handdator

Visa fullständig version : Riva växellåda på en GT TSi 170hk



rolex
2011-08-23, 14:23
Hej,

Har tyvärr fått problem med nedväxling till tvåans växel, skorrar och låter illa. Det konstiga är att det kan vara bra en vecka och sedan återkommer det.
Har pratat med verkstaden och dom vill riva lådan för att kolla och byta allt som hör till tvåans växel. Har maskinskadeförsäkring så det behövet inte bli så dyrt, hoppas jag.
Man är ju lite petig med bilen så jag undrar är det en stor grej att lyfta ur lådan och gå igenom den, måste mycket delar bort för att plocka ned den. Hur vet man att lådan sedan är bra och håller ytterligare ett anta tusen mil, bilen har gått 9000 mil.

Lasse62
2011-08-23, 14:35
Lyfta ur lådan är ju inget avancerat, däremot kräver ju resten av jobbet en van hand :-)

Kan vara en synkring som är slut, men jag hade faktiskt samma problem på en VR6:a och då var det något så "enkelt" som att slavcylindern till kopplingen var kass och kopplade inte ur ordentligt men det skorrade enbart på en växel :-(

rolex
2011-08-23, 16:28
Skall lämnas in på Norrbil i Norrtälje, har alltid varit nöjd med dom, köpt och servat många bilar där. Dom har provkört bilen och uteslutit allt annat, så dom river lådan och ser vad dom hittar.