handdator

Visa fullständig version : Byt växellåds olja men har fått problem.



R-Jonas
2011-09-04, 20:59
Ja det är så att jag märkte att min Golf IV -01 2,0 aut börjar slå i 4 växel.
Tänkte att det var bäst att jag byter olja för att se om det blir bättre (bilen har rullat ca 17400 mil).

Sagt och gjort så byta jag olja idag.
Kan börja med att den gamla oljan var väldigt tunn av sig, det var som vatten liksom.
Men men jag tappade ut en hel del olja.

Sen var det dags att fylla på ny olja dom säger att man byter ca 3-4 liter olja.
Och jag kollade upp hur man skulle se när lådan hade fått tillräckligt med olja.
Sen var det bara att fylla, jag fick i ca 2,8 liter sen sa det stopp.

Sen var det dags att köra hem för dagen, vilket slutade med att bilen växlade mycket mjukare MEN när jag håller platan till mattan så vägrar den växla.
Den bara varvar ut men inget händer.
Släpper jag lite på gasen så byter den växel.

Vad fan kan detta beror på?

Rs mannen
2011-09-04, 21:47
Inte så enkelt att du får kolla nivån nu efter körning å ev fylla på lite till? Bara en tanke som slog mig.

R-Jonas
2011-09-04, 23:37
Jo jag tänkte på det med.
Men under påfyllningen av ny olja så startade jag lite i mellan och växlade så jag fick i rätt mängd olja i lådan.

Men nu har jag varit ute och kört och nu går bilen som den ska.
Den varvar till ca 5500 varv innan den växlar (rödmarkeringen börjar på ca 6500 varv) så det känns ju bra.

Men jag ska kolla mängden i lådan så fort jag får chans till det.

Mini_me
2011-09-05, 07:27
Du har fått för lite olja.

Du måste kunna mäta temperaturen i lådan för att få en korrekt nivå (Mellan ca 35 och 45 grader).
Antingen via en dator eller en temp mätare på tråget (mindre exakt).

Sen ska nivån kollas/korrigeras vid motor igång och P läge i lagt (du ska innan det ha gått igenom alla växlar - inte köra - så du fyllt alla kopplingar)

Så om du har tömt och sen bara fyllt på så är det jätte fel.
Och en mkt bra idé hade varit att bytt filter (sil) i lådan också.

Att den går som den ska är ingen garant att den kommer funka nån längre tid (mindre olja - mer slir och hårda växlingar)

R-Jonas
2011-09-06, 23:07
Det var synd jag inte läste det tidigare idag.
Bilen började dumma sig igår igen och som du säger så är där för lite olja.
Ska på torsdag fixa problemet på en väns jobb så bilen får stå tills dess för säkerhetens skull.

R-Jonas
2011-09-08, 22:23
Sådär, då har man kollat olja, och jag fick i ca 1,3 liter till.

Glad var man, ut och körde lite för att se hur den fungerade och allt gick bra tills jag nästan var hemma.
Då började den sluta driva, jaha tänkte jag där gick den lådan.
Men efter 5 min så gick den igen.
Undrar vad felet är på den jävla lådan jag har köpt en typ G olja som det ska vara i den.

R-Jonas
2011-09-16, 10:48
Jaha då har bilen varit på verkstad (Meca verkstad).
Lämnade in bilen för att få lådan fixad (jag har inte kört med bilen).
Dom tömde lådan på all olja, rengjorde en hel del, bytte filter och slängde i ny olja.
Jag ringde dom för att se hur det har gått och de sa jag kunde komma och hämta bilen men dom tror inte det har blivit bättre =(