handdator

Visa fullständig version : Kylfläkt, termokontakt trasiga ( ? ) Golf II, tips och råd



Skoglund
2011-08-27, 13:26
Hej,

har kollat lite i denna tråd:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14974-Kylarproblem-Golf-II

och jag har liknande problem, alltså att kylfläkten inte startar. Skillnaden är att min bil har en kylfläkt med 3 stift/kontakter. Vad jag har förstått så ska då fläkten kunna gå i två olika hastigheter beroende på kylvätsketemperatur ( ? ). Har varit ute och felsökt lite. Detta är vad jag har kommit fram till:

*Kylfläkten startar EJ på någon hastighet om alla kablar och dylikt är kopplat som "vanligt" oavsett hur varm motorn blir.

*Med kontakten till termokontakten urkopplad och byglad, så startar fläkten på högsta hastigheten, men EJ på lägsta hastigheten.

*Med kontakten till själva fläkten urkopplad och ström tas direkt från bilbatteriet så startar den också endast på högsta hastigheten och EJ på lägsta.

Mina frågor är nu....

1. Verkar som att termokontakten är trasig eftersom fläkten fungerar, men den drar inte igång när motorn blir varm, alltså ingen signal från termokontakt-->fläkt ges ( ? )

2. Är fläktmotorn lite halvtrasig? Eftersom fläkten bara går på högsta hastighet och aldrig på lägsta hastighet även när den är kopplad direkt till batteriet ( ? )

3. Vad ska jag börja med? Byta termokontakt och se om fläkten drar igång på högsta hastighet åtminstone?
Om detta funkar, men fläkten aldrig går igång på lägsta hastighet, blir det till att byta fläktmotor eller vad tror ni?

Alla svar uppskattas!

/Patrik

Janne.M
2011-08-27, 14:26
Byglar du rätt när du bara får ena hastigheten? 1-2 och 1-3 på kontakten som ansluter till termokontakten på kylaren? Höga hastigheten är "normal" och den lägre dras ner med motstånd, så den kan vara lite halvtrasig

Skoglund
2011-08-27, 14:29
Japp, har byglat rätt.
Byglar jag 1-3 så får jag högsta hastigheten och byglar jag 1-2 händer ingenting.
Har även kollat i Bentleys-manualen vilka byglingar och hastigheter som hör ihop. Hur jag än vrider och vänder så får jag bara igång fläkten på högsta hastigheten.

berlands
2011-08-28, 11:19
Japp, har byglat rätt.
Byglar jag 1-3 så får jag högsta hastigheten och byglar jag 1-2 händer ingenting.
Har även kollat i Bentleys-manualen vilka byglingar och hastigheter som hör ihop. Hur jag än vrider och vänder så får jag bara igång fläkten på högsta hastigheten.

Säkert fläktmotorn som är lite halvtrasig. Har för mig att det sitter ett förkopplingsmotstånd inne i den, som används när man kör med den lägre hastigheten.
Men du behöver kanske bara den högsta hastigheten?
Den lägre hastigheten är vettig på bilar som är utrustade med AC eller med fan-run-on. (att fläkten går ett tag efter att man stängt av motorn, om motorn är väldigt varm)
Under normal körning behövs ju fläkten inte alls, den startar bara när man står stilla eller kör väldigt sakta.
Så då kan den lika gärna gå på full hastighet.

/Berlands

Janne.M
2011-08-28, 11:30
Felet är att högre hastigheten kopplar in först senare, och då hinner den kanske inte kyla tillräckligt snabbt, byt du fläkt..

Skoglund
2011-08-28, 11:54
Vid närmare eftertanke tror jag att fläkten aldrig har fungerat på den lägre hastigheten. Inget jag har noterat iallafall. Kom som en smärre överraskning att det fanns två hastigheter på den. Visst, den lägre hastigheten kanske inte behövs ( har ju funkat bra hittills ) men vill gärna att det ska funka. Får bli att byta fläktmotor vid tillfälle, men nu ligger prio på att få den att gå igång åtminstone. Byter termokontakten + kablage till att börja medt, såg att kontakterna var ordentligt söndervittrade och ärgade.


Detta förkopplingsmotstånd...något som man kan byta eller är det bara att ge upp?

berlands
2011-08-29, 09:41
Vid närmare eftertanke tror jag att fläkten aldrig har fungerat på den lägre hastigheten. Inget jag har noterat iallafall. Kom som en smärre överraskning att det fanns två hastigheter på den. Visst, den lägre hastigheten kanske inte behövs ( har ju funkat bra hittills ) men vill gärna att det ska funka. Får bli att byta fläktmotor vid tillfälle, men nu ligger prio på att få den att gå igång åtminstone. Byter termokontakten + kablage till att börja medt, såg att kontakterna var ordentligt söndervittrade och ärgade.


Detta förkopplingsmotstånd...något som man kan byta eller är det bara att ge upp?

Enklaste och billigaste lösningen är nog att köpa en begagnad på skroten.
Men mät så att förkopplingsmotståndet är ok innan du pröjsar isåfall. :)

/Berlands

a128
2011-08-29, 10:32
kan vara termokontaken som strular på den lägre hastigheten

man kan bygla en hastighet i taget för att se om den fungerar

min polo-91:a som jag sålde för ett tag sedan hade samma symptom, där var det termo-kontakten som var fel och den slog ej till förrens det var 105C+ i andra läget


edit: jag läser att den inte fungerar i det lägre läget vid bygling

Skoglund
2011-08-30, 12:53
Ny termokontakt är beställd och kommer att bytas i veckan! Misstänker att det kommer göra så att fläkten går igång på högsta hastigheten men inte på lägsta. Återkommer med svar när jag vet.

Kablaget till kontakt och fläkt är i fungerande skick, mätt upp och kollat detta.

För att mäta förkopplingsmotstånd i fläkten (kalla mig lite trög men...) bör det väl bara vara att vid de tre "stiften" på fläktmotorn koppla in mätaren mellan jord-stiftet och sedan till lägsta-hastigheten-stiftet ( ? )

Vad ska resistansen ligga på ungefär? Visserligen...är det trasigt så kommer ju resistansen vara oändligt stor..

Multimetern kommer jag givetvis ställa in på resistansmätning...

berlands
2011-08-31, 10:06
Ny termokontakt är beställd och kommer att bytas i veckan! Misstänker att det kommer göra så att fläkten går igång på högsta hastigheten men inte på lägsta. Återkommer med svar när jag vet.

Kablaget till kontakt och fläkt är i fungerande skick, mätt upp och kollat detta.

För att mäta förkopplingsmotstånd i fläkten (kalla mig lite trög men...) bör det väl bara vara att vid de tre "stiften" på fläktmotorn koppla in mätaren mellan jord-stiftet och sedan till lägsta-hastigheten-stiftet ( ? )

Vad ska resistansen ligga på ungefär? Visserligen...är det trasigt så kommer ju resistansen vara oändligt stor..

Multimetern kommer jag givetvis ställa in på resistansmätning...

Resistansen ligger nog bara på någon ohm, så det kan vara svårt att mäta med en vanlig multimeter.
Men om du mäter mellan jord och sen de båda andra anslutningarna så ska det iallafall vara kontakt där emellan.
Som du själv påpekade, är förkopplingsmotståndet kass så blir det (oftast) oändligt motstånd.

/Bengt

Skoglund
2011-09-01, 14:16
Liten uppdatering:

Vart ute och mätt på fläkten och kan konstatera att förkopplingsmotståndet har gett upp. Får bli att fixa annan fläkt vid tillfälle.

Annan fråga: Bilen har svårt att komma upp i arbetstemperatur vid körning på landsväg/motorväg. Noterade detta senast när jag körde en sträcka på 25 mil med utomhustemperatur på cirka 17 grader. Håller jag hastigheten 90 km/h så står motortempnålen aldrig "rakt upp" (klockan 12) vilket den borde göra, utan når som mest upp till cirka "tio i tolv". Värmen inne i bilen var avstängd (fläkten av och tempreglaget dragit till kallaste). Tycker detta känns väldigt märkligt.
Tempmätarnålen rör ju iallafall på sig, så det känns som att givaren funkar som den ska.

Kan det vara så att termostaten har gett upp och fastnat i öppet läge? Vid körning inne i stan och vid lägre hastigheter kommer temperaturen upp som den ska, blir tillochmed "för" varm, men det har nog med problemen som tidigare nämnts att göra...

Några idéer kring termostaten?

Janne.M
2011-09-01, 14:25
Du kan ha en kärvande termostat eller något halvtblockage i kylsystemet. Pröva dock först att byta tempgivaren för mätarhuset ( som styr tempmätaren) kostar bara runt en 50-100kr (dock ej på vag) går också att mäta dess funktion.

Jag skulle byta termostat ( VAG original brukar vara bäst) också och spola igenom kylsystemet samtidigt (lossa övre och undre kylarslangen, vrid på full värme, stoppa vattenslangen i kylvattenanslutningen i toppen och spola tills klart vatten kommer ut, gör likadant med kylaren) fyll på med fräsch kylarvätska

Sam
2011-09-02, 01:45
Byt Termokontakt säger jag, normalt på en så gammal bil, fläkten behöver inte gå på lägsta, den går på max isf

Skoglund
2011-09-02, 13:09
Du kan ha en kärvande termostat eller något halvtblockage i kylsystemet. Pröva dock först att byta tempgivaren för mätarhuset ( som styr tempmätaren) kostar bara runt en 50-100kr (dock ej på vag) går också att mäta dess funktion.

Jag skulle byta termostat ( VAG original brukar vara bäst) också och spola igenom kylsystemet samtidigt (lossa övre och undre kylarslangen, vrid på full värme, stoppa vattenslangen i kylvattenanslutningen i toppen och spola tills klart vatten kommer ut, gör likadant med kylaren) fyll på med fräsch kylarvätska


Denna tempgivare..vart sitter den? Är det den som sitter vid kylvattenanslutning vid toppen, under fördelaren, mot torpedväggen sett? Ansluten med en flatstiftskontakt ( ? )

Hur mäter man dess funktion förresten?

Janne.M
2011-09-02, 13:29
En liten givare som har ett runt "flatstift" högst upp som ansluter mot en kabelsko, sitter oftast på kylvattenflänsen som sitter på toppen.

Du mäter resistansen på givaren och tempen på kylvattnet, vid en viss temp ska den ha en viss resistans enligt ett diagram. Brukar gå att hitta det på nätet, vet ej om den finns i haynes, men i bentley repboken finns den. Annars kan du skicka mätvärdena så kollar jag det (posta här och skicka PM)

Skoglund
2011-09-02, 16:42
En liten givare som har ett runt "flatstift" högst upp som ansluter mot en kabelsko, sitter oftast på kylvattenflänsen som sitter på toppen.

Du mäter resistansen på givaren och tempen på kylvattnet, vid en viss temp ska den ha en viss resistans enligt ett diagram. Brukar gå att hitta det på nätet, vet ej om den finns i haynes, men i bentley repboken finns den. Annars kan du skicka mätvärdena så kollar jag det (posta här och skicka PM)

Då var det den jag misstänkte. Ska mäta vid tillfälle. Har Bentley-boken, så jag ska leta värden i den. Hittar jag inget hör jag av mig!

Bytt termostat och termokontakt nu. Riktigt bökigt att byta termostaten utan domkraft och pallbockar. Fick göra det vid vägkanten efter att jag hittat en vägbula som jag kunde köra upp höger framhjul på. Sköljt ur hela kylsystemet efter konstens alla regler så nu kan det omöjligt finnas blockage någonstans! Cirkulationen verkar funka också, pissar på fint i returslangen i behållaren.

Återkommer när jag vet mer om det hela funkar

Skoglund
2011-09-03, 19:55
Nu funkar det som det ska igen! Fläkten går igång på högsta hastighet vid rätt temperatur. Tycker även att motorn snabbare kommer upp i arbetstemp också. Kanske inbillning men men...

Ska byta kylfläkten när jag har tillgång till grejer, som det är nu ligger tempen över korrekt arbetstemp vid stadskörning. Bör lösa sig när en annan fullt fungerande fläkt kommer på plats!