handdator

Visa fullständig version : Får bort yttre drivknut på Golf II -89?



fjelltrone
2011-09-02, 22:38
Hur får man bort yttre drivknuten? Ska man knacka ut den? Har en Golf 2, -89. Har lossat drivaxeln från navet så den hänger lös, har dock inte plockat bort den från växellådan. Behöver byta damasker på den...

Lillen
2011-09-02, 22:48
Klappa till på knuten så släpper det inne i knuten och axeln lossar.

fjelltrone
2011-09-02, 23:47
Ok, vågar inte banka så hårt, men har läst på nätet att den sitter med någon slags låsring. Får försöka knacka lite då, måste man plocka bort hela drivaxeln eller kan man knixa väck drivknuten ändå?

Henrik.M
2011-09-03, 00:00
Är bara att knacka av , använd kopparslägga eller annan klubba som ej skadar knuten.

Man BÖR plocka ner hela drivaxeln , annars är risken stor att du rycker sönder innerknuten när du bankar på ytterknuten.

a128
2011-09-03, 00:03
Smidiagst om det sitter kvar på växellådan, ta sedan en handslägga gärna i gummi och tjonga bort knuten, har bytt flera stycken på MK2:or

Henrik.M
2011-09-03, 00:13
Smidiagst om det sitter kvar på växellådan, ta sedan en handslägga gärna i gummi och tjonga bort knuten, har bytt flera stycken på MK2:or

Det är skillnad på att ha bytt flera stycken och aldrig gjort det förut.
Största skillnaden är att om man aldrig gjort det och bankar för hårt med drivaxeln på plats är man en innerknut fattigare innan det är färdigt.

Bara ett tips man kan tänka på.

fjelltrone
2011-09-03, 10:28
Ok tackar för svar. får ge mig ut i garaget och försöka igen...

berlands
2011-09-03, 11:06
Ok tackar för svar. får ge mig ut i garaget och försöka igen...

Ytterknuten sitter mycket riktigt bara med en liten "fjäderring" som man ska övervinna.
Men man måste ta i rätt så rejält om den inte varit av på ett tag och går trögt i splinesen.
Jag bytte damasker på min nyss, och var tvungen att fästa drivaxeln i skruvstäd för att kunna få såpass mycket kraft när man knackade att ytterknuten lossnade.
Skulle nog rekommendera dig att skruva loss hela axeln, det är inte speciellt svårt. Den sitter med 6 bultar som är rätt lätta att få loss. Ska spännas medd 45Nm när den sen ska på igen.
Pass upp om du håller på och mekar med axeln kvar på bilen så att du inte vinklar innerknuten för mycket när den är i sitt yttersta läge. Då kan kulorna ramla ut. Och utan kulor blir det ingen action. :)

/Berlands

Skoglund
2011-09-03, 14:17
Ska du ta bort drivaxeln från växellådan så var riktigt noga med att göra rent skruvarna först! Lätt att det slinter och då blir det som bekant 18 gånger svårare att få bort. Min yttre satt också som berget, fick fästa drivaxeln i skruvstäd och ta gummihammaren. Funkade inte, så en trästav och slägga gjorde jobbet till slut

fjelltrone
2011-09-03, 16:56
fick bort drivknuten utan att plocka bort drivaxeln. Bankade lite lätt med en gummihammare, sen lossnade den. Nu är drivknuten rengjord, ny fettad och med ny damasker. Bankade tillbaka den och hoppas att jag fick in den tillräckligt, annars så blir det väl en otäck upplevelse på vägarna.

a128
2011-09-03, 16:57
När man lossar på inre knuten rekomenderar jag att man lägger i fett vid behov tex. drivknutsfett, har varit med om att dom inre har börjat låta trots hela dammskydd just pga. av för lite fett