handdator

Visa fullständig version : Temperaturgivare Golf 4 -00 motorvärmare motorlampa



JohanB
2011-08-16, 19:11
Hej jag är ny här och tackar för alla läsvärda bidrag. Har haft min Golf 4 1,6-16V sen ny 2000, 9000mil.

Nu har motorlampan tänts konstant vid körning. Efter mycket forskande på forumen misstänkte jag temperaturgivaren, trots att den visade rätt på instrumentbrädan.
Det har tydligen varit problem med den "svarta" varianten på de här årsmodellerna. Jag kollade, men det var en med grön plast i min bil. Men alla symptom pekade ändå på tempgivaren, inkl lite högre bensinförbrukning.
Den satt också konstigt snett i uttaget, lite lös och det läckte några droppar glykol runt den.

Det finns mängder med "gröna" givare på E-Bay, så jag beställde en komplett med o-ring och plastklips från en välrenomerad säljare i England. Gick på ungefär GBP8 med porto.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180549837529&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Vet inte vad den kostar på VW, men minst 250:-..........tror jag
Inhandlade sen glykol G12++ att ha i reserv (159:-/1,5l) på DinBil, då jag var osäker på om man kunde blanda VW´s G12++ med Biltemas G30. Någon som vet??
Mätte Ohm-talet på den nya givaren från England. Det är 2 NTC-motstånd i dom och de mätte c:a 700 resp 2000 ohm kalla vid rumstemperatur. Den ena (700 Ohm) ska tydligen gå till temp-mätaren i instrumentbrädan och den andra till motorstyrningen.

Skruvade loss och tog bort plasten över motorn med de 4 insexskruvarna, drog ur plastklipset som håller givaren och drog ur givaren med sladden fortfarande i kontakten. Tänkte snabbt trycka i den nya för att inte förlora så mycket glykol.
Men ack vad jag bedrog mig. Den nya gick inte in helt och c:a 2 liter glykol rann ut i alla fall.
Jag kollade sen i hålet där den suttit och kände nånting som satt i vägen för tappen på givaren. Det var ( DinBil-leveransmonterade) motorvärmarens element som gjorde att givaren inte gick in helt. Jag tog loss värmaren helt och då passade givaren!!
Vid närmare koll, så förstod jag att mekarna hade först stuckit in värmaren och sen vridit den för att 230-kontakten skulle bli åtkomlig uppåt, så att temp-givaren nästan helt hade pressats ut på ena sidan och plastklipset gått av och försvunnit på den sidan. Den kunde ha ploppat ut när som helst!! Satt verkligen på trekvart. Det var VW-verkstaden i Lindesberg som hade gjort det!!

Skruvade sen ihop allt och böjde till & kollade särskilt att motorvärmar-elementen inte tryckte mot givartappen. Fyllde på med (det behövdes 2 liter) 50% glykol till nivåmärket på expansions-burken.
När jag sen mätte den gamla givaren, så var det ett intermittent avbrott i den NTC:n som skulle vara till motorstyrningen. Det var inte den klumpiga värmarmonteringen som gjort detta avbrott, då själva givaren inte hade några utvändiga mekaniska skador.
När den var varm så visade den i bland korrekt Ohm-tal, men när den var kall så visade den mellan 4000 Ohm och 200 KOhm till helt avbrott.

Det var alltså den gröna originalgivaren märkt: ELTH 12V-140 059 919 501A Datummärkt 15-00 som krånglade.

Bilen går nu bra, drar normalt med bränsle vid provkörning, men motorlampan lyser fortfarande.
Jag hoppas den trasiga givaren var det enda felet......

Någon som vet om den slocknar av sig själv så småningom eller om den behöver "släckas" på något sätt.

MVH /Johan

mtm
2011-08-16, 20:12
Jag kan inte svara på om lampan slocknar av sig själv eller inte. Vid vissa fel slocknar den själv efter en tid, vid andra måste den släckas manuellt.

Finns säkert någon här som vet exakt vad som styr de båda scenariona.

Enklast är ju om du har möjlighet att få bilen avläst (vag-com/vcds) och felkoden raderad, sen _kan_ det ju vara så att det finns andra fel också.

Är utomlands för tillfället, åter i slutet på augusti. Har du inte fått hjälp tills dess så kan jag läsa av bilen och ev. släcka lampan åt dig.

Cullberg
2011-08-16, 23:07
Välkommen, bra att du fick ordning på givaren. Oftast är det så att du måste släcka lampan, be någon verkstad att göra detta lite snabbt för kaffepengar.

JohanB
2011-09-29, 00:24
Fortsättning på historien:
Då lampan inte slocknade, köpte jag en U281 OBD2 Diagnostic Scanner Code Reader för $24 på E-bay och fick code DTC 17584, (P1176) O2 Correction Behind Catalyst,B1 Limit Attained
Jag släckte koden och motorlampan med skannern. Gick bra i 3 dar, sen tändes lampan igen....Samma kod.Släckte med U281:an...
Efter 1 vecka kom lampan på igen. Släckte den och sen har den inte tänds igen.
Besiktigade i dag med godkännt!! HipHip.....

CO 0,0 (0,5) HC 003 (100)
CO 2500 0,3 (0,3) LAMBDA 0,99 (0,097-1,03)

Verkar som om katalysatorn och lambdasonden kommit igång igen eller synpunkter?

Bilen går mycket bra.
/Johan