handdator

Visa fullständig version : Halvbur till Golf Mk2 med baksätet kvar, tekniskt möjligt?



MiWi
2011-09-01, 15:00
Hej!

Finns det någon fabrikör utav bursatser till Mk2 som möjliggör att man behåller baksätet, men ändå kan montera halvbur i bilen?

Lillen
2011-09-01, 18:51
OM det finns vet jag inte.
Men det ska absolut inte vara något problem.

Bygger du själv går det att få fästpunkterna så att sätet går att ha kvar.
Blir lite pill men går gör det nog säkerligen.

MiWi
2011-09-01, 23:10
OM det finns vet jag inte.
Men det ska absolut inte vara något problem.

Bygger du själv går det att få fästpunkterna så att sätet går att ha kvar.
Blir lite pill men går gör det nog säkerligen.

Jag tänkte i första ledet om vinkeln på köpburarna var såpass att de går över ryggstödets bakkant så man klarar sig med kapad hatthylla..

Anledningen är för att jag vill "dölja" det hela lite in i bagageutrymmet genom att behålla baksätet som "skydd".

Janne.M
2011-09-01, 23:27
Har sett en sådan som gic upp c-stolpe ner b-stolpe dock blir det nog sämre styvhet

Lillen
2011-09-01, 23:38
Gennerellt är det ju inte så att de går över ryggstödet.
Det jag menade vara att det GÅR att göra buren så den går mer vid sidan av ryggstödet.

MiWi
2011-09-02, 01:50
Har sett en sådan som gic upp c-stolpe ner b-stolpe dock blir det nog sämre styvhet


Gennerellt är det ju inte så att de går över ryggstödet.
Det jag menade vara att det GÅR att göra buren så den går mer vid sidan av ryggstödet.

En tanke (här borde du Janne kunna ge feedback):

Med Corrado-baksätet får man ju visst glapp mellan ryggstöd och karossvägg i baksätet. Är storleken såpass, att en bur hade kunna ledas på sidan av ryggstöd och kaross?

Janne, minns du eventuellt vilken tillverkare som hade den buren?

MiWi
2011-09-02, 02:11
Hört mycket gott om denna buren, har ni någon input? Ska vara besiktningsbar förövrigt vilket ett par inlägg på Golfforumet vittnar om att den är.

http://www.finess.se/Undersidor/ProdukterTjanster/Bursatser/Varor/Folkrace.html

Janne.M
2011-09-02, 14:52
Ja det finns plats ca 8-10 cm mellan corradobaksätet och dörrsidan framför hjulhuset

Smurfen
2011-09-02, 18:08
Jag hade bur från Finess i min race 245:a. En gatbil kan man ha vilken typ av bur som helst i. Även gjord av plast. För bilprovningen godkänner den bara som utseende inte som skydd. Men de godkänner den inte om du har baksäte kvar längre ( förr kunde man få det godkänt ändå fast med bara 1 passagerare).

MiWi
2011-09-02, 18:22
Jag hade bur från Finess i min race 245:a. En gatbil kan man ha vilken typ av bur som helst i. Även gjord av plast. För bilprovningen godkänner den bara som utseende inte som skydd. Men de godkänner den inte om du har baksäte kvar längre ( förr kunde man få det godkänt ändå fast med bara 1 passagerare).

Så för att den ska vara okej, så behöver alltså baksätet med bältesinfästningar monteras ur och bilen reggas för enbart 1 passagerare? Eller tolkade jag dig fel?

Smurfen
2011-09-03, 03:53
Jag har inte alla uppgifter på detta i huvudet då det var ett tag sedan jag höll på med det. Men jag tror inte att något av det får vara kvar. Kanske går att mygla lite och bara ta bort bältena bak. Men jag är osäker... Går ju att ta bort buren annars vid bes eftersom du bara skulle ha en halvbur.

mickecorrado
2011-09-03, 07:41
Ja det var så en på http://www.corradoclubsweden.com fick göra.

Ta bort baksätet och regga för 1 passagerare

kim_gulle
2011-09-03, 09:06
Konstigt. Ska man verkligen behöva göra så om man bara har huvudbågen och strävorna som går ner från den till stödpunkterna på hjulhusen bredvid baksätet? Har funderat på nåt liknande till min Mk2 också, fast då funderade jag på att ha både huvudbågen och strävorna ner bredvid baksätet och även de delar som går framåt och ner igenom instrument panelen. Inget kryss eller nåt som blir i vägen för baksätet.
Bilen kommer ju kunna användas precis som vanligt, bara att det sitter en båge runt allt. Ska man då verkligen behöva regga om för 1 passagerare?