handdator

Visa fullständig version : Vad styr färddatorn? Golv IV (Ojämn förbrukning)



Cullberg
2011-09-05, 10:27
Har börjat få lite märkliga värden på aktuell förbrukning på fäddatorn! Den visar ibland overkligt höga siffror, typ 50.0 istället för 9.5 på tomgång. Jag trodde först att det var tempgivaren som spökade, men efter att jag igår bytte till en ny tempgivare så fortsätter den att bete sig märkligt?

Är det någon annan givare som styr vad för förbrukning som visas, eller är det mer troligt en vakumläcka?

1.8T AUM -01

Goffe4:a
2011-09-05, 10:46
Har börjat få lite märkliga värden på aktuell förbrukning på fäddatorn! Den visar ibland overkligt höga siffror, typ 50.0 istället för 9.5 på tomgång. Jag trodde först att det var tempgivaren som spökade, men efter att jag igår bytte till en ny tempgivare så fortsätter den att bete sig märkligt?

Är det någon annan givare som styr vad för förbrukning som visas, eller är det mer troligt en vakumläcka?

Jag har presic samma problem på min. Efter att bilen har stått en natt och man kommer och sätter sig och kör iväg på 1:an så dom första typ 30 M så skjuter bränsle förbrukningen i höjden och den visar samma som din typ 50.0 lite jobbigt att han suger 5 liter så där på morgonkvisten :D ne men skämt och sido dock efter att jag har rullat en liten bit så återgår den till "normal" förbrukning vet i fan vad det är som orsakar detta

Cullberg
2011-09-05, 19:27
Känns nästan som att det blev värre när jag bytte tempgivaren, kan det vara möjligt? Såg att det kan vara lite läckage på slangen som sitter längst till häger på insuget om det kan ha något med saken att göra?

Cullberg
2011-09-07, 17:56
Någon måste väl kunna detta? =) Jag hade förväntat mig lite svar ifrån de erfarna =)

Har beställt en slang som går till insuget, får se om det går på vakum eller om det är någon givare som spökar? Kanske rentav lamdasonden?

Cullberg
2011-09-10, 09:18
Har nu även iakttagit att när jag sätter på tändningen utan att starta bilen så visar förbruknignen ex 11.3. Denna borde såklart stå på noll när bilen inte är igång. Då borde det vara så att någon givare ger fel signal direkt... I am stuck!

Peter-C
2011-09-10, 10:05
Har nu även iakttagit att när jag sätter på tändningen utan att starta bilen så visar förbruknignen ex 11.3. Denna borde såklart stå på noll när bilen inte är igång. Då borde det vara så att någon givare ger fel signal direkt... I am stuck!

Fundering:

Nog har jag noterat någon gång att overkliga siffror visas. Men det har sin förklaring i att bilen kanske stått still med motorn igång så att förbrukningen tangerar det oändliga. Dock så tar jag den förbrukning som visas av datorn med en stor nypa salt. Detta gäller även vår före detta passat 00 som kanske hade samma dator som du har...

/Peter

Cullberg
2011-09-11, 23:06
Men den skall ju inte visa något om inte bilen är igång!?! Fick förslag idag att det kan vara fel på kombi instrumentet? Vad tror ni om det?

Mini_me
2011-09-12, 08:24
Jo den borde väl kunna visa ett värde även om du inte startar bilen pga han minns ju från förra gången du körde.
Säger inte att man kan svära på detta men det är en idé iaf.

Men kombi fel händer ju.