handdator

Visa fullständig version : Oljud på låga varv Golf IV (Lyssna)



Cullberg
2011-08-18, 09:14
Hej, har hört sen jag köpte bilen att jag har ett ljud som jag inte riktigt kan lokalisera.
Det uppkommer bara när man skall köra iväg med bilen och på väldigt låga varv, speciellt om man har en lite för låg växel när man skall köra iväg hörs det tydligt. Det är lite gnissel/gurgel ljud. Svårt att förklara.
Först trodde jag att det var något rör men nu är jag mer inne på något motorfäste kanske?

Golf 1.8T Variant -01

mtm
2011-08-18, 09:21
Jag tror jag vet vad du menar för ljud, precis samma på min. Sjukt svårt att beskriva, låter typ som en knarrande dörr, fast dovare... eller nått. =)

Cullberg
2011-08-18, 12:13
Skall se om jag kan spela in det någon gång, tror jag har det detta tidigare på andra golfar!

PETSEG
2011-09-05, 10:32
Hej

Då jag har samma fenomen på min Golf 1,6 2004, undrar jag om ni kommit fram till vad det var för något som orsakade missljudet?

VWGolIV
2011-09-05, 10:40
Jag har nått knak,gnissel i dörrarna känns det som och detta är vid låga varv när man kör iväg.
Men inget jag felsökt tyvärr

Spela gärna in det så vi ser om det e samma.

jocke_gti
2011-09-05, 13:52
Har något liknande på min gti mk5 låter som en mus som springer om kring under ratten:-) men jag tror det är motorn som styr vart fläkten ska blåsa.

Cullberg
2011-09-05, 14:06
Jag var under bilen igår och kollade, hittade inga lösa värmeplåtar eller dylikt, Kan det vara motorkudden som sitter under luftburken som låter? Såg även att flexdelen på grenröret var lite lös, men tror inte att det är det som låter!

Cullberg
2011-10-14, 19:11
Har kollat många gånger vad det kan vara.

Det jag har hittat är att "nätet" som sitter över flexdelen på grenröret är löst, detta går alltså att snurra på!
Kan jag klippa bort detta och hoppas på att ljudet försvinner?

Gonzo74
2011-10-14, 21:30
Du har säkert kollat detta då du va under bilen.....
Avgas upphängningen, den som sitter vid/på balken nästan i mitten på bilen, där hade själva fästet som är svetsat på avg röret släppt på båda mina mk4:or.
Verkar som matrialet är lite klent för det va lövtunnt där på båda bilarna.

Cullberg
2012-04-02, 09:07
Nu har jag bytt flexröret, men har fortfarande ett knorrande ljud vid start på låga varv... måttligt irriterande.

Cullberg
2012-04-15, 14:49
Denna bilen verkar ha samma oljud som mig, hörs inte jätte bra dock.

http://www.passatworld.com/forums/42-volkswagen-passat-b5-discussion/344160-rattle-noise-1-8t.html

Sn00k
2012-04-15, 16:20
vid start ifrån stillstående, där motorvarven blir väldigt låga, så brukar "hundbenet" kunna ge ifrån sig ljud..

det blir en väldig skillnad om man går upp å ner i hårdhet på bussningar i detta.. och det ger även ifrån sig knepiga ljud om det börjar bli slitet.. som är svårlokaliserade då det fortplantas genom framvagnsbalken..

mitt på A3:an hade mycke konstigheter för sig innan jag bytte det, oljud och ryck mm, men det var heeeeelt sopslut också.. det föll i delar när jag tog lös det.. numera är det ersatt med ett nytt och kraftiga PUR-bussningar.

kanske inte skadar att kontrollera så fästet är helt och att motorn "sitter still" som den ska.. fästet ifråga håller ju emot hela vridningen på motorn framåt/bakåt som skapas vid acceleration.

Cullberg
2012-04-15, 16:49
Bra tips, denna har jag inte kollat! Det är ett jäkla märkligt ljud, det gnisslar och låter skorrigt på samma gång. Man kan enkelt få fram ljudet genom att tex starta på en för låg växel. Man hör ofta passat golf m.m med samma ljud

Cullberg
2012-04-16, 17:57
Såg att dom hade detta fäste på skruvat till bra pris. Då verkar den ha art.nr: 1J0 199 851 R.
Kan det stämma med en golf IV variant -01 1,8T?

416:- är inte så farligt om det hjälper.

Cullberg
2012-04-16, 19:13
Spelade in detta idag, där hörs det ganska tydligt.


http://youtu.be/B9fjv0ST1MQ

Sn00k
2012-04-16, 19:29
hmm, det där ju väldigt jättemycket som den veckade stålpackningen mellan grenrör och turbo..!

inte alls ovanligt att den läcker.. och ganska lätt att byta på plats.. gjorde det på A3:an bara dagarna efter att jag köpte den.
den började låta precis sådär, vid tung belastning, efter några urgasningar på hemvägen.. packningen var helt deformerad och hade sakta men säkert krupit ut utanför kanten tills den börjat läcka.. det var inget som hade hänt över en natt, utan packningen var verkligen uttöjd tills dess att den började läcka i en kant.. =)

Cullberg
2012-04-16, 19:42
Hehe, det låter också mycket troligt. Alltså om man lossar på grenröret menar du du packningen som sitter där då? Trodde först det var flexröret då det var helt kass, Men så fick jag svetsat dit ett nytt och det blev ingen skillnad. Detta skall helt klart kollas upp, Grymt.

Denna måste det vara: http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Engine/Turbo/ES307579/

Sn00k
2012-04-16, 22:36
najj, det där är efter turbon.. packningen MELLAN turbo och grenröret är det som brukar läcka..

den vänstra:
http://www.turbosandparts.com/images/JettaGolf18TGasketSet.JPG

den högra kan säkert också ge ifrån sig ljud om den pajjar, men det är väldigt sällan den gör det, och det är lägre tryck på den sidan.. betydligt lägre.

kan även vara en packning mellan topp och grenrör som gett sig.. om du tar en stark lampa å tittar lite där så brukar du se tydliga sot-spår där det läcker, men det låter helt klart som ett avgasläck INNAN turbon.

är du snabb ut så kan du känna lite större läckor med handen innan grenröret blivit stekhett.. men anledningen till att jag tror att det är den mellan turbo och grenrör är att denna bara brukar göra väsen av sig under belastning.

Cullberg
2012-04-17, 07:03
Jasså, då får jag kolla om det syns något där, helt klart värt att börja i den änden.

Kallar man den packningen något spec? Eller man kanske helt enkelt får peka fram den.
Den lossar man enklast underifrån antar jag?

Edit: Efter att ha tittat lite på nätet, så borde det alltså gå att lossa på tre bultar ovanifrån som håller turbon och även ta bort laddluftröret för att komma åt att byta packningen?

Sn00k
2012-04-17, 18:37
ja precis, man brukar kunna lirka ut den och lirka in den nya bara man släpper dom 3 och knuffar turbon lite neråt.. =)

"packningen mellan grenrör och turbo", hade nog jag benämnt den om jag behövt köpa en.. ;)

Cullberg
2012-04-17, 23:55
Skall hämta den imorgon =) Återkommer med rapport...

Cullberg
2012-04-19, 20:56
Byte packningen mellan turbo och grenrör idag, eller kanske skall säga sätta dit. Det satt ingen alls där.
Var ganska övertygad om att detta skulle hjälpa, men nej då.
Samma symtom som tidigare.

Nu blir det att byta hundbenet också...

Sn00k
2012-04-19, 22:25
satt ingen packning där?? då kanske du ska kolla över lite fler ställen där det SKA sitta packningar.. den andra stora packningen mellan turbo och downpipe, satt DEN där?
sitter packningen mellan topp och grenrör på plats? tät? (där kan det också ge liknande ljud om det läcker)