handdator

Visa fullständig version : Tempgivare Mk1 gti



JoeSchmoe
2011-08-18, 19:58
Hej!
Händer nått konstigt varje ggn jag startar min bil?!
Direkt efter start börjar vattentempen stiga väldigt fort
Även dioden blinkar nästan direkt, efter max 1 min
Är den på max och stannar där.

Bytt termostat och värme kommer in i cupen.
Bytt expantionskärl till ett utan den där kontakten..
Vad visar den förövrigt? Finns det andra tempgivare? (uppenbarligen)

Tack

berlands
2011-08-19, 09:36
Hej!
Händer nått konstigt varje ggn jag startar min bil?!
Direkt efter start börjar vattentempen stiga väldigt fort
Även dioden blinkar nästan direkt, efter max 1 min
Är den på max och stannar där.

Bytt termostat och värme kommer in i cupen.
Bytt expantionskärl till ett utan den där kontakten..
Vad visar den förövrigt? Finns det andra tempgivare? (uppenbarligen)

Tack

Det där är kylvätskenivåövervakningens sätt att säga att den tycker att kylvätskenivån är för låg. :)
Det fanns övervakning av kylvätskenivån på vissa bilar, tror det var GTI och Diesel.
Det funkar som så att det sitter två "pinnar" ner i expansionskärlet. Om nivån sjunker så att pinnarna inte längre får kontakt så ser elektroniken till att jorda ner signalen ifrån motortempgivaren, vilket i sin tur får temperaturmätaren att gå i botten och börja blinka. Lite kryptiskt sätt att visa att nivån är låg, men rätt effektivt. :)

Men du har bytt till expansionskärl utan nivåövervakningskontakten?
Var tar kablarna vägen då?
Om du inte längre vill ha övervakningsfunktionen så kan du antingen bygla mellan kablarna som gick till kontakten i expansionskärlet eller så kan du rycka ur reläet där elektroniken sitter.
Kommer inte ihåg vilket nummer reläet har, men det är ett av reläerna som sitter monterat i raden ovanför själva elcentralen. Så du kan ju rycka ut dem ett i taget och se när det slutar.

/Berlands

JoeSchmoe
2011-08-19, 14:29
Ok! Så det var det den gjorde! :)
Då ska jag prova nått av ovanstående alt.
Tack!

JoeSchmoe
2011-09-05, 20:50
Ok, lyfter lite här..
Klippte av nivåkontakten och byglade kablarna.
Fotfarande samma sak, upp i temp och blinkar direkt?
Fler givare som kan krångla?
Tack

berlands
2011-09-07, 08:51
Ok, lyfter lite här..
Klippte av nivåkontakten och byglade kablarna.
Fotfarande samma sak, upp i temp och blinkar direkt?
Fler givare som kan krångla?
Tack

Mysko.
Kan vara reläet som har pajat. Eller så har du nån kortslutning till jord för kabeln som går från tempgivaren till mätarhuset.
Prova följande saker:
1. Ryck ut reläet för kylvätskenivåövervakningen. Det sitter i raden med reläer ovanför själva säkringsdosan/reläplattan. Kommer dock inte ihåg vilket nummer reläet har, så ryck ut ett i taget och se om det slutar. Obs, kan ta några sekunder innan mätaren reagerar och börjar gå ner!
2. Om inte ovanstående hjälpte, koppla loss kablen ifrån temperaturgivaren (sitter undertill på kylmedelsflänsen som går ut "rakt ut" ifrån toppen) Om det slutade blinka nu så är tempgivaren kass.

Fortsätter det blinka trots ovanstående så har du nån kortslutning mellan tempgivarkabeln och jord någonstans, eller så har själva tempmätaren pajat. Men det förefaller väldigt osannolikt.

/Berlands

JoeSchmoe
2011-09-07, 19:25
Tack! Ska kolla detta.