handdator

Visa fullständig version : Bilj*veln stendog!



Daniel_
2011-08-23, 20:15
Hej, mitt första inlägg här :)
Hänger vanligtvis på Opel Sport Club, men nu är det så att tjejen har en Golf III GT av 97 års modell.
Vidare är den importerad och har en 1,6 liters 8v maskin och inte 1,8 (?) som dom flesta andra GT Golfar verkar ha.

Hur som helst, hon ringde mig idag och sa att den bara stannade helt plötsligt är därefter ej går att få igång.
Har bogserat hem möget och konstaterat att det kommer bränsle fram till spridarna men ingen gnista.
Min gissning är att hallgivaren eller tändspolen kastat in handduken. Vad tror ni?

Går det blinka ut felkoder på dom här rackarna som på Opel eller måste man få kontakt med någon som har en OBD2 grunka?

Btw, den senaste tiden när det har varit fuktigt/regnat ute så har den börjat gå på 3 cyl. ibörjan när den är kall, för att sen gå som vanligt när den blivit varm. Jag tror inte att detta har nåt sammanhang med att den inte går, vad tror ni? Jag gissar på att fördelarlocket/rotorn är boven, då dom såg väldigt ofriska ut.

Daniel_
2011-08-23, 20:16
Fråga 2 :P

Är det så jävligt på den här maskinen att man måste skruva bort insuget när man ska byta stift? 0_o

polomannen
2011-08-23, 20:27
tändspolen eller hallgivaren helt klart.

Angående det andra får du nog göra en service på den och byta samtliga slitna tänddelarna.

a128
2011-08-23, 20:29
du har ett diaguttag liknade OBD2 någonstan i närheten av fläktreglaget men man behöver en som är kompatibel med VAG-bilar (vag egna koder)

insugröret behöver inte tas bort

vad är det för motorkod ?

Rs mannen
2011-08-23, 21:47
Mmm. Det där med å blinka fram koder har jag saknat många gånger. Det å c20xe motor med enem kompressor :)
En golf 2 med Opel gsi 16v motor. Det bästa av 2 värdar :)
Du kan ju mäta om det är spänning fram till tändspolen oxo.
Kan även vara tändmodulen eller kan den sitta inbygd på denna "ovanliga " motor modell knanske.