handdator

Visa fullständig version : Glädjemätare på GTI V



dasf
2007-07-20, 23:00
Har sen några månader en GPS i min GTI V -07. Har lagt märke till att den visade hastigheten på mätaren och GPS'en skiljer rätt mycket och idag gjorde jag en mera seriös koll.
Registrerade GPS'en visning (inom parentes) när bilens hastighetsmätare visade 50 (46), 70(66), 90(84), 110(102), 130(120) och 150(136).
I de lägre hastigheterna är felvisningen väl ok men i 150 km/tim så är den mycket nära vad vägverket tillåter som max felvisning (153).
Formeln är (v1-v2<=v2/20+10 km/h). v1 är visad hasighet och v2 är verklig hastighet.

Skall kolla vid lite högre hastigheter i helgen. Är det fler som har kollat felvisningen på sina GTI V? Kanske skall tillägga att jag har 17" på bilen och jag har också varit i kontakt med Garmin för att kolla att jag kan lita på siffrorna som GPS'en visar.
Såg en länk till en firma i Tyskland som kunde hjälpa till att kalibrera hastighetsmätaren på bilen, så det är alltså möjligt. Har någon 'tvingat' VAG-verkstan göra så här i Sverige och klarar de av det?

Detta är faktiskt det enda negativa jag upptäclkt med bilen som nu har rullat 1600 mil. Bilen har massor av körglädje och DSG-lådan växlar precis så snabbt och exakt som den glättade broschyren säger.

Roffe
2007-07-20, 23:34
Likadant med en Passat -02 :( kör också med garmin har inte kollat exaxt men det skiljer ungeför som du skriver.

VWGolIV
2007-07-21, 01:14
Tänk på det också att trippmätaren snurrar fortare om man har större hjul än vad verkliga kmavståndet är.

Min ska ha 15" orginal (Golf IV) Men ja kör med 17" och då rullar min bil typ 1100m på mätaren och i verkliga livet 1000 m typ.

Kanske inte har med ditt o göra, men det innebär att hastighetsmätaren också visar fel. Min visar upp till 10 km/h fel med 17" och när ja kör med
15" så visar den mycket mer exakt.

TDI
2007-07-21, 01:28
så länge hjulen har samma omkrets kvittar det om det är 15" eller 20".

onk
2007-07-21, 03:18
Det är väl inte bara vw´s mätare som visar för lite. Dom flesta märken har väl det för att man inte ska köra för fort.
Vore ju retligt om den visade 90 km/h och man kör 93 km/h i riktigt fart vid tex en fartkamera.. Bättre då att den visar mer än det går.

Tycker jag iaf...

Fredrix
2007-07-21, 03:27
Håller med ovanstående, bättre med lite plus marginal.
Har ni kollat tripmätaren hur den stämmer, eller e de synkade med hastigheten ? ( ja, jag vet att de är de på mekaniska mätare )

"Tänk på det också att trippmätaren snurrar fortare om man har större hjul än vad verkliga kmavståndet är."

Är det inte tvärt om....

pa_forsgren
2007-07-21, 08:42
Fredrix har rätt, det är tvärtom. Med större hjul kommer du längre på samma antal snurrade varv. Logiskt.
Passat 07 i 94km/h på mätaren; 90km/h på navigatorn.

/Pär

ypzilon
2007-07-21, 11:14
Om du har färddator, lägg dig i en jämn hastighet, nolla medelhastigheten och kolla vad du får för ny medelhastighet.
Jag är ganska säker på att den blir bra mkt närmare GPS-farten än mätar-farten, jag har för mig att min vr6as färddator visar <3km/h fel runt 100km/h.

Bilarna har en inbyggt felvisning i mätaren, men trippmätaren stämmer ganska väl. Jag har testat med mkII, mkIII, S40, 850 mfl, och alla visar samma sak.

Basti
2007-07-21, 12:00
Mätaren slår mellan 15-20 km/h uppe i farter över 200+, lite för mycket...
Man ville tro att gps:en gick fel, men tyvärr stämmer den säkert, någon som vet hur mycket en gps brukar slå, kör också Garmin.

ture
2007-07-21, 14:01
Det är väl inte bara vw´s mätare som visar för lite. Dom flesta märken har väl det för att man inte ska köra för fort.
Vore ju retligt om den visade 90 km/h och man kör 93 km/h i riktigt fart vid tex en fartkamera.. Bättre då att den visar mer än det går.

Tycker jag iaf...

skulle tro att alla bilmärke visar för lite på mätaren,det är för säkerhetsskull från biltillverkarnas sida för att du inte skall kunna stämma dom om du skulle åka dit för tex 95 km när mätaren visar 90 km.
mvh
t

dasf
2007-07-21, 23:27
Mätaren slår mellan 15-20 km/h uppe i farter över 200+, lite för mycket...
Man ville tro att gps:en gick fel, men tyvärr stämmer den säkert, någon som vet hur mycket en gps brukar slå, kör också Garmin.
Enligt ett amerikanskt GPS-forum så är de nära dead on "At steady state (constant speed and direction), consumer grade GPS units are usually within +/- 0.5 km/h of the correct speed."

Fredrick
2007-07-21, 23:59
Såg att i min kombimeny så finns en funktion som heter Wintertires och där kan man öka eller minska den visade hastigheten.

Hur fungerar den funktionen igentligen?

foffa2002
2007-07-22, 00:05
Allt detta finns testat på alla modeller på www.rri.se

Tex MK5 har "10kmh+ på mätaren" över 100kmh

Basti
2007-07-22, 00:31
Såg att i min kombimeny så finns en funktion som heter Wintertires och där kan man öka eller minska den visade hastigheten.

Hur fungerar den funktionen igentligen?

Det är bara att man lägger in en varning när du har vinterdäcken på, du ökar/minskar med 5 km/h i taget när du programmerar den hastigheten du vill att den ska varna på.