handdator

Visa fullständig version : E10 Bensin.



2stroke
2011-08-30, 16:39
Många är väl dem här på forumet som redan vet om att den sk. E10 bensinen som skall bli var mans bränsle
kommer allt närmare våra Svenska bensin mackar och i sin tur även våra kära bilar...

Då jag är 2-Takts skadad sedan bröstmjölken och vet vad Etanol inblandning i bensinen kan ställa till med så
blir man bara ytterligare förbannad då myndigheterna skall påtvinga oss en bensin sort/kvalité som inte fungerar
i en stor del utav den motoriserade världen !

Nu senast detta :
http://www.bike.se/nyheter/e10-kan-skada-motorn-folk-rasar-92077

Vad tror ni ??
Är det inte dags att starta någon slags protestvåg inom olika bilforum/märkesklubbar osv
mot att vi blir påtvingade ett bränsle som många utav våra fordon inte kan köras på och/eller blir skadade utav ??



.

a128
2011-08-30, 16:55
Har du tankat 95oktan mellan 1985 tom. ca 2000 så har du redan kört på denna soppan som igentligen är en "återintroduktion" då tillsattes just ca 10% etanol som oktanboost, just för att den ersatte 93 oktan blyad, för att man skulle slippa att ställa om rafinaderierna till höga kostnader, brasillien har haft E22-bensin under många decenier som tankas i vanliga bensin-bilar utan problem, alla bensinbilar från slutet av 80-talet har lambdareglering som galant korrigerar denna lilla avikelse,

krösa majorna kraxar hej vilt i vanlig ordning

vad ställer etanol till för skador i en tvåtaktare ?

kim_gulle
2011-08-30, 20:24
Jag kör med kring 20-25% E85 inblanding i min Gti 16v och ligger på kring 15,8 i AFR värde vid vanlig ecodriving. Låg innan på kring 15,2. Tändstiften har aldrig sett bättre ut och motorn går som vanligt. Skulle tro att avgasvärdena underskrider kraven för katalysator och jag kör utan kat. Notera att detta är med K-jet utan lambdajustering. Om det funkar på en sån så funkar nog alla Lambda styrda system också med tanke på hur lite det behöver adapteras på de extra 5 procent som tillsätts ovanpå det som redan finns. Om jag bygger om till datasprut så blir det mappning för E85.

De enda motorerna som jag vet inte skulle klara E10 är första generationens FSI motorer. Antagligen nåt tjall med högtryckspumparna som ballar ur. Har inte så bra koll på det.

Etanol funkar mer än klockrent på en 2-taktare, så länge man har en olja som kan blanda sig med etanolen. En polare hade en trimmad Yamaha Aerox som han körde på etanol och den gick avsevärt mycket bättre på det än på vanlig bensin. Var tydligen en sjujävla respons på motorn.

För mig är mer inblandning av etanol bara en positiv grej. Förstår inte varför folk är så rädda för etanol...

a128
2011-08-30, 20:33
Min förra Golf var just en Fsi som finns med på listorna som ej ska köras på E10, men den fick gå på ren E85 utan att den klagade upp till 1000 mil irad
förutom tänd motorindikator, kallstartproblem och fekod 17560 för mager tomgång

Skål på er men med spriten i rätt tank

kim_gulle
2011-08-30, 20:46
Min förra Golf var just en Fsi som finns med på listorna som ej ska köras på E10, men den fick gå på ren E85 utan att den klagade upp till 1000 mil irad
förutom tänd motorindikator, kallstartproblem och fekod 17560 för mager tomgång

Skål på er men med spriten i rätt tank

Kanske var det som VW visste skulle hända då och gick ut med att dem inte klarade E10 på grund av risken för motorlampor. ;)

a128
2011-08-30, 20:56
Motorindikatorn tändes inte förrens vid motsvarande ca E30-E35, den slockar åter när man minskar på procenten tillräkligt mycket, men felkod blir dock kvar,
E85 för en hundring resten BF95 var alldrig några problem, den gick bätte på denna blandning än 98 alt.99 oktan

gtd_stefan
2011-09-01, 02:15
Ja som sagt, etanol är inget problem att köra på i en tvåtaktare
så länge man använder rätt olja.

Var det svåra problem att starta med ren e85 när fsi var kall, a128?

a128
2011-09-01, 09:37
Var det svåra problem att starta med ren e85 när fsi var kall, a128?

Nja vid över 80% E85, men vid sommavärme >15C+ så går det någårlunda snabbt, annars löses detta galant med motorvärmare inkopplad några timmar

kallstartmotstånd, ett NTC på 4,7Kohm som lägges i serie med motortempgivaren, sedan en tryckknapp som bryter när man trycker in den som läggs paralellt över detta NTC , som trycks och hålles inne under hela startförloppet som sedan släpps fungerar tillfredställande ,men motorstyrningen verkar dock lära sig detta knep

Rs mannen
2011-09-01, 10:11
Honda enduro -06 funkar inte bra på E85
Den får för lite soppa vid gas pådrag.
Skulle nog kunna lösas med större axpump
I övrigt startade den å gick ok när man åkte.
Tänkte prova i båten oxo men blev aldrig av.
Men den gick bra på vanlig 95

Wolverine
2011-09-01, 15:05
Jag tror det löser sig själv. Efter proteststormen av tyska kunder verkar E10 vara på väg bort igen.
Tankade dock E10 på sommarsemestern och upplevde inga problem alls, men det var jo en hyfsat modern
bil också och ingen tvåtaktare.