handdator

Visa fullständig version : Trimma bilen eller byta bil?



UffeE
2011-08-16, 23:24
Har en Golf R DSG, sedan snart 1 år tillbaka som jag trivs bra och är nöjd med den över lag men
den saknar den där extra knuffen och lite slö när hastigheten börjar närma sig 200km/h och där över.

Frågan är om man ska lämna in den till nästa vår och få lite mer pulver eller om över ge den och köpa nått
mer lite mer flås i redan från början i originalutförande?

I trimväg hade jag väll tänkt i bannorna runt chip å avgas eller liknade steg 2 så runt 320-330hk

Mina tankar går i att den dagen man väljer att byta bil blir svårare om den är trimmad alt omöjligt att byta in på en bilfirma? samt garantifrågorna. Hur pass svårsålda är trimmade bilar?

Evil E
2011-08-17, 02:01
Samma tankar snurrar hos mig! :)

Väljer du att trimma så får du en roligare bil som håller kortare tid (till viss del beroende på trim och körstil), hävda garantier från VW och säkert liite svårare att sälja den om du inte har fantastiskt bra skick på den och verkligen hittar rätt köpare.

Väljer du att köpa en annan bil mer mer mos från start så får du säkert (inte 100% dock) också en roligare bil som kommer att kosta mer i inköp och försäkring, du slipper ev. problem med garantier och förs.bolag och du kommer lika snart igen att törsta efter mer effekt ändå...

Dessa faktum är de som gjort att jag hitintills inte trimmat, funderar gör jag absolut fortfarande.. :D Har iafl under beslutstiden hoppat från en MKV GTI till en 'R, så jag har på den vägen fått min "extra skjuts".

Inte lätt, eller hur!?

DPC
2011-08-17, 09:35
Håller med föregående talare. Det handlar om pengar vs risktagande. Att köpa en bil med mer pulver blir sannolikt dyrare men då har du en bil som är gjord för effekten med allt vad det innebär. Att trimma går oftast bra i den meningen att motorn inte flyger i bitar men ger nackdelar med garantier, försäkringar mm som inte gäller. Sen blir det knappast enklare att sälja bilen, såvida du inte äger den länge och rätt köpare kan inhandla bilen till rätt pris.

Har du tänkt ha kvar din nuvarande bil ett bra tag och kan ta smällen om något händer så är det bara att trimma. Men om du har ekonomi att istället köpa en vassare originalbil så råder jag dig att göra det i första hand.

mt4base
2011-08-17, 13:45
men den saknar den där extra knuffen och lite slö när hastigheten börjar närma sig 200km/h och där över

Lyssna på dig själv nu. "extra knuffen ÖVER 200"? ;)
Fråga dig vilka bilar som har sån knuff, se vad det kostar och inse att man inte kan begära det av en Golf, R eller inte mycket av vardagsbilar överhuvudtaget. R golfar går bra men de är vardagsbilar som är snabba, det är inga räserbilar.

Visst, du kan trimma och få några kusar extra men hur mycket måste du inte lägga in i pengar och risker för få något som du kanske inte någonsin kan uppnå med den bilen du har. Skulle säga BYT BIL och köp något som motsvarar dina önskemål. Det är ju så trist med prestanda att man vänjer sig och till slut vill man ha en månraket. Någonstans tar det en ände pga att prestandan tar ur bruksvärdet ur fordonet, vet inte hur många exempel jag sett på just det.

Jag har åkt i bilar som har bra knuff i över 200 men de är inte många och de är sällan billiga och bekväma, det har INGEN varit. Är de bekväma är de oftast för tunga ändå...

Ang att sälja en trimmad bil måste ju inte vara en nackdel, det gäller ju att du isf hittar en köpare som ändå tänkt göra de åtgärder du redan gjort och då bör det väl bara en FÖRDEL och göra bilen mer lättsåld. Till vanliga Svenssons och till bilfirmor ses det nog inte som en fördel men du måste ju inte sälja till någon av dem.

Lycka till hur du än gör.

Peter-C
2011-08-17, 23:17
God afton

För min del är det helt ok att "trimma" men naturlagarna talar sitt tydliga språk.

Vill ni ha en riktig fartupplevelse - skaffa sporthoj. Det mesta som har 4 hjul med nypris under 1.5 milj ter sig som lamt / tungt i jämförelse med detta alternativ, både rakt fram (ganska ointressant) eller i kurviga partier.

Man kan njuta av en pigg vardags bil, utan att den behöver bli en racer.

/Peter

Haugeman
2011-08-17, 23:26
Vill ni ha en riktig fartupplevelse - skaffa sporthoj. Det mesta som har 4 hjul med nypris under 1.5 milj ter sig som lamt / tungt i jämförelse med detta alternativ, både rakt fram (ganska ointressant) eller i kurviga partier.


Lite OT kanske.

kan väl hålla med om att hoj ger en annan känsla, men denna lösning kräver ju en hel del annat. körkort för MC, en hoj som kostar extra (lär ju behöva både en bil och en hoj) attiraljer som hjälm o kläder osv för att köra.

Peter-C
2011-08-18, 00:00
Lite OT kanske.

kan väl hålla med om att hoj ger en annan känsla, men denna lösning kräver ju en hel del annat. körkort för MC, en hoj som kostar extra (lär ju behöva både en bil och en hoj) attiraljer som hjälm o kläder osv för att köra.

Är man ute efter en ”extra” upplevelse så blir det extra utgifter. På bilsidan springer det iväg rejält enligt en exponentiell kurva när kraven höjs. Visst har du rätt i att hoj innebär en ekonomisk tröskel med en massa sidoutgifter. Hur man än vänder kepsen så kostar det.

/Peter

DPC
2011-08-18, 09:42
Ska man bli riktigt nöjd med en bils acc i hög fart så går det åt mycket motor vilket sällan är billigt. Jag unnar mig en liten fundering om vilka alternativ som finns för rimliga pengar. VW kan inte erbjuda mer fart än vad Golf R gör. R36 och liknande är i paritet. Om man vill lite mer effekt och nära på ny bil så kan man söka sig till BMW/Audi där deras 335i och S4 ger 36-63 hk mer och lite (marginellt, tyvärr) bättre fart (samt trimpotential). Men om man ska bli nöjd med acc >200 km/h så behövs det snarare M3/RS5 och då brakar kostnaderna iväg. Om man köper ett par år gammal M3 så är inköpspriset överkomligt men totalkostnaden blir ändå hög.

Jag skulle gärna ha en M3 E92 som sommarbil och Golf R som vinterbil men kostnaden för den bilparken vill/kan inte jag bära.

tisu001
2011-08-18, 09:52
Har en Golf R DSG, sedan snart 1 år tillbaka som jag trivs bra och är nöjd med den över lag men
den saknar den där extra knuffen och lite slö när hastigheten börjar närma sig 200km/h och där över.

Nu låter jag säkert som en gammal gubbig tråkmåns men hur ofta störs du av att bilen är slö runt 200Km/h?

Andra tyska bilar gjorda för Autobahntempo skulle nog vara ditt nästa steg om du ofta kör i de farter, tänker på AMG, M3, M5 men då kan du lika gärna köpa en till ren racebil som du tar ut bara för att gasa med?

Marcus
2011-08-18, 10:42
Trimma om du kan stå ut med eventuella merkostnader för skador och högre värdeminskning. Säljer du till en person med samma preferenser som du behöver det ju inte innebära någon nackdel med trim. Men se till att trimma seriöst hela vägen. Jag tycker det är märkligt med personer som köper fin ny dyr bil och sedan jagar billigast möjliga programvara och/eller avstår att uppgradera andra erforderliga komponenter.

Ska du köra mycket Autobahn i hög fart men ändå behålla vardagsdugligheten så gissar jag att E90 335d med uppgradering kan vara ett alternativ:
340 PS bei 4400 U/min
660 Nm bei 2000 U/min
V-max 285 km/h

Janne.M
2011-08-18, 12:13
Jäkligt bra drag i 335d kan jag lova, svärfar hade en sådan och den var helt original med runt 280 dieselhästar om jag kommer ihåg rätt, så med uppgradering lär den bli grym.

Audi v8 i deras nyare inkarnationer i valfri bil är också schysst främst i högre farter

DPC
2011-08-18, 12:58
335d (och även 335i) går riktigt bra med bara mjukvara (335i mår dock bra av bättre IC och avgas).

Evil E
2011-08-18, 13:09
335d (och även 335i) går riktigt bra med bara mjukvara (335i mår dock bra av bättre IC och avgas).

Ska man ha en nyare dock så är de ju fantastiskt prissatta!

anri52
2011-08-18, 13:58
Väljer man en trimfirma som kan sin sak så är det inga problem att att köra fort med dessa underbara maskiner
som finns i Ren, Pirellin, edi 30, mfl... och fort för mig är 280-300 km/h på mätaren, dessa farter nås relativt
lätt även med 4pers i bilen samt fullpackad..men som sagt är man inte nöjd får man nog köpa en Porsche 997 turbo.

DPC
2011-08-18, 15:08
Ska man ha en nyare dock så är de ju fantastiskt prissatta!

Jag gick länge i valet och kvalet mellan en 335i touring och min nuvarande Golf R. Det skilde i storleksordningen 100' i nypris och var en av flera anledningar till att det blev Golfen till sist.

Evil E
2011-08-19, 02:19
Jag gick länge i valet och kvalet mellan en 335i touring och min nuvarande Golf R. Det skilde i storleksordningen 100' i nypris och var en av flera anledningar till att det blev Golfen till sist.

Haha, precis samma här, letade ett halvår efter en 335i eller D med rätt spec. men den dök aldrig upp på marknaden förrutom en jävligt dodgy, enligt utsago från Luxemburg men med Tyska plåtar o papper... ahh inte så hemma på utlandsaffärer men varningsklockorna ringde hela vägen med killen som ville sälja, han var lite för på och sa för konstiga grejjer...
Inte lätt att hitta en 2009 eller senare av touringen, i min smak tycker jag tidigare modell har så ruskigt fula baklyktor!
Känner mig hemma sedan tidigare med VW och värdetappet kommer inte ens i närheten av en Beemer även om den är en ruskigt trevlig bil, så det fick bli en R och jag är sjukt nöjd över det beslutet!! :D Dock skulle jag hellre ha en 12'a med tanke på ESP'n, men det är en annan historia...

DPC
2011-08-19, 10:41
Hehe, roligt sammanträffande. För min del så handlade det om nybilsköp 2009/2010, dvs facelift. När det begav sig så hade jag inte behov av större bil än en Golf vilket spelade stor roll i valet (även det faktum att Golfen kändes mycket mer modern och var 100' billigare) men idag så ser det annorlunda ut. Nästa bil blir sannolikt en tysk mellanklasskombi med mycket motor och trevlig spec. Dyrare bilar drabbas naturligt av större värdetapp i kronor men ofta även i % pga av det är svårt att sälja dyra bilar begagnat. Värdetappet är alldeles säkert större i en 335i med mycket utrustning (det krävs +100' för att den ska bli smaklig) jämfört med en Golf R som inte behöver speciellt mycket options för att bli smaklig. Framtiden (F31 ser spännande ut!) får utvisa om det är värt 500'+ för en bruksbil ;)

Jake
2011-09-06, 10:49
:D Dock skulle jag hellre ha en 12'a med tanke på ESP'n, men det är en annan historia...

Hur är det eg med 12orna är det verkligen så att ESPn går att ta bort?
Vidare måste jag svara på första inlägget och min uppfattning/bild av det hela är inte att 335 är ett alt till Golf R, närmast i mina ögon ser jag s4 eller kommande rs4, men då pratar vi ju som sagt om HELT andra pengar, ngt man kanske glömmer med R'en är att det inte är så många som stör sig på bilen, det kan vara positivt!
Är själv helnöjd med min bil men visst går jag i snarlika tankar som övriga, trimma eller byta... Varför inte en 12'a R om ESP helt går att stänga av..