handdator

Visa fullständig version : Hjullagerfråga



Lasse62
2011-08-22, 19:59
Skulle till och byta lager på ena sidan fram på den nyinköpta Syncron, problemet är att jag blev osäker på vilken sida det är dåligt, vid körning så låter det illa, illa rakt fram och åt höger, men så fort man vrider ratten några grader åt vänster blir det tyst som i graven

Alltså lagret på höger sida....konstaterade vi vid första provkörningen innan köpet men men...

det finns inget glapp alls "klockan sex" på vare sig vä eller höger sida, absolut inte och det känns lite onödigt att lägga ner en massa jobb på fel sida

höger fram får jag dock fram ett glapp "kvart i tre" vilket borde tyda på en kulled men vore enbart den kass skulle oljudet knappast uppstå, och det låter riktigt illa från typ 35 km/h o uppåt.

Intressant är att kärran är nybesiktigad u.a så även om man missat hjullagret borde man känt en glappande led, om den nu är glapp så det inte är lagret som spelar ett spratt.

Har det varit en FWD hade jag ju kunnat palla upp och satt framhjulen i rullning för att höra vilken sida det kan vara men det går ju inte så bra med en Syncro...

Fick tips om att kolla knutarna för säkerhetsskull, låter inget om man kör i "åttor" sakta oavsett vilket håll....
Ljudet ändras heller inte vid belastning kontra frirull eller inbromsning.

Rattfrossa som kan vara dåligt balanserade däck men lika gärna nåt annat, som ett glappande lager (men nu glappar det ju inte :-( )eller en dålig kulled, som å andra sidan inte skulle ge oljudet....

En taskig knut kan ju ge oljud men brukar ju mer eller mindre alltid ge tecken ifrån sig vid sväng med fullt hjulutslag.

Bilen ska ju inte användas förrän t vintern så det hastar ju inte men det är lite irriterande att inte vara säker på i vilken ände man ska börja och delarna är ju ganska dyra så man vill ju inte börja byta prylar på vinst o förlust.