handdator

Visa fullständig version : Chippa sugmotor... ?



2stroke
2011-08-31, 09:12
Chippa sugmotor ?

1. ...Jooo, jag vet att detta är ett omdiskuterat ämne och att det inte ger i närheten
samma resultat som en motor med Turbo.
Men, jag är ute efter att förändra karaktären på motorn genom att få ett annat utseende
på effektkurvan osv och inte jaga maximal toppeffekt så att säga.
Vad tror ni ?

2. Då är nästa fråga vilken firma skall man ha förtroende för/vända sig till
i Sverige eller utomlands ?


Dela gärna med er utav era erfarenheter ifrån Chippade sugmotorer !

Janne.M
2011-08-31, 09:55
Att chippa en standard motor för att ställa om tändningskurvan och ta bort varvstopp funkar, och kan ge nån häst. Då chippning av sugmotor behövs är när original chippet ej kan ge tillräckligt med soppa efter trimmning, byta till större spridare, etc men då krävs ett individuellt chipp/mappning.

Vill du ställa om karaktären på motorn så köp ett ställbart kamdrev istället, du flyttar på hk och vridmomentkurvan och tjänar nån häst om det ställs in ordentligt.

Janne.M
2011-08-31, 09:56
Har själv testat microships-tuning i grekland/england, dock ett custom chip då han haft samma moddar som jag, men det blev inte riktigt bra ändå, så individuell mappning/chip vid trim är att föredra.

Rs mannen
2011-08-31, 10:45
Vad är det för motor?
Vr6 12v upplevde jag stor förändring på motorn.
Vart mkt rappare på nått sätt. Inte lika mjuk å lugn som orginal.
Märktes mäst på lägre varv upp till mitten av registret.

2stroke
2011-08-31, 21:28
Vad är det för motor det gäller ?
Just i detta fallet gäller det 2 olika VR5 motorer.

* VR5 ( 10 V. ) 150 Hk.
* VR5 ( 20 V. ) 170 Hk.

Rs mannen
2011-09-01, 07:28
Svarade inte den gamla V5 150hk väldigt bra på chippning? Har för mig bsr eller någon firma gjorde täst i bilsport får länge sen.

2stroke
2011-09-01, 11:52
Svarade inte den gamla VR5 150hk väldigt bra på chippning?
Har för mig BSR eller någon firma gjorde täst i Bilsport får länge sen.

Jag har tittat på flera olika chip till VR5 150 Hk motorn och ingen firma anger effekten & vrid
på det sättet så som BSR gör...
Frågan är vad man skall tro om deras uppgifter !?!?

VR5 10V 150 Hk ( 1997-2000 )
http://img690.imageshack.us/img690/9311/bsrvr5150000.png (http://imageshack.us/photo/my-images/690/bsrvr5150000.png/)

Premis
2011-09-01, 12:58
Man ska alltid ta BSR's siffror med en nypa salt.

Dom har valt att mäta effekt på ett helt annat sätt en övriga industrin varpå siffrorna blir betydligt högre. Sedan att deras metod kanske egentligen är den bästa spelar mindre roll då deras siffror är hopplösa att jämföra med. Dock funkar deras trim riktigt bra.

Men som sagt, glöm deras siffror, dom går inte att använda när du jämfört mot någon annan tillverkare eller orginalsiffror.

.. och ang. ämnet så är det bortkastade pengar att slänga dom på ett "chip" på en sugmotor. Vill du ändra karaktär på en sugmotor så tar du till klassisk trimningsteknik. Men det är upp till dig vad du egentligen är ute efter.

Lillen
2011-09-01, 13:02
.. och ang. ämnet så är det bortkastade pengar att slänga dom på ett "chip" på en sugmotor. Vill du ändra karaktär på en sugmotor så tar du till klassisk trimningsteknik. Men det är upp till dig vad du egentligen är ute efter.

Njaaeeää det är inte helt sant.
Ju mer volym en sugmotor har ju mer %:ell effekt kan man få ur den.
Det vill säga OM den har ett styrsystem som tillåter modifieringar och ändringar.
Se på jänkebilarna numer det är inte helt ovanligt att "chippa" dem med handdator.
Dock så mäter "jänkarna" effekten bromsat på hjulen vid varje modifiering,
Så det blir ju lite mer verklighetsförankrat då.

VR6:an är ju ändå upp mot tre liter så det blir ju ganska mycket om chippar.
Ja inget går att jämföra med en turbomotor , men är man inte ute efter bara effekt så fungerar det.

Märk väl att allt är ju förutsatt att du ändrat något i eller runt motorn för att kunna få ur den önskade effekten =)

Blir lite moment 22 hur man än ser på det men omöjligt är det inte.
Även om jag i stort håller med dig =)

MiWi
2011-09-01, 14:49
Oftast tycker jag effekten förändras på mellanvarv, mer än den totala toppeffekten gällande chip på sugmotorer.

Mer körbart register kanske man ska kalla det?

Premis
2011-09-01, 15:41
Njaaeeää det är inte helt sant.
Ju mer volym en sugmotor har ju mer %:ell effekt kan man få ur den.
Det vill säga OM den har ett styrsystem som tillåter modifieringar och ändringar.
Se på jänkebilarna numer det är inte helt ovanligt att "chippa" dem med handdator.
Dock så mäter "jänkarna" effekten bromsat på hjulen vid varje modifiering,
Så det blir ju lite mer verklighetsförankrat då.

VR6:an är ju ändå upp mot tre liter så det blir ju ganska mycket om chippar.
Ja inget går att jämföra med en turbomotor , men är man inte ute efter bara effekt så fungerar det.

Märk väl att allt är ju förutsatt att du ändrat något i eller runt motorn för att kunna få ur den önskade effekten =)

Blir lite moment 22 hur man än ser på det men omöjligt är det inte.
Även om jag i stort håller med dig =)

Ingenting är omöjligt, absolut, plockar man ut ekonomi och hanterbarhet ur ekvationen så.

Jo, du måste tänka på %'en alltså ;). Det har du ju rätt i.

En jänkebil har ju volymen (grundeffekten) med sig och en sådan bil med dess "styrsystem" är väl inget under av optimering ifrån början direkt, så det finns säkert mycket att göra bara genom att sätta dit ett vettigt styrsystem.

Men på en überoptimerad VR5 .. nja .. det blir ju inget som får en att tappa brallorna direkt. Tyskarna gjorde ett bra jobb ifrån början.

Quattro_mannen
2011-09-01, 16:37
Man ska alltid ta BSR's siffror med en nypa salt.

Dom har valt att mäta effekt på ett helt annat sätt en övriga industrin varpå siffrorna blir betydligt högre. Sedan att deras metod kanske egentligen är den bästa spelar mindre roll då deras siffror är hopplösa att jämföra med. Dock funkar deras trim riktigt bra

Det är ju skillnaden mellan org och trim som är intressant,och dom mäter ju också orginal bilen på samma sätt så effektökningen är ju rätt iaf.

2stroke
2011-09-01, 18:00
Här kommer lite exempel på uppgivna effekter och vrid utav olika tuning firmor
som har "Chip" till VR5 ( 150 Hk. )


Firma , Orginal Hk , Chip Hk , Orginal Nm , Chip Nm , Land
* BSR , 151 Hk , + 25 Hk , 222 Nm , +13 Nm , Sverige
* DNA-Tuning , 151 Hk , +15 Hk , 205 Nm , +16 Nm , England
* KM-Tuning , 151 Hk , +20 Hk , 205 Nm , +30 Nm , Tyskland
* Chip4Power , 151 Hk , +20 Hk , 205 Nm , +32 Nm , Tyskland
* Chiptec-Tuning , 151 Hk , +20 , 205 Nm , 32 Nm , Tyskland
* SW-Chiptuning , 151 Hk , +12 , 205 Nm , +16Nm , Tyskland
* Superchip , 151 Hk , +12 Hk , 205 Nm , +??Nm , England
* SKN-Tuning , 151 Hk , +15 Hk , 205 Nm , +23 Nm , Tyskland
* Tuningchip , 151 Hk , +10 Hk , 205 Nm , +30 Nm , Sverige
* BHP-Chiptuning , 151 Hk , +12 Hk , 205 Nm , +16 Nm , Tyskland
* BullPower , 151 Hk , +15 Hk , 205 Nm , +18 Nm , Tyskland
* Digi-Tec , 151 Hk , +11 Hk , 205 Nm , +20 Nm , Tyskland
* Upsolute , 151 Hk , +12 Hk , 205 Nm , +20 Nm , England
* PowerTec , 151 Hk , +19 Hk , 205 Nm , +25 Nm , Österrike
* HS-Elektronik , 151 Hk , +17 Hk , 205 Nm , +17 Nm , Tyskland


Vad tror ni om ovanstående lista ?
Erfarenheter utav någon utav företagen ?
Varför anger BSR sitt vrid på annat sätt ?

2stroke
2011-09-01, 18:08
Endast ett enda till "Chip" företag förutom BSR vågar visa kurva på sitt chip
och det är HS-Elektronik ifrån Tyskland.

HS-Elektronik
http://img707.imageshack.us/img707/8974/kfvw23v5.gif (http://imageshack.us/photo/my-images/707/kfvw23v5.gif/)

MiWi
2011-09-01, 18:43
Det är ju skillnaden mellan org och trim som är intressant,och dom mäter ju också orginal bilen på samma sätt så effektökningen är ju rätt iaf.

En mer intressant sak, är att man ska ta all marknadsföring med en nypa salt. Även marknadsföring från BSR. :)

Var det inte NA-forumet som gjorde ett test på chip till 1,8T förut?

BSR brukar ha rätt fina kurvor, men inte den effekt de själva anger.

Premis
2011-09-02, 09:50
En mer intressant sak, är att man ska ta all marknadsföring med en nypa salt. Även marknadsföring från BSR. :)

Var det inte NA-forumet som gjorde ett test på chip till 1,8T förut?

BSR brukar ha rätt fina kurvor, men inte den effekt de själva anger.

Det finns personer här på forumet som har bänkat med BSR chip och inte fått ut i närheten av vad dom anger (men dom anger ju iofs inget vid statiska mätningar så dom går ju fria där ..). På mitt gamla steg 2 som skulle ge 197hk (minns inte exakt) men jag lyckades aldrig mäta upp mer luft än att det max skulle räcka till 180hk. Gick dock som en skållad råtta så jag var nöjd oavsett.

Lasse62
2011-09-03, 02:12
Eftersom det verkar vara 10 ventils Vr5:an som det frågas om så var ju den "underspecad" av VAG, en frisk orginalmotor gav i de flesta fall betydligt mer än 150 hk

2stroke
2011-09-04, 12:12
Oftast tycker jag effekten förändras på mellanvarv,
mer än den totala toppeffekten vid chipning utav sugmotorer.
Mer körbart register kanske man ska kalla det!
Precis något sådant jag är ute efter då VR5 ( 150 hk ) motorn har jätte tråkigt "platt och brett"
register original.
Jag skulle helt enkelt vilja ha ett lite körgladare register.


En jänkebil har ju volymen (grundeffekten) med sig och en sådan bil med dess
"styrsystem" är väl inget under av optimering ifrån början direkt,
så det finns säkert mycket att göra bara genom att sätta dit ett vettigt styrsystem.

Men på en überoptimerad VR5... nja... det blir ju inget som får en att tappa brallorna direkt.
Tyskarna gjorde ett bra jobb ifrån början.
Har läst någonstans i ett inlägg utav foffa 2002 att det finns en hel del som går att ställa
om rörande parametrarna till VR5 ( 150 Hk. )
medans till VR5 ( 170 Hk ) så finns det i princip ingenting att göra.
Så frågan är då om man skall lita på ovanstående chipföretags uppgifter rörande chip till VR5 ( 150 Hk. )
eller inte !?!?


Eftersom det verkar vara 10 ventils VR5'an som det frågas om så var ju den "underspecad" av VAG,
en frisk orginalmotor gav i de flesta fall betydligt mer än 150 hk
Joo, detta har jag också hört men aldrig sett några papper på !
Men samtidigt så borde ju detta med att de eventuellt var underspecade vara betydligt mera känt ute
bland folk om det verkligen förhöll sig så, Eller ?

Lasse62
2011-09-04, 18:50
Har läst någonstans i ett inlägg utav foffa 2002 att det finns en hel del som går att ställa
om rörande parametrarna till VR5 ( 150 Hk. )
medans till VR5 ( 170 Hk ) så finns det i princip ingenting att göra.
Så frågan är då om man skall lita på ovanstående chipföretags uppgifter rörande chip till VR5 ( 150 Hk. )
eller inte !?!?


Joo, detta har jag också hört men aldrig sett några papper på !
Men samtidigt så borde ju detta med att de eventuellt var underspecade vara betydligt mera känt ute
bland folk om det verkligen förhöll sig så, Eller ?


Jag tycker det verkar ganska allmänt känt just detta, 10 ventilaren med sista? revisionen av programvara ska ge runt 160 hk, däremot är jag tvivlande på att man får ut runt 190 hk av en chippad 20 ventilare (V5)

Men det finns eller fanns en stor kunskap om dessa motorer på visst håll.

I övrigt brukar ju sällan cippning av sugisar ge några stora effektvinster om det inte kombineras med annat, en Vr6:a t.ex ger runt 6-7 hk då begränsningarna sitter på annat håll

2stroke
2011-09-04, 19:15
Jag tycker det verkar ganska allmänt känt just detta,
10 ventilaren med sista? revisionen av programvara ska ge runt 160 hk,

Men det finns eller fanns en stor kunskap om dessa motorer på visst håll.
I övrigt brukar ju sällan cippning av sugisar ge några stora effektvinster om det inte kombineras med annat,
en VR6'a t.ex ger runt 6-7 hk då begränsningarna sitter på annat håll

Då VR5'an med 2-ventils topplock är en VR6 12 v. med en cylinder kapad så borde ju de flesta
effekt trix till VR6'an även funka hyffsat på VR5'an, Eller ??

Hur vet man vilken version utav programvara man har i sin VR5 10v. ??
Hur många program varor finns det till den ?
När kom den senaste programvaran ut till den ?

"Men det finns eller fanns en stor kunskap om dessa motorer på visst håll"
Var och vem ?

Lasse62
2011-09-05, 10:05
Du nämnde honom tidigare i tråden :-)

http://www.vr6.nu/viewtopic.php?f=35&t=11504