handdator

Visa fullständig version : Oljetrycksproblem / givare?



Biffen
2011-08-20, 20:56
Någon kanske läste min tråd om att jag inte hade något oljetryck i min kr spis för någon vecka sedan, fick tummen ur och bytte oljepump, körde crc engine flush, och slutligen nytt filter och ny olja. Testar allt verkar fungera som det skall. Tills det börjar lysa och "burra" igen.. Problemet försvinner direkt då motorn kommer upp i varv, dvs. Om jag bara trycker på gasen och varvar till rejält så slutar det lysa och "burra" direkt. Nu är jag verkligen trött på det hela och undrar om någon har en teori på vad som kan strula? Givarna? Förklara gärna om ni har någon teori :) Bilen i fråga är en Golf gti 16v -88
Tacksam för svar!
/Daniel

Quattro_mannen
2011-08-20, 22:00
Skulle absolut byta givare,det är ganska vanligt att dom börjar strula.

Biffen
2011-08-20, 23:15
Skulle absolut byta givare,det är ganska vanligt att dom börjar strula.

Låter mitt problem som en trasig givare?

berlands
2011-08-21, 09:29
Fixa en mätare så att du kan mäta oljetrycket.
Beroende på om trycket är ok eller inte så kan du antingen börja jaga felaktiga givare/instrumentkluster eller leta rätt på orsaken till lågt tryck.

/Berlands

a128
2011-08-21, 11:07
Ett tecken på dålig givare är att burrande börjar över 2000varv efter ca 5 sekunder, den som spökar kan vara givaren nära oljefiltret

Joda
2011-08-21, 13:22
Fixa en mätare så att du kan mäta oljetrycket.
/Berlands

Förstår givetvis din poäng.. Oljetryckmätare bör vara "standard" för alla här på forumet ;)

Det jobbiga är väl egentligen att förstå sig på hur hela oljesmörjningen/varningssytemet fungerar då man har minst 2 st tryckgivare (en vid oljefiltret och en vid toppen). Som för övrigt är "digitala" i de fallen jag vet. De varnar alltså vid ett tröskelvärde. För övrigt så är det väl så att de ger ett elektriskt avbrott om oljetrycket sjunker under tröskelvärdet. Med detta så har konstruktörerna garderat sig mot eventuella kabelbrott. Går kabeln till givaren av så larmar kombiinstrumentet för lågt oljetryck med andra ord.

Så vart ska man mäta oljetrycket? Primärt vid oljefiltret skulle jag säga. Någon annan åsikt/fundering?

Andra saker att ta i beaktning är om det finns någon mekanisk termostat som leder ut oljan till tex ett kyl när den uppnått en viss temp. Då KAN och BÖR oljetrycket sjunka då oljan ska pumpas runt i ytterligare ett system.

Oljans viscositet är också något att fundera över. Kall/varm motor ger stor skillnad!

/Johan

Quattro_mannen
2011-08-21, 15:04
Givaren på oljefilterhuset ligger på 1.8bar och den uppe i toppen ligger på 0.3bar,börja att mäta vid oljefilterhuset och sedan vid toppen om det första värdet är OK.Men eftersom du redan bytt oljepump,filter osv. så skulle jag direkt gå på att byta båda givarna då dom inte kostar mycket.

berlands
2011-08-21, 17:53
Det jobbiga är väl egentligen att förstå sig på hur hela oljesmörjningen/varningssytemet fungerar då man har minst 2 st tryckgivare (en vid oljefiltret och en vid toppen). Som för övrigt är "digitala" i de fallen jag vet. De varnar alltså vid ett tröskelvärde. För övrigt så är det väl så att de ger ett elektriskt avbrott om oljetrycket sjunker under tröskelvärdet. Med detta så har konstruktörerna garderat sig mot eventuella kabelbrott. Går kabeln till givaren av så larmar kombiinstrumentet för lågt oljetryck med andra ord.


Oljetrycksvarningen funkar såhär:
Det sitter en givare i toppen. Den är normalt sett sluten till jord när det inte är något oljetryck, och öppnar när trycket överstiger 0,3 bar.
D.v.s. så fort trycket understiger 0,3 bar så kommer lysdioden i kombiinstrumentet att blinka och varna för lågt oljetryck. (t.ex. precis innan man startat motorn)

Sen sitter det en givare på hållaren för oljefiltret. Denna är normalt öppen och sluter till jord när oljetrycket överstiger 1,8 bar.
Men signalen ifrån denna givare används inte av elektroniken i kombiinstrumentet förrän motorvarvet överstiger 2000 varv. D.v.s. om man varvar över 2000 varv och trycket då understiger 1,8 bar så är det något fel. Lysdioden börjar då blinka och en summer i kombiinstrumentet tjuter rejält ilsket...
Detta är den s.k. dynamiska oljetrycksvarningen.
Oljetrycket i en varm motorn kan vara rätt lågt på låga varvtal men samtidigt så får det ju inte vara på tok för lågt när motorn varvas och belastas. Därav att man har den dynamiska varningen.

Om kabeln till 0,3-givaren går av så märker man det bara på så vis att oljetryckslysdioden inte längre blinkar när man har tändningen på och motorn är av. Man får ingen varning ifall oljetrycket skulle understiga 0,3 bar på tomgång, så man får vara uppmärksam på att lysdioden ska blinka när man slår på tändningen och motorn inte är startad än.
Om kabeln till 1,8-givaren går av så märker man det på så vis att så fort man varvar över 2000 varv börjar lysdioden blinka och summern piper ilsket som attan. :)



Andra saker att ta i beaktning är om det finns någon mekanisk termostat som leder ut oljan till tex ett kyl när den uppnått en viss temp. Då KAN och BÖR oljetrycket sjunka då oljan ska pumpas runt i ytterligare ett system.
/Johan

De gamla MK1-GTI:erna hade "riktig" oljekyl. Där satt en termostat som reglerade om oljan skulle passera kylen eller inte.
MK2-golfarna har en oljekyl som är mer som en värmeväxlare mellan oljan och kylvattnet. Så här behövs ingen termostat i.o.m. att termostaten för kylvattnet reglerar tempen.

/Berlands

Biffen
2011-08-23, 12:25
Oljetrycksvarningen funkar såhär:
Det sitter en givare i toppen. Den är normalt sett sluten till jord när det inte är något oljetryck, och öppnar när trycket överstiger 0,3 bar.
D.v.s. så fort trycket understiger 0,3 bar så kommer lysdioden i kombiinstrumentet att blinka och varna för lågt oljetryck. (t.ex. precis innan man startat motorn)

Sen sitter det en givare på hållaren för oljefiltret. Denna är normalt öppen och sluter till jord när oljetrycket överstiger 1,8 bar.
Men signalen ifrån denna givare används inte av elektroniken i kombiinstrumentet förrän motorvarvet överstiger 2000 varv. D.v.s. om man varvar över 2000 varv och trycket då understiger 1,8 bar så är det något fel. Lysdioden börjar då blinka och en summer i kombiinstrumentet tjuter rejält ilsket...
Detta är den s.k. dynamiska oljetrycksvarningen.
Oljetrycket i en varm motorn kan vara rätt lågt på låga varvtal men samtidigt så får det ju inte vara på tok för lågt när motorn varvas och belastas. Därav att man har den dynamiska varningen.

Om kabeln till 0,3-givaren går av så märker man det bara på så vis att oljetryckslysdioden inte längre blinkar när man har tändningen på och motorn är av. Man får ingen varning ifall oljetrycket skulle understiga 0,3 bar på tomgång, så man får vara uppmärksam på att lysdioden ska blinka när man slår på tändningen och motorn inte är startad än.
Om kabeln till 1,8-givaren går av så märker man det på så vis att så fort man varvar över 2000 varv börjar lysdioden blinka och summern piper ilsket som attan. :)



De gamla MK1-GTI:erna hade "riktig" oljekyl. Där satt en termostat som reglerade om oljan skulle passera kylen eller inte.
MK2-golfarna har en oljekyl som är mer som en värmeväxlare mellan oljan och kylvattnet. Så här behövs ingen termostat i.o.m. att termostaten för kylvattnet reglerar tempen.

/Berlands

Så som jag har förstått det hela, så är det alltså mycket möjligt att min lågtrycks givare har slutat fungera?

Iaf, skall nog ta och lägga en beställning på två nya givare, denna givare i toppen, vart sitter den mer exakt?

berlands
2011-08-23, 18:25
Så som jag har förstått det hela, så är det alltså mycket möjligt att min lågtrycks givare har slutat fungera?

Iaf, skall nog ta och lägga en beställning på två nya givare, denna givare i toppen, vart sitter den mer exakt?

Blinkar inte din oljetryckslampa när du slår på tändningen men inte startat motorn än?
Då är lågtrycksgivaren kass.
Blinkar oljetryckslampan + summern tjuter ilsket när du varvar över 2000 varv?
Då är högtrycksgivaren kass.
Högtrycksgivaren sitter på hållaren till oljefiltret.
På 8V-motorerna sitter lågtrycksgivaren så långt "till höger" som möjligt på toppen när du öppnat huven och står och kollar på motorn.
Lite osäker på var den sitter på 16V-motorn, men det är nog nånstans i samma faggor iaf.

/Berlands

Biffen
2011-08-24, 02:17
Blinkar inte din oljetryckslampa när du slår på tändningen men inte startat motorn än?
Då är lågtrycksgivaren kass.
Blinkar oljetryckslampan + summern tjuter ilsket när du varvar över 2000 varv?
Då är högtrycksgivaren kass.
Högtrycksgivaren sitter på hållaren till oljefiltret.
På 8V-motorerna sitter lågtrycksgivaren så långt "till höger" som möjligt på toppen när du öppnat huven och står och kollar på motorn.
Lite osäker på var den sitter på 16V-motorn, men det är nog nånstans i samma faggor iaf.

/Berlands

Nu när du säger det, så tror jag inte min lampa blinkar.
Lampan blinkar och summern tjuter ibland, men så fort jag varvar till så släpper det.. (Detta händer endast på låga varv)

Ska ta och kika på vart den sitter imorgon, och beställa hem ett par nya.
Tack för hjälpen!