framför MEDIA-IN kontakten, den passar perfekt.
När jag inte vill använda den och vill köra med telefonen (spotify) för stunden så lossar jag bara på kabeln från hårdisken. Enda som man stör sig på som sagt är att den tappar minnet/låtvalet varje gång man stänger av bilen.

frazer
2011-10-31, 13:19
Efter att ha hört runt lite bland folk, och nästan alla sagt att deras bärbara hårddiskar pajjat efter max 6 månader i bilen så är jag nu inne på USB-spåret igen.

Den här verkar vara snabb, även om bilen inte stödjer USB 3.0 (antar jag). Dock går det ju fort att fylla på med musik när det är dags från burken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965100

Kingen
2011-11-01, 00:19
Vad kostade usb kabeln? Valde IPod kabeln när jag beställde bilen..

frazer
2011-11-01, 00:40
Vad kostade usb kabeln? Valde IPod kabeln när jag beställde bilen..

Strax över 400 kr. De hade ingen hemma så tog 2 veckor att få hem den (mao ring före!).

jimZon
2011-11-01, 09:51
För er som har en lite "äldre bil" så kan man uppdatera firmwaren från en USB-sticka genom att följa nedan instruktioner:

Firmware is for units with a software version of 0090 or greater, if firmware is unable to be updated or you have already flashed this version it will not load.

Download the firmware from one of the links below.
Copy the file mdi.bin.enc in the root (top) level of a USB flash drive and insert this into the USB cable.
Turn the headunit on or start the car and the update will proceed. If the MDI is selected the status will be displayed.
After around 1 minute the update will complete and the USB flash drive may be removed.

http://www.volkswagen-zubehoer.de/fileadmin/pdf/media_in/mdi.bin.enc


Jag har gjort det sammanlagt två gånger med lyckat resultat. Den senaste versionen har versionsnummer 150 och den ska redan finnas på alla bilar som är tillverkade efter vecka 21 -2011.

Kingen
2011-11-01, 19:08
Kontaktade säljaren idag och tydligen så finns det 2 olika varianter av usb-kabeln!? Har du ett artikelnr på den som passar till RCD510? Herre gud säger jag bara, det är flera saker som man har har fått förklara för vw säljarna och man blir lite fundersam på hur lite de är insatta!

Strax över 400 kr. De hade ingen hemma så tog 2 veckor att få hem den (mao ring före!).

frazer
2011-11-01, 19:22
Kontaktade säljaren idag och tydligen så finns det 2 olika varianter av usb-kabeln!? Har du ett artikelnr på den som passar till RCD510? Herre gud säger jag bara, det är flera saker som man har har fått förklara för vw säljarna och man blir lite fundersam på hur lite de är insatta!

Jag angav bara reg.nr så fick de fram vad jag skulle ha i datorn. Säljarna visste inte, utan fick gå till reservdelsavd. som kunde kila i datorn.

golfhenke
2012-08-22, 19:55
Hej
Vill flika in en fråga.
Har idag rcd 510 med aux och Ipod/Iphone MDI kabel ingång eller vad det heter i armstödet. Har sett att det finns MDI usb cable på ebay m.m.
Kan jag helt enkelt plugga in en sådan kabel och få stöd för USB istället för Iphone som jag inte har? Enligt VW idag så sade dom att man behövde byta hela mdi "kassetten" i armstödet ca 2.500:- med jobb. Eller krävs det andra åtgärder?

Stämmer det verkligen?

Kingen
2012-08-22, 20:51
Visst kan du det, du behöver inte byta hela MDI kasseten för det, anslutningen på änden som går in i MDI'n är ju likadan på Iphone/USB kabeln! 2500kr.. vilken ÅF var det???

Hej
Vill flika in en fråga.
Har idag rcd 510 med aux och Ipod/Iphone MDI kabel ingång eller vad det heter i armstödet. Har sett att det finns MDI usb cable på ebay m.m.
Kan jag helt enkelt plugga in en sådan kabel och få stöd för USB istället för Iphone som jag inte har? Enligt VW idag så sade dom att man behövde byta hela mdi "kassetten" i armstödet ca 2.500:- med jobb. Eller krävs det andra åtgärder?

Stämmer det verkligen?

Merlinen
2012-08-22, 21:13
Hej
Vill flika in en fråga.
Har idag rcd 510 med aux och Ipod/Iphone MDI kabel ingång eller vad det heter i armstödet. Har sett att det finns MDI usb cable på ebay m.m.
Kan jag helt enkelt plugga in en sådan kabel och få stöd för USB istället för Iphone som jag inte har? Enligt VW idag så sade dom att man behövde byta hela mdi "kassetten" i armstödet ca 2.500:- med jobb. Eller krävs det andra åtgärder?

Stämmer det verkligen?

Har du ett MDI interface så är det bara kabel du behöver.

golfhenke
2012-08-22, 22:31
Visst kan du det, du behöver inte byta hela MDI kasseten för det, anslutningen på änden som går in i MDI'n är ju likadan på Iphone/USB kabeln! 2500kr.. vilken ÅF var det???

Hej

Tack för svaret. Vet inte om jag vill hänga ut någon men det var en auktoriserad i göteborg :).
Dom var generellt osäkra på hur jag får usb stöd och även hur jag enklast lägger till Telefon+bluetooth 9w7 och vad som fanns monterat när dom fick registreringsnummret. Jag har ju telefonknapp i ratten så jag tror den är förberedd, men är osäker på om mikrofon m.m. finns förinstallerad. Men det är ju ämne för en annan tråd ;)

Det är inte så väl att det finns en MDI - Usb Micro t.o.m? Någon som har bra länktips. Inte jättebråttom att få hem den.

Mvh

Henrik.M
2012-08-22, 22:48
Som svar på din telefonfråga , kolla post nr 27 jag gjort här : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16057-RCD-510-istället-för-310&p=167671&viewfull=1#post167671

Merlinen
2012-08-22, 22:52
Hej

Tack för svaret. Vet inte om jag vill hänga ut någon men det var en auktoriserad i göteborg :).
Dom var generellt osäkra på hur jag får usb stöd och även hur jag enklast lägger till Telefon+bluetooth 9w7 och vad som fanns monterat när dom fick registreringsnummret. Jag har ju telefonknapp i ratten så jag tror den är förberedd, men är osäker på om mikrofon m.m. finns förinstallerad. Men det är ju ämne för en annan tråd ;)

Det är inte så väl att det finns en MDI - Usb Micro t.o.m? Någon som har bra länktips. Inte jättebråttom att få hem den.

Mvh

Här har du en micro USB --> MDI
http://global.ebay.com/Micro-USB-To-VW-MDI-Interface-Adapter-Cable-JettaGLIGolfPassatTiguanTouareg/330756799250/item

Osäker på vad för bil du har men det här är nog det rätta BT kittet du ska ha, komplett med kablage och mic m.m.
http://www.carsystems.pl/vw-bluetooth-kit-3c8035730b-retrofit,id213.html

golfhenke
2012-08-22, 23:07
Tackar för svaret båda. Tror det blir en micro usb och kanske en vanlig usb också om jag hittar.

Lite billigare än 2500:- :)

Mvh

Edit.
2 kablar beställda :)

frazer
2012-08-23, 01:39
Jag köpte till en MDI till USB hos VW, dock bara provat med usbminne.