handdator

Visa fullständig version : Insprutningspump



widget
2011-08-16, 21:51
Har en fundering gällande golf 2 gti pumpen som sitter under bilen vad är den runda delen som sitter på motsatt sida jämfört med bränslefiltret? Är det nån tryckregulator? Vad har den för funktion?

razer
2011-08-16, 22:04
Det är en tryckackumulator....

Hittade bra förklarande text:

Tryckackumulatorn har följande tre huvuduppgifter.
1. När motorn stannas sänks bränsletrycket systemet till ca 2 bar (kp/cm2). Detta tryck bibehålls en längre tid tack vare den bränslemängd som finns i tryckackumulatorn. Detta gör att bränslesytemet står under tryck den tid motorn svalnar (s k avstängningstryck), vilket förhindrar ångbildning och underlättar start av varm motor.

2. Tryckackumulatorn dämpar svängningar och tryckstötar som upppkommer i systemet.

3. Tryckackumulatorn fördröjer uppbyggandet av bränsletrycket vid start av motorn, så att bränslemängdmätarens styrkolv hinner tryckas till sitt nedre läge innan insprutningsventilerna öppnar. Därmed förhindras att för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna.

Källa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923

widget
2011-08-17, 05:39
AHa tackar.. då måste man alltså ha kvar den.. tänkte att det var nått liknande som en bränsleregulator men det var det tydligen inte..

widget
2011-08-17, 21:23
Nån som vet om det går köra utan.. bara pump i och filter och sen bränsletrycksregulator?
Fästet har nämligen gått sönder så skulle bara kolla..

Lillen
2011-08-17, 21:32
Nån som vet om det går köra utan.. bara pump i och filter och sen bränsletrycksregulator?
Fästet har nämligen gått sönder så skulle bara kolla..

Det går JA , men man märker ibland av både svajande bränsletryck och tröga starter.
OM det bara beror på regulatorn eller annat det kan jag inte svara på.
Jag monterade backventil iaf när jag testade.
Men testat har jag iaf.

Har dock alltid slutat med att jag monterat tillbaka den.
Har även jag trasiga fästen på pumphuset , har nu lagt pumpen i reservhjulsbaljan =)