handdator

Visa fullständig version : Dörrkista



GTIMKV
2011-09-02, 23:20
Hej på er!

Har problem med min dörrkista troligtvis, vänster bakdörr låser inte upp utan förblir låst. Det klickar i kistan men inget händer, går inte öppna utifrån eller innifrån. Någon som haft liknande problem? Känns väldigt märkligt då bakdörrar knappt är använda, borde hålla bättre än så?

Bilen är en Golf GTI V 08.

polomannen
2011-09-03, 22:30
det är lite knepigt att får upp dom om dom har gått i baklås.
Lyckatill.

Särkelä
2011-09-04, 12:36
går o få upp om man borrar ett hål utifrån igenom täckpluggen. där låscylindern sitter på framdörrarna typ....Så får man mejsla lite där inne. så brukar det gå upp. O sen e det bara o byta låset.. för det e kasst..

GTIMKV
2011-09-04, 16:47
Efter att ha plockat bort inredningen med stängd dörr så insåg jag att det skulle bli väldigt svårt att få bort kistan då man måste ta bort den yttre plåten som är fastskruvad på "gavlarna" av dörren. dock lyckades kistan låsa upp och jag kunde öppna dörren och montera ner det. Provade sedan när allt var nerplockat och det är låskistan som inte vill vara med och leka längre. Skall man tycka att det är ok att den slutar fungera efter 3 år och 1 månad? Börjar bli ifrågasättande till kvalitén på detta och även VW.

GTIMKV
2011-09-07, 22:10
Nu är låskistan bytt och allt fungerar som det skall, lite bökigt men inte allt för avancerat. Kan rekommendera att om någon får liknande problem med att låskistan börjar strula, tveka inte att byta medan du får upp dörren då ytterplåten måste plockas av vilket inte går om dörren är stängd. Låskista på VAG kostar 1800:-.

danno
2011-09-07, 23:06
brukar fungera att banka hårt på dörren samtidigt som man rycker i handtaget ett par ggr. provade att öppna en låskista som klyddade för ett par år sen och det var bara en lödning som lossnat på den.

Clintan_86
2013-03-03, 16:22
Detta började strula på min Ed.30 under sommarn 2011, exakt samma problem och även samma dörr.
Själv använder vi ej bakdörrarna ofta heller men störade att veta om det.. tack för infon, blir att byta kistan till våren :)

Mvh

Edit: upplevde du att den ville låsa upp men låste direkt igen?