handdator

Visa fullständig version : Race på Björkvik Golf GTi 30 ED DSG by Stertman Motorsport vs Ford ST by Autotech.



GTI30EDITION
2011-08-28, 14:43
Halloj!

Var och körde på Björkvik igår med min nya Ford. Rian var kameraman och jag gasade. Här kommer
ett race mot Stertman Motorsports vassa Golf GTi 30 Edition med DSG, enjoy. ;)

Ford ST:n har exakt samma setup som en Ford RS.

Först med 2 pers i bägge bilarna:

http://www.garaget.org/video/109443

Sen med 2 pers i Forden och en ensam i GTin. Jag fick nöjet att köra GTin.

http://www.garaget.org/video/109445

Ha en fortsatt trevlig dag!

anri52
2011-08-28, 15:01
Härlig dag vi hade Martin,,Svaret vi fick på detta Event är att ingen Golf R, edi 30, pirelli mfl kan få ut 380-400 hk med k04 turbo,
Forden i rejsen är bänkad till ca 380-390 i motorn och fullkommligt förnedrar Golfen, Och just denna Golf är rejält påställd av Stertman Motorsport, går riktigt fint med sina 330-340 hk

GTI30EDITION
2011-08-28, 15:04
Jag tyckte det gick hyfsat mot steg 3 trimmade BMW 335or med. :)

anri52
2011-08-28, 15:09
Jag tyckte det gick hyfsat mot steg 3 trimmade BMW 335or med. :)

Det kan man säga, lägg ut Stertman trimmade Bmw 335 också, riktigt fint rejs

GTI30EDITION
2011-08-28, 15:13
Det kan man säga, lägg ut Stertman trimmade Bmw 335 också, riktigt fint rejs

Smäller upp den här med då på begäran.

Forden mot en Stertman Stage 2 vässad 335, riktigt fint och jämnt race.

http://www.garaget.org/video/109448

Särås
2011-08-28, 16:00
Serkans bil har enligt oss ca 350hk i motor på vanlig handelsbensin vilket är det jag tror att Serkan använder.

Forden har 344hk på hjulen och tar vi ca 10% av Serkans bil så landar han på ca 315hk på hjulen.
Ser ut som att Din Ford går bra MArtin, bara att gratulera! :-)

Gällande 400hk så är det vad en GIAC Golf R har bromsat i Australien, inget vi sagt i Sverige och vi kan inte ansvara för den bromsbänken.
Vet inte heller hur bränslekvalitet var, tror däremot att Erik med sin snabba Golf R är rätt nöjd med sitt Europa rekord med Golf R idag, 12,49 och 176km/h.
Vet inte vad han hade för bensin osv men antar att Erik kommer berätta mer om det i 402 meters tråden om Golf R.
Erik fick efter första repan problem med en tändspole så rekordjakten på WR blev inte slaget idag som man kunde hoppats! :-(
Men när det gäller Eriks bil så säger jag att med racesoppa har han nog uppåt 370-390hk, men svårt att säga exakt utan att bromsa bilen, den är snabbare än Serkans bil trots mer vikt och 4-wd även i 50-200km/h och 100-200km/h.
Får säga att det beror en hel del på den extremt bra kylningen som Eurojet IC gör och den låga tryckförlusten osv.

Martin hur mycket väger Din bil?

Bra filmat grabbar! :)

GTI30EDITION
2011-08-28, 16:03
Serkans bil har enligt oss ca 350hk i motor på vanlig handelsbensin vilket är det jag tror att Serkan använder.

Forden har 344hk på hjulen och tar vi ca 10% av Serkans bil så landar han på ca 315hk på hjulen.
Ser ut som att Din Ford går bra MArtin, bara att gratulera! :-)

Gällande 400hk så är det vad en GIAC Golf R har bromsat i Australien, inget vi sagt i Sverige och vi kan inte ansvara för den bromsbänken.
Vet inte heller hur bränslekvalitet var, tror däremot att Erik med sin snabba Golf R är rätt nöjd med sitt Europa rekord med Golf R idag, 12,49 och 176km/h.
Vet inte vad han hade för bensin osv men antar att Erik kommer berätta mer om det i 402 meters tråden om Golf R.
Erik fick efter första repan problem med en tändspole så rekordjakten på WR blev inte slaget idag som man kunde hoppats! :-(
Men när det gäller Eriks bil så säger jag att med racesoppa har han nog uppåt 370-390hk, men svårt att säga exakt utan att bromsa bilen, den är snabbare än Serkans bil trots mer vikt och 4-wd även i 50-200km/h och 100-200km/h.
Får säga att det beror en hel del på den extremt bra kylningen som Eurojet IC gör och den låga tryckförlusten osv.

Martin hur mycket väger Din bil?

Bra filmat grabbar! :)

Forden ligger på 1400kg tjänstevikt, det är alltså en lätt bil. Dock ska jag satsa på lättare fälgar till nästa säsong och försöka att få ner den lite (sänka bilen). Orginalfälgarna väger bly kan jag säga.

Det var en mkt trevlig träff med gasglada galningar på plats, mer sånt!

Särås
2011-08-28, 16:06
Kul att Ni hade en bra dag och att Ni hade kul!

Jag undrar dock varför inte Bomis gamla bil hängde med Din bil bättre vet att den bromsats till ca 390hk på hjulen, det borde räcka en del.
Dock så vet jag inte kondition på motor och övrigt sedan dess då den inte vart förbi oss på mer än 1 år och vi inte vet hur långt den rullat nu.
För visst är det Bomis f.d 335;a Du kör mot?

Som sagt Din bil går bra Martin, bara att lyfta på hatten och gratulera! :)

Själv sitter man hemma sjuk så in i h*lvete annars hade jag nog åkt ner och titta iaf på Er!

GTI30EDITION
2011-08-28, 16:11
Nej jag tror den jag körde mot var en Coupé. Boomis bil var väl en fyrdörrars bil. Killen uppgav iallafall Stertman Stage 2 på bilen. Men jag kan ju ha fel?

Den här 335an ska ha trimmats för någon månad sedan med Stage 2 har jag precis fått uppgift om.

anri52
2011-08-28, 16:38
Fin tid på Golf Ren, men den gör inte 100-200 på 11,1 som Serkans bil gör,... 0-100 på ca 4 sec imponerar hur som helst..(Bra strip bil Golf Ren)
Trevligt hade vi också..

GTI30EDITION
2011-08-28, 16:43
Fin tid på Golf Ren, men den gör inte 100-200 på 11,1 som Serkans bil gör,... 0-100 på ca 4 sec imponerar hur som helst..(Bra strip bil Golf Ren)
Trevligt hade vi också..

Personligen (men det är ju vad jag tror) så får nog Golf R:en tungt mot Serkans bil pga fyrhjulsdriften. Speciellt när dom kommer upp i fart. Men det är ju bara upp till bevis att killen dyker upp på nästa event, med gatsoppa eller race bränsle i tanken så kör vi ett par repor.

DPC
2011-08-28, 16:47
Bra klipp du har i bilen Martin! Riktigt skönt motorljud bjuder den på också! Har du bytt HW så den liknar en RS och trimmat vidare därifrån? Riktigt bra att plocka ut 380+ hk och dessutom trovärdigt om du har bromsat 340+ på hjulen.

GTI30EDITION
2011-08-28, 16:51
Bra klipp du har i bilen Martin! Riktigt skönt motorljud bjuder den på också! Har du bytt HW så den liknar en RS och trimmat vidare därifrån? Riktigt bra att plocka ut 380+ hk och dessutom trovärdigt om du har bromsat 340+ på hjulen.

Tackar! :)

Enligt Autotech så har den exakt samma hårdvaru setup som Ford RS:en, vilket också är en stöddig bil med enbart avgas, intercooler och programvara. Då blir det liknande effekt i en sådan som den här.

Jag tycker att den här bilen kan innefattas med ett enda ord, den är "skitkul". Den har mkt vrid, låter härligt med morret från turbo femman, den är mkt trevlig att köra när det svänger, dock skulle jag vilja optimera med Eibach fjädrar för att få ner den lite, men annars är det helt enkelt riktigt rolig bil rakt igenom. Den är absolut inte den snabbaste bilen som finns, men den har med tanke på inköpspriset väldigt mkt att ge för stålarna. ;)

Mvh

DPC
2011-08-28, 17:08
Den verkar vara riktigt varvvillig också! Vilken växel startar du på i rejs nr 1? Är det trean?

Off topic: i länken där filmen mot 335:an finns talas det om "meth" till 335i, vad innebär det?

GTI30EDITION
2011-08-28, 17:13
Jag startar på 3ans växel, vilket jag är väldigt ovan med. Rian har ju koll på hur man startar från sin Svarta ED 30 han körde, men jag har lite att lära där, blir en del efter i starten som syns i filmerna. :)

Jag är nog inte rätt person att utveckla som tekniska bitarna runt meth till 335orna, det jag vet är att det gör bra effekt i dom bilarna. Titta bara på Big Toms vassa 335:a. Det är ett Methanol insprut vad jag förstår iallafall.

DPC
2011-08-28, 17:19
Med FWD och så mycket pulver så blir det sannolikt bäst att starta på trean trots att det är lite väl lågt varvtal i din maskin från 50 km/h. Tvåan lär väl spinna en del om man inte passar sig. Du får vara lite mer på hugget och "tjuva" lite mer på trean så du har börjat bygga mer ladd innan start.

Aha, misstänke att det var något åt det hållet. De flesta trimmade 335:orna verkar ha full avgas, IC och insug så jag var nyfiken på vad man ytterliggare kunde hitta på utan att börja byta laddare, injektorer etc. Såg filmer på Big Toms bil och den går ju som ett skott. När man lämnar en trimmad E61 M5 i fart så finns det inte mycket att klaga på.

Du får också vara nöjd!

GTI30EDITION
2011-08-28, 17:33
Jag är mkt nöjd och förvånad, hade inte räknat med att hänga på en steg 3 335, för dom går riktigt bra. :)

Bilen har ju eftermonterad Quife diff, men trots detta har jag inget fäste alls på 2an i torrt underlag, det släpper lite grann på trean med.

Big Toms 335a är en best, kort och gott! :)

Särås
2011-08-28, 22:43
Den bilen har inte vårt steg 2 vad jag vet, den har GIAC steg 2 mjukvara och möjligen en Wagner IC men vet ej downpipes och insug.
Men trots det är det en väldigt bra skalp Du tagit Martin! :)

Bara att lyfta på hatten!

GTI30EDITION
2011-08-28, 23:02
Ok! Då får jag justera detta i filmen! Tackar!

Särås!

Jag har fått reda på att bilen har följande:

- Giac Stage 2
- Wagner DP's
- Wagner IC
- DCI (Dual cone intake)
- AR Oljecatchtank

Särås
2011-08-28, 23:09
Ok! Då får jag justera detta i filmen! Tackar!

Det är helt ok.
Men som sagt vi har tankat i GIAC steg 2 det är det vi gjort. :)

GTI30EDITION
2011-08-28, 23:30
Det är helt ok.
Men som sagt vi har tankat i GIAC steg 2 det är det vi gjort. :)

Särås, kolla mitt tidigare inlägg. Jag har fått info om vad som är monterat på bilen.

anri52
2011-08-28, 23:32
Ok! Då får jag justera detta i filmen! Tackar!

Martin!! hans setup är Wagner IC ,Wagner Downpipe, samt insugskittet som alla har,
det motsvarar steg 2 hos vissa steg 3 hos andra, det som fattas är catback och
det vet man ju hur mycket det ger i hp..

GTI30EDITION
2011-08-28, 23:35
Martin!! hans setup är Wagner IC ,Wagner Downpipe, samt insugskittet som alla har,
det motsvarar steg 2 hos vissa steg 3 hos andra, det som fattas är catback och
det vet man ju hur mycket det ger i hp..

Precis. Jag har fått detta bekräftat på annat håll med. :)

anri52
2011-08-28, 23:36
Berätta vad som är monterat Martin!! För nått år sen hade han Wagnerprylarna iofs kan dom va sålda nu..

anri52
2011-08-28, 23:39
Det va det jag misstänkte!! Finns vissa som aldrig kan köra med öppna kort...tyvärr

jonis
2011-08-29, 00:04
Grattis till en grym bil Martin!
Att du var snabbare än 335i med div mods måste ses som ett kvitto på en bra setup!
Hade varit kul att jämföra mot min 2.0 TFSI, hade nog hamnat efter men det hade varit kul.
Tyvärr står det på lack just nu.

Lite nostalgi från förra årets event:


http://www.youtube.com/watch?v=vYzUEINxkaY

GTI30EDITION
2011-08-29, 00:07
Grattis till en grym bil Martin!
Att du var snabbare än 335i med div mods måste ses som ett kvitto på en bra setup!
Hade varit kul att jämföra mot min 2.0 TFSI, hade nog hamnat efter men det hade varit kul.
Tyvärr står det på lack just nu.

Lite nostalgi från förra årets event:


http://www.youtube.com/watch?v=vYzUEINxkaY

Tack Jonis!

Och tack för lånet av Drift Boxen, nu har jag koll på hur bilen går 100-150 och 100-200.

Hoppas bilen är körklar till nästa event på Björkvik, då kan vi ju testa och se. :)

Bra race mot Stertman Skodan i filmen!

Mvh

Gasekke
2011-08-29, 11:02
Personligen (men det är ju vad jag tror) så får nog Golf R:en tungt mot Serkans bil pga fyrhjulsdriften. Speciellt när dom kommer upp i fart. Men det är ju bara upp till bevis att killen dyker upp på nästa event, med gatsoppa eller race bränsle i tanken så kör vi ett par repor.

Det vore skitkul att åka på ngt event med R golfen, men jag bor ju åt skogen till för allt kul är ju söderut.

Men inför nästa år så måste jag komma ner och prova, trots tyngden så är den riktigt pigg även i fart men tung o det är nog fullt möjligt att bli frånåkt än båda dessa bilar. Båda är riktigt pigga men måste väl upp till bevis själv,
Mvh Erik

Särås
2011-08-29, 11:21
Det va det jag misstänkte!! Finns vissa som aldrig kan köra med öppna kort...tyvärr

Öppna kort, finns fler som säljer Wagner än oss.
Vi kontrollerade inte vad kunden hade för märke på sin hårdvara på bilen innan vi installerade GIAC steg 2.

GTI30EDITION
2011-08-29, 12:10
Öppna kort, finns fler som säljer Wagner än oss.
Vi kontrollerade inte vad kunden hade för märke på sin hårdvara på bilen innan vi installerade GIAC steg 2.

Hallå Särås!

Vad innebär detta då. Är 335an en Stertman/ Giac Stage 2 bil, eller saknas något för att få detta steg?

Nu menar jag det ni uppger på Er hemsida.

GTI30EDITION
2011-08-29, 12:14
Det vore skitkul att åka på ngt event med R golfen, men jag bor ju åt skogen till för allt kul är ju söderut.

Men inför nästa år så måste jag komma ner och prova, trots tyngden så är den riktigt pigg även i fart men tung o det är nog fullt möjligt att bli frånåkt än båda dessa bilar. Båda är riktigt pigga men måste väl upp till bevis själv,
Mvh Erik

Självklart ska du dyka upp och köra med din Golf R. Om inte annat får du ju ett kvitto på hur din bil står sig mot andra bilar.

Mvh

Särås
2011-08-29, 12:47
Hallå Särås!

Vad innebär detta då. Är 335an en Stertman/ Giac Stage 2 bil, eller saknas något för att få detta steg?

Nu menar jag det ni uppger på Er hemsida.

Martin,
Bortser man från insuget så är det om informationen Ni säger stämmer vårt steg 2, det är korrekt.
Men varken jag eller Mattias har monterat eller sålt dessa delar till kunden, den har GIAC steg 2 från oss.
Om kunden sedan har monterat samma delar som oss så låter det som att kundens bil motsvarar en Stertman Motorsport steg 2, dock i detta fall utan Injen Intake.
Vad det eventuellt gör för prestandan har jag dock svårt att spekulera i.

Särås
2011-08-29, 12:50
Martin!! hans setup är Wagner IC ,Wagner Downpipe, samt insugskittet som alla har,
det motsvarar steg 2 hos vissa steg 3 hos andra, det som fattas är catback och
det vet man ju hur mycket det ger i hp..

Inte för att det spelar någon roll just i denna diskussionen då vi diskuterar steg 2 från oss, men steg 2,5 innehåller cat-back som Du påpekar Rian.
Det ger dock mer än vad det ger på många andra bilar då det tar bort dom bakre katalysatorerna, det vill säga cat-back i detta fallet är från främre katalysatorerna.
Om det sedan ger 5-10hk eller liknande spelar iof ingen roll utgången i rejset med Martins bil hade troligen sett liknande ut.
Och denna kunden har ju inte sagt steg 2,5 utan steg 2.

Martin Din Ford går fint, Du kan vara nöjd! :)

GTI30EDITION
2011-08-29, 12:53
Martin,
Bortser man från insuget så är det om informationen Ni säger stämmer vårt steg 2, det är korrekt.
Men varken jag eller Mattias har monterat eller sålt dessa delar till kunden, den har GIAC steg 2 från oss.
Om kunden sedan har monterat samma delar som oss så låter det som att kundens bil motsvarar en Stertman Motorsport steg 2, dock i detta fall utan Injen Intake.
Vad det eventuellt gör för prestandan har jag dock svårt att spekulera i.

Ok! Då har vi nog rätat ut eventuella frågetecken.

anri52
2011-08-29, 15:18
Vi kan allafall va överens om att en Golf R inte rår på en edition 30 med rullande start från 50 till 250+
givetvis ska båda bilarna ha samma setup..

Ett litet filmklipp som visar hur jädra svårt det är för 4wd bilar att hävda sig på dessa event
http://www.youtube.com/watch?v=qyRqTXvdn7Y&feature=player_embedded
på pappret ska ju Golfen få tokpisk om man ser vad som gjorts med bilarna, visst Rs4an(500+ hk) drar det
längsta ståret i detta rejs men man får iallafall en hum om att det krävs mycket mycket power
för 4wd bilar,Personligen tycker jag Golf Ren ska hålla sig till strippen för där går den
riktigt bra, rullande Event kommer inte gå lika bra kan jag lova, att utmana Martins Ford
ser jag som en omöjliget,det krävs minst en 450 hk Golf R för att vara någorlunda nära,

Gasekke
2011-08-29, 16:02
Samma setup? Isåfall måste R:en banta minst 150kg och den lilla tyskan trivs med sin vikt tyvärr. Jag utgår från att du menar bränsletyp då?sjävklart ska det vara macksoppa som gäller för ett sånt test allt annat är inte fair play.

Och jag tror också att jag får det ngt jobbigt i det intervallet 50-250 har inte gjort några test i den farten utan bara upp till 200 (under 15sec)och 100-200 blir nog mkt tajt tror jag och sedan kanske ED30 är snabbare jag vet inte o tänker inte gissa eller spekulera därför.

Men jag är helt nöjd med den prestanda jag har och det duger gott för att ta mig till o från jobbet 2500/mil/år och att den levererar på strippen är bevisat tycker jag. Vad gör dessa ED 30 golfar på den typen av körning, vad är bästa 402 tid för era sådana? Kul att veta bara av ren nyfikenhet

Jag inbillar mig att jag kanske är snabbare där och för rent året runt bruk så åker jag snabbt även på vinter så ett 0-250 på snö så ställer jag gärna upp :).

Men ett event nästa år vore skitkul, både att testa och för att se de som man slänger käft med på forumet.
Mvh Erik

GTI30EDITION
2011-08-29, 16:37
Vi kan allafall va överens om att en Golf R inte rår på en edition 30 med rullande start från 50 till 250+
givetvis ska båda bilarna ha med samma setup..

Ett litet filmklipp som visar hur jädra svårt det är för 4wd bilar att hävda sig på dessa event
http://www.youtube.com/watch?v=qyRqTXvdn7Y&feature=player_embedded
på pappret ska ju Golfen få tokpisk om man ser vad som gjorts med bilarna, visst Rs4an(500+ hk) drar det
längsta ståret i detta rejs men man får iallafall en hum om att det krävs mycket mycket power
för 4wd bilar,Personligen tycker jag Golf Ren ska hålla sig till strippen för där går den
riktigt bra, rullande Event kommer inte gå lika bra kan jag lova, att utmana Martins Ford
ser jag som en omöjliget,det krävs minst en 450 hk Golf R för att vara någorlunda nära,

Halloj Rian!

Har inte Edition 30 och Golf R samma motor, dvs S3ans stakar, kolvar, K04 Turbo etc. Om dom har
samma setup motormässigt och Golf Ren har fyrhjuls drift och mer vikt att släpa på, så borde i teorin
en Edition 30 dra ifrån en Golf R.

Stillastånde start vet jag inte. Jag vet att min röda GTi ED 30 gjorde 0-100 på Björkvik med strax under
300 bromsade hkr i motorn (ACE comp) gjorde 0-100 på 4,9s med RL. Det blev minimalt med hjulspinn den
gången. Uppe i fart tror jag som sagt en R bil får tufft pga högre vikt och 4-krafs, men det
är bara att testa och köra bilarna mot varandra.

anri52
2011-08-29, 16:52
Lite tider på Edi 30, Martins bil med 300 hk tror jag hade en 13,3 tid när han testa(rätta mig om jag har fel Martin)
Min edi 30 körde jag dessa tider 50-150 7,3 80-120 2,5 100-180 7,8 100-200 11,1
Bästa 402 tid vad jag vet är en dsg edi från England som kört 12,6 med Revo sen finns det en på 12,9 även han med Revoprogram
så dessa bilar går bra.

GTI30EDITION
2011-08-29, 17:12
Lite tider på Edi 30, Martins bil med 300 hk tror jag hade en 13,3 tid när han testa(rätta mig om jag har fel Martin)
Min edi 30 körde jag dessa tider 50-150 7,3 80-120 2,5 100-180 7,8 100-200 11,1
Bästa 402 tid vad jag vet är en dsg edi från England som kört 12,6 med Revo sen finns det en på 12,9 även han med Revoprogram
så dessa bilar går bra.

Kommer faktiskt inte ihåg, man börjar bli gammal och minnet sviktar. :) Men det kan nog stämma.

anri52
2011-08-29, 17:20
Tjoho Martin!! Du har redan testat mot en av dessa snabba Golfar om nu den andra skulle va lite snabbare(kan inte skilja mycket)
så spelar det ingen roll, din bil är snabbare än Bmw 335or med steg 3 det säger en hel del... nivån på Eventen har höjts
senaste året och det är bara inse att Golfarna inte räcker till tyvärr.

GTI30EDITION
2011-08-29, 17:27
Tjoho Martin!! Du har redan testat mot en av dessa snabba Golfar om nu den andra skulle va lite snabbare(kan inte skilja mycket)
så spelar det ingen roll, din bil är snabbare än Bmw 335or med steg 3 det säger en hel del... nivån på Eventen har höjts
senaste året och det är bara inse att Golfarna inte räcker till tyvärr.

Köp dig nu en fin vit RS Rian och få lite härligt femcylindrigt morr i maskinen. ;)

wolfbane1967
2011-08-29, 17:50
Tjoho Martin!! Du har redan testat mot en av dessa snabba Golfar om nu den andra skulle va lite snabbare(kan inte skilja mycket)
så spelar det ingen roll, din bil är snabbare än Bmw 335or med steg 3 det säger en hel del... nivån på Eventen har höjts
senaste året och det är bara inse att Golfarna inte räcker till tyvärr.

Bara att slänga i en annan turbo i Golfen så ska ni se på pulver =)

Fair ska vara Fair, Martin har en utbytt turbo i sin ST ;)

En kille på Revo technic i Rumänien kör med 460hk i sin Golf R. Så pulver går att fixa i dessa bilar med.

http://www.youtube.com/watch?v=X_LsArSM9pc

Den skulle ni jämfört mot kanske =)

DPC
2011-08-29, 18:12
Lite annorlunda att nå max vrid först vid 5000 rpm.. Den är nog lite trött i botten men sen ;)

wolfbane1967
2011-08-29, 18:20
Lite pics på hans jobb

DSG SSP 600hp upgrade
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/ssp600hpDSGupgrade.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/dsgup.jpg

Turbo&Grenrör
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image2.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image-1.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/4275a16e.jpg

Car
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image-3.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/178f3620.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image17.jpg

Final Touch, med 6cm bredare framskärmar =)
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image15.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image14.jpg

Seiröst bygge kan man säga.

wolfbane1967
2011-08-29, 18:39
Med dessa inlägg ville jag bara visa att det finns alla varianter på byggen och vad plånboken tillåter.

Så all respekt åt Martin nya Ford och Gesekes Golf R och övriga bilar där ute

GTI30EDITION
2011-08-29, 19:31
Bara att slänga i en annan turbo i Golfen så ska ni se på pulver =)

Fair ska vara Fair, Martin har en utbytt turbo i sin ST ;)

En kille på Revo technic i Rumänien kör med 460hk i sin Golf R. Så pulver går att fixa i dessa bilar med.

http://www.youtube.com/watch?v=X_LsArSM9pc


Den skulle ni jämfört mot kanske =)

Yes.. så är det. Sen är det väl frågan om hur stor K04 turbon är mot RS:ens, jag vet inte hur mkt det skiljer. Sen åker jag med en cylinder till osv osv.. men då ska man väl jämföra 335ans 2 turbos och ytterligare en cylinder till där. Allt kan ju drar till ytterligheter om man vill det.

Roligt event iallafall, bra mkt roligare än på forumen, så kom och kör! :)

Gasekke
2011-08-29, 19:41
Jag kan inte låta bli att tycka det är kul att min bil kommer upp som referensbil ofta i snacket, men den hör ju inte riktigt till den här tråden från början.
Inför nästa säsong så ska jag försöka komma o köra mot era bilar vid tillfälle bara det stämmer med allt övrigt man gör och lite framförhållning så är jag inte främmande för att ta mig iaf ner mot uppsala/ S-holms området.

Jag antar att det är svårare att lura er norrut annars kan jag nog boka upp en gammal flygbas(åmsele) som vi brukar hyra och köra en del event på med diverse olika körtyper allt från dragrace till drifting & konbana möjlighet till boende finns också.

wolfbane1967 tack för länken på Revo golfen, fy tusan vilka balla grejor, men som sagt det var ju det där med olika plånböcker med, annars en sån setup m låda & turbo hade inte gjort ont alls :) var hittar man mer om den bilen? Den måste ju var mkt snabbare än alla andra R golfar worldwide hitills om han nu kör den på stripp/bana vill säga.
Mvh Erik

anri52
2011-08-29, 19:52
[QUOTE=wolfbane1967;147483]Lite pics på hans jobb

DSG SSP 600hp upgrade
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/ssp600hpDSGupgrade.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/dsgup.jpg

Turbo&Grenrör
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image2.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image-1.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/4275a16e.jpg

Car
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image-3.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/178f3620.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image17.jpg

Final Touch, med 6cm bredare framskärmar =)
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image15.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/image14.jpg



All respekt för denna Golf Jerker, men jag har väldigt svårt å se hur den skulle kunna matcha Martins bil,
jag menar Forden är snabbare än 335or som kör låga 9or 100-200.) Riktigt fint bygge
den Golfen skulle man inte tacka nej till

anri52
2011-08-29, 20:24
Schysst film!! Martin känner du igen killen? http://www.youtube.com/watch?v=DZpcZUnpPHg&feature=player_embedded#!
De va den volvon du körde jämt mot, Volvon gör låga 12or på strippen

itouch
2011-08-29, 20:37
All respekt för denna Golf Jerker, men jag har väldigt svårt å se hur den skulle kunna matcha Martins bil,
jag menar Forden är snabbare än 335or som kör låga 9or 100-200.) Riktigt fint bygge
den Golfen skulle man inte tacka nej till

Förstår inte riktigt hur du grundar det där.

Varför skulle inte denna golf R kunna matcha forden? Den har 460hk, grovt räknat med drivlineförluster har den 390 på hjulen (forden har detta i motorn) även om 4wd inte är bästa kombon i höga hastigheter så rör de på sig duktigt med massa vrid och effekt, sedan har den dsglåda med uppgraderade kopplingar som är snabbare än vad forden någonsin kommer kunna växla. Förstår att du tycker om forden efter att ha åkt i den och kört den, samt sett vad den presterar mot vassa bmwn, men att totalt utesluta andra bilar utan någon grund är inte fear, med all respekt så går forden ruskigt bra och imponerar, men du pratar med ord som får den att framstå som oslagbar bara man har 4wd och mindre än 500hk.

anri52
2011-08-29, 20:50
Förstår inte riktigt hur du grundar det där.

Varför skulle inte denna golf R kunna matcha forden? Den har 460hk, grovt räknat med drivlineförluster har den 390 på hjulen (forden har detta i motorn) även om 4wd inte är bästa kombon i höga hastigheter så rör de på sig duktigt med massa vrid och effekt, sedan har den dsglåda med uppgraderade kopplingar som är snabbare än vad forden någonsin kommer kunna växla. Förstår att du tycker om forden efter att ha åkt i den och kört den, samt sett vad den presterar mot vassa bmwn, men att totalt utesluta andra bilar utan någon grund är inte fear, med all respekt så går forden ruskigt bra och imponerar, men du pratar med ord som får den att framstå som oslagbar bara man har 4wd och mindre än 500hk.

Kom å testa nästa gång vore kul faktist, du har väl ca 450 hk i din fina Golf. mvh

DPC
2011-08-29, 20:59
Itouch:s resonemang låter rimligt. Det handlar om hur mycket effekt som hittar ut till hjulen, utväxling, växlingstider, vikt, luftmotstånd etc. Att utesluta Revogolfen som en jämbördig kandidat är fel. Den är tyngre och har 4WD som nackdel men å andra sidan mer effekt (uppgiven).

Gasekke
2011-08-29, 21:04
Inte helt enkelt så är det bara, det här med effekt o snabb bil, på mantorp på den ack så trista grenen 402m så åkte en R32 (wicked på zatzys forum) 12,91 den R32:an har bromsat över 450hp DSG osv.. i teorin så bör den ju vara mkt snabbare än min men så är ju inte fallet bevisligen och jag har ca 350-370 i motor är jag hyfsat säker på.
Men på forum är ju svårt att vinna så det är väl bara att köra om det de som kan o vill o annars så får man väl sitta på läktaren och vara kung..

Där är ju uppenbart Forden snabbast för dagen , jag lyfter på hatten och gratulerar, det är inte helt lätt eller billigt att åka fort.

Håller med wolfbane, respekt till alla snabba bilar där ute som kör på event.
Som jämförelse så åker min årsmodell 78:a E21 bmw ca 450+whp 2 liters 4:a 70-190 under 7 sek men den får väl knappast åka på event med er? OCH den kostar nästan mindre att bygga ihop än vad jag lagt ut i mods på R Golfen

Det går inte att jämföra äpplen o päron åk o kör och njut av era bilar på ett sätt som passar er.
Mvh Erik

Särås
2011-08-29, 21:26
Din Golf hade med racesoppa högra fart på Mattias testraka än vad någon annan Golf oavsett 4-wd eller 2-wd haft.
Iof med racesoppa men fortfarande 5-10km/h mer än var Serkan har, därför jag tror att Du kan ta även snabba 2wd bilar, iof med racesoppa men ändå!
Då pratar vi fortfarande rullandestart och typ 30-230km/h...

itouch
2011-08-29, 21:40
Gasekke: Den bilen har inte dsg, utan manuell låda. Sedan så fick de aldrig till starterna, de har postat sina reaktionstider som visar hur dåligt de kom iväg. Samma setup och bilar i usa kör låga 12or.

GTI30EDITION
2011-08-29, 21:50
Gubbar!! ;)

Om någon av Er bygger en sådan här best till Golf R, så lovar jag och svär att jag ska matcha upp den
med en Autotech modifiering som blåser ifrån den, Volvo femman går att mosa ur en hel
del kraft. :)

Vi kan sitta här och mun huggas hela natten. Kan det inte vara trevligare om vi möts upp
glada i hågen på ett event och klappar varandra på ryggen för att vi har fina bilar??

Jag tycker att det är skit kul med variation på bilarna på eventen. Allt ifrån budget byggen
till dyra vassa Porsche och GT-R bilar.

Skit skoj att se en Honda Civic på 900 kg med en massa effekt och lika kul att se en
moddad Nissan GT-R.

Jag vet inte om ni håller med mig. Jag är nöjd med Forden, den är skitkul och jag har ägt en del
vassa bilar innan, men den här är som sagt en rolig bil alla kategorier. Sen om en 4wd Golf R
kör ifrån mig... jahapp.. då är det väl bara att se över maskinen och kolla om man kan hitta
ett par hästar till någonstans!!!

Hoppas nu ni kommer på eventen och kör lite, även med ett leende på läpparna.

Mvh

GTI30EDITION
2011-08-29, 21:57
Schysst film!! Martin känner du igen killen? http://www.youtube.com/watch?v=DZpcZUnpPHg&feature=player_embedded#!
De va den volvon du körde jämt mot, Volvon gör låga 12or på strippen

Vart tog Stertman 135:an vägen där??! Hände det något på vägen Särås?

Mvh

Gasekke
2011-08-29, 22:25
Hurra för dig Martin , jag håller fullständigt med dig.
Itouch jag hade för mig att det var DSG i wicked My bad :(, då förstår jag att det är svårt det var dessutom väl första försöket på strippen med har jag för mig.

Ville inte klanka ner på ngt sätt på den bilen sjukt fin bil och enormt välbyggd o påkostad utan bara ett exempel på hur svårt det är att köra fort.
Fast jag kan oxå åka en låg tolva tror jag :)
Jag har själv bara kört 7repor med min på strippen och kört fortare varje event jag kört på. Jag tror lätt på en låg 12:a med den bilen lika väl som med min och den var nog snabbare än min o RS banan på Mantorp actionmeet
Iofs så klippte jag 3koner så med tidsavdrag är jag med där också.
Men som sagt inte kritik utan en reflektion.
Mvh Erik

Särås
2011-08-29, 22:32
Vart tog Stertman 135:an vägen där??! Hände det något på vägen Särås?

Mvh

Martin,
Haft problem med dumparna och även högtryckspumpen, det är äntligen ur världen. Nu ska den gå som den ska.
Till denna helgens event så låg jag nerbäddad och Mattias var ute med sin båt för sista gången (?) för i år så därav WO.
Men nog kör vi med bilen och vi har flera driftbox filer där bilen går som den ska och loggar 8,8-9,0 100-200km/h.
mvh

GTI30EDITION
2011-08-29, 22:37
Martin,
Haft problem med dumparna och även högtryckspumpen, det är äntligen ur världen. Nu ska den gå som den ska.
Till denna helgens event så låg jag nerbäddad och Mattias var ute med sin båt för sista gången (?) för i år så därav WO.
Men nog kör vi med bilen och vi har flera driftbox filer där bilen går som den ska och loggar 8,8-9,0 100-200km/h.
mvh

Ok, låter snabbt det där. Hoppas ni dyker upp och kör framöver, så får vi mäta musklerna lite.

Autotech S40n gick bra tyckte jag.

Dock en del turbo lagg pga stort aggregat och liten motor (1,9 liter), men när laddtrycket kom upp
så ångade den på!

wolfbane1967
2011-08-29, 22:40
Här är väl bevis på hur bra en 4wd kan gå även i fart


http://www.youtube.com/watch?v=gXuxigqjC30&feature=youtube_gdata_player

Gasekke
2011-08-29, 22:44
Jag undrar en sak på filmen med Revo golfen , rätta mig gärna men det ser ju ut som att den bara driver o bromsas FWD???

Ser bara ett par rullar, hur går det till egentligen?

Erik

GTI30EDITION
2011-08-29, 22:45
Här är väl bevis på hur bra en 4wd kan gå även i fart


http://www.youtube.com/watch?v=gXuxigqjC30&feature=youtube_gdata_player

Bra ös i den, inget snack om saken. Dock tyckte jag att starten var lite knepig?

Särås
2011-08-29, 22:53
Ok, låter snabbt det där. Hoppas ni dyker upp och kör framöver, så får vi mäta musklerna lite.

Autotech S40n gick bra tyckte jag.

Dock en del turbo lagg pga stort aggregat och liten motor (1,9 liter), men när laddtrycket kom upp
så ångade den på!

S40;n gick fint inget snack om det han körde ifrån mig.
Att det finns mer att hämta i BMW är dock ingen hemlighet men som sagt vi hade problem och haft till och från och nu har jag själv vart sjukt dålig sedan i torsdagskväll/fredags...
Som sagt först dumparna och sedan högtryckspumpen som felkodade och som hade problem, vanligt på N54 motorn dock.
Nu går hon dock som hon ska till 100% så blir jag frånkörd nu har jag inget att skylla på alls!

Och ser fram i mot att få komma och köra om Ni kör nå mer i år!?
mvh

wolfbane1967
2011-08-29, 23:00
Jag undrar en sak på filmen med Revo golfen , rätta mig gärna men det ser ju ut som att den bara driver o bromsas FWD???

Ser bara ett par rullar, hur går det till egentligen?

Erik

Vanligt att man kopplar ur 4wd i bänken!

wolfbane1967
2011-08-29, 23:02
Har inte Vtech trimmat nån TT RS som kan komma å köra ;)

GTI30EDITION
2011-08-29, 23:18
S40;n gick fint inget snack om det han körde ifrån mig.
Att det finns mer att hämta i BMW är dock ingen hemlighet men som sagt vi hade problem och haft till och från och nu har jag själv vart sjukt dålig sedan i torsdagskväll/fredags...
Som sagt först dumparna och sedan högtryckspumpen som felkodade och som hade problem, vanligt på N54 motorn dock.
Nu går hon dock som hon ska till 100% så blir jag frånkörd nu har jag inget att skylla på alls!

Och ser fram i mot att få komma och köra om Ni kör nå mer i år!?
mvh

Jag är inte hundra på om det blir något mer i år. Kolla med Mistafrizz (tror han kallas så) på Autopower.

Gasekke
2011-08-30, 11:16
Vanligt att man kopplar ur 4wd i bänken!

Jag trodde inte att det gick på dessa bilar, vad ska man göra för att det ska funka?
Räcker det med att koppla bort mellanaxeln eller krävs några andra ingrepp, jag vore mkt tacksam om ngn vet SÄKERT vad som krävs för att då är det möjligt för mig att få bilen bromsad här uppe i Umeå på dynotech http://www.dynotech.se/index.php/tjaenster (han har bara för 2WD)om det är ett "simpelt" kardanryck som krävs bara.

Ursäkta min trådkapning Martin, men det känns som att det finns nog med kunskap här utan att jag behöver starta en ny tråd ngn annanstans.
Mvh Erik

itouch
2011-08-30, 12:09
Jag trodde inte att det gick på dessa bilar, vad ska man göra för att det ska funka?
Räcker det med att koppla bort mellanaxeln eller krävs några andra ingrepp, jag vore mkt tacksam om ngn vet SÄKERT vad som krävs för att då är det möjligt för mig att få bilen bromsad här uppe i Umeå på dynotech http://www.dynotech.se/index.php/tjaenster (han har bara för 2WD)om det är ett "simpelt" kardanryck som krävs bara.
Mvh Erik

Det är simpelt, du rycker båda kontakterna som går till haldexstyrenheten eller abs säkringen(som få känner till). I mitt fall så rycker jag bara säkringen till ABS då haldexsystemet går på samma elkrets och iom att absen avaktiveras så avaktiveras även haldexkopplingen som driver bakhjulen.

Gasekke
2011-08-30, 14:04
Åh Fa*, är det så enkelt bara :), var sitter/vilket nummer har ABS säkringen? Då blev det isåfall fantastiskt mkt enklare att effektmäta .

Finns det några som helst risker med att göra det eller bara att mosa på?
Tack för snabbt svar hur som helst
Erik

jonis
2011-08-30, 15:37
Har inte Vtech trimmat nån TT RS som kan komma å köra ;)

Finns en TTRS som presterar bra,den är dock inte byggd för rak fram körning utan bana.
Den var nere på Nürburgring och kördes.

Vi kan fråga ägaren om han är sugen på rattlås åka.


http://www.youtube.com/watch?v=90DltS0p2VE

jonis
2011-08-30, 15:41
+1
Stämmer bra.
Säkring + kontakterna funkar bra att mäta i 1 axel bänk.

Mät på framhjulen och hissa upp bakhjulen.
(Dom kommer snurra med endå dock)


Det är simpelt, du rycker båda kontakterna som går till haldexstyrenheten eller abs säkringen(som få känner till). I mitt fall så rycker jag bara säkringen till ABS då haldexsystemet går på samma elkrets och iom att absen avaktiveras så avaktiveras även haldexkopplingen som driver bakhjulen.

itouch
2011-08-30, 21:00
Åh Fa*, är det så enkelt bara :), var sitter/vilket nummer har ABS säkringen? Då blev det isåfall fantastiskt mkt enklare att effektmäta .

Finns det några som helst risker med att göra det eller bara att mosa på?
Tack för snabbt svar hur som helst
Erik

Kika bara i din instruktionsbok vilken säkring som är till ABS. Kan skilja nummer från bil till bil. Som Jonis säger, hissa upp bakhjulen bara så är det ok, de snurrar med lite för att kardanen skapar en liten liten friktion mot lamellerna i haldexkopplingen trots att de inte bygger något tryck, och därmed snurrar hjulen med väldigt svagt, så svagt att du kan stöta lite på hjulen med handen eller foten och de stannar.

anri52
2011-08-30, 21:40
Här kan man se hur en Rs3 presterar med olika steg från detta företag,
http://www.bb-automobiltechnik.de/deutsch/audi/motoren/a3/rs3-2.5-tfsi-250kw-details.html

Och att Golf Ren på 362 hk gör 100-200 på 12,8
http://www.bb-automobiltechnik.de/deutsch/vw/motoren/golf/g6-2.0-tsi-199kw-details.html
Det krävs mycket effekt för att få bra tider 100-200+
Men från stillastående går dessa bilar enormt bra..

DPC
2011-08-30, 22:12
Jag måste säga att det är lite märkligt att +38 hk bara ger en halv sekund mellan 100-200 km/h mellan steg 2-3 medan +14 hk ger 1,1 s bättre tid mellan steg 1-2. Det luktar nedreglering av effekt pga hög inloppstemp. Undrar vad optimerad laddluftkylning betyder i steg 3?

GTI30EDITION
2011-08-30, 22:36
Här kan man se hur en Rs3 presterar med olika steg från detta företag,
http://www.bb-automobiltechnik.de/deutsch/audi/motoren/a3/rs3-2.5-tfsi-250kw-details.html

Och att Golf Ren på 362 hk gör 100-200 på 12,8
http://www.bb-automobiltechnik.de/deutsch/vw/motoren/golf/g6-2.0-tsi-199kw-details.html
Det krävs mycket effekt för att få bra tider 100-200+
Men från stillastående går dessa bilar enormt bra..

Det krävs mkt mos i en 4-krafs för att det ska gå fort i högre hastigheter.

Ett exempel är att när jag ägde min Golf GTi 30 ED med Stertman trimmet körde jag mot
en MTM trimmad S4 sedan (333hk 3,0Tfsi) MTM trimmad till 430hkr 515Nm och den
hade Audis motsvarande DSG. (M-cantronic)

Vi körde race på Moholm med rullande start från 50km/h med GTboard och jag kan säga
att S4an blev långt efter.

Gasekke
2011-08-30, 23:38
Jag ska ge mig iväg o kika i säkringslådan så får vi se om det blir en bromsning snarast då.

Jag gissar själv på 320-340 på hjulen max förmodligen mindre faktiskt då den här kalkylatorn säger att det krävs bara 352hk på min vikt för att åka 12.49 så Jimmys gissning på 350-370 i motor är nog riktigt nära sanningen.
jag brukar räkna med hjälp av denna sida för övrigt.
http://www.norberg-racing.com/

Det märkliga är annars att den " överpresterar" på 402 m då 8.02 på 201 ska innebära 12.6+ på 402, eller så underpresterar hon på 201 då 12.49 ska betyda 7.88 på 201.
En 60fot på 1.93 ska vara 68 km/h på 18meter så 0-100 under 4 är nog nära :)
Tusan vet.. Och nu är jag nog ute på off topic igen ,sorry
Erik