handdator

Visa fullständig version : AKUT , Problem vid lödning...



2stroke
2011-08-28, 15:33
Hej !

Tog tag i att löda om lite kablar idag i en utav bilarna men stötte på patrull då
lödtennet inte alls vill fästa oavsett hur mycket jag värmer osv !?!?
Det liksom bara rinner utav....
Har även provat att spruta contact cleaner på kopparen innan lödningen men utan resultat.

Kopparn har på något sätt blivit alldeles "svart" inne under höljet.
Har provat öppna flera utav kablarna långt ifrån stället där jag skall löda men de är "svarta" även där.

HJÄLP !

http://img4.imageshack.us/img4/1332/dsc06131a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/dsc06131a.jpg/)

Henrik.M
2011-08-28, 15:51
Oxiderad/förorenad kabel.
Använd krimpskarv istället.

2stroke
2011-08-28, 17:21
Oxiderad/förorenad kabel.
Använd krimpskarv istället.

Jag vill löda just därför att jag vill slippa dålig kontakt/oxidation.
Hur får man bort oxidationen ??
Vissa kablar jag skall fixa är faan inte mer än 0,5 kvadrats kabel å grövsta kabeln är ca 6 kvadrats kabel.
Att nypa ihop redan oxiderade kablar med nån typ utav skarvhylsa skapar bara ännu fler felkällor.

Fler ideér ?

Hogge
2011-08-28, 18:47
Jag vill löda just därför att jag vill slippa dålig kontakt/oxidation.
Hur får man bort oxidationen ??
Vissa kablar jag skall fixa är faan inte mer än 0,5 kvadrats kabel å grövsta kabeln är ca 6 kvadrats kabel.
Att nypa ihop redan oxiderade kablar med nån typ utav skarvhylsa skapar bara ännu fler felkällor.

Fler ideér ?

Jag brukar ta ett fint sandpapper och putsa tills det att kopparkardelerna blir blanka igen, sedan är det bara att löda ihop.

Cullberg
2011-08-28, 18:54
kanske kan gå om du spritar och sen tar på extra flussmedel innan du löder, tänk också på att värma på kabeln så att tennet får smälta runt hela kabeln.

2stroke
2011-08-28, 20:42
Jag brukar ta ett fint sandpapper och putsa tills det att kopparkardelerna blir blanka igen, sedan är det bara att löda ihop.
Det är på tok för många tunna kardelar på vissa kablar som skall lödas.
Många kablar är nog inte mer än 0,5 kvadrats kabel, vilket gör detta mekaniska rengörnigssätt lite för krångligt.


kanske kan gå om du spritar och sen tar på extra flussmedel innan du löder, tänk också på att värma på kabeln så att tennet får smälta runt hela kabeln.
Vad heter avoxidations/fluss medlet ??

g-man
2011-08-28, 22:32
Har använt krimpskarv med smälthölje många ggr på oxiderade kablar utan problem även på lång sikt. Går det inte att få bort oxiden med t.ex citronsyrabad?

2stroke
2011-08-28, 23:02
Går det inte att få bort oxiden med t.ex citronsyrabad ?
Citronsyra har jag här hemma, så detta skall testas...
Hyr mycket citronsyra till hur mycket vatten ??
Hur länge skall kabelstumparna vara nere i blandningen ??

farbrorlarry
2011-08-29, 13:50
Beror på vattenmängden... Du kan knappast ha i för mycket citronsyra. Annars håller jag med sandpapper eller en kniv.