handdator

Visa fullständig version : Golf II 1,8 -89 byta bromsar bak?



fjelltrone
2011-09-01, 15:28
Hej
Jag har en golf II, 1,8 -89 som jag skulle behöva byta bromsar bak på. De sitter trumbromsar bak och detta har jag aldrig gjort. Har bytt bromsar m.m. på VR6 (skivbromsar) innan så jag är inte helt okunnig. Men något speciellt man ska tänka på?

Ps. Har provat att söka i forumet, men hittar inget om de.

J.L
2011-09-01, 19:56
Hej Markus och välkommen hit!

Tråden ligger lite fel, och kommer säkert bli flyttad till VW-forum.

Det du behöver göra är först att lossa fettkåpan i centrumet på
trumman, därefter låspinnen.
Sedan kan du lossa centrumbulten, men inte helt, gör ovanstående innan du hissar bilen
och lossar hjulet, för att förhindra att trumman snurrar, det funkar säkert lika bra att dra
handbromsen och lossa allt med bilen upphissad, men det kan bli svårare att få av trumman
då, särskilt om grejerna inte varit loss på ett tag.

När centrummuttern, brickan (observera spåret i bricka och axel) och yttre hjullagret är loss,
och du snurrar trumman och lyser in ett av hålen för hjulbultarna så kommer du
hitta en liten fjäder och ett "kugghjul", detta hjulet släpper bromsarna för att lättare få loss trumman.
Kugghjulet sitter ungefär snett uppåt i riktning mot backspeglarna på respektive sida.

Har du ändå problem med att få loss trumman så använd en avdragare.

Ta ett foto på hur backarna och monteringssatsen sitter, så kan du kolla på den vid montering,
det behövs, tro mig.

Jag rekomenderar att du byter hjullager och monteringssats när du ändå river i grejerna.

Det är vanligt att även trummorna är slitna på bromsbacks-ytorna, så även dem kan behöva bytas,
finns på biltema för någon hundring. (139:- om jag minns rätt)

Vid återmontering, OBS!
Fyll utrymmet mellan inre och yttre hjullager i trumman med nytt fett,
trä på trumman försiktigt och för den längst in, när sedan yttre hjullagret ska
dit så dra centrummuttern försiktigt, det är lagom hårt när du kan skjuva brickan
i sidled med en skruvmejsel med lagom tyngd. Inte så den flyttar sig lätt,
men ej heller så du behöver ta i.

Detta kan du behöva efterdra och justera efter ett tag.

Lycka till

GTI-nissen
2011-09-01, 20:25
På min gamla Golf GTI -81 satt det en kil till självjusteringen av bromsarna som man också nådde genom ett av bulthålen. Denna petade man upp och vips så gick backarna in så pass att man kunde få av trumman. Ändrades detta på senare år?

EDIT: PÅ denna bilden på en mk3 ser man kilen på höger sida med en fjäder som spänner den neråt. Denna kilen petar man alltså uppåt.
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/reardrum/Dsc05190.jpg

Och ja, tråden blev flyttad av mig. ;-)

fjelltrone
2011-09-02, 19:30
Tack för snabba svar! Sorry att jag la inlägget fel.

fjelltrone
2011-09-02, 19:32
Tack för snabbt svar! Sorry för att jag la inlägget fel. Förresten hur får man bort yttre drivknutarna? På vr6:an så satt det en låsring som man använde en tång till, men här sitter det ingen sådan? Ska man banka ut den eller?

J.L
2011-09-04, 14:46
På min gamla Golf GTI -81 satt det en kil till självjusteringen av bromsarna som man också nådde genom ett av bulthålen. Denna petade man upp och vips så gick backarna in så pass att man kunde få av trumman. Ändrades detta på senare år?

Du har rätt, jag blandade ihop med en annan bilmodell, jag var iaf på rätt ställe, snett uppåt :-)

a128
2011-09-04, 15:20
Dom nyare har kil kom ca 79-80?
dom äldre har kugg