handdator

Visa fullständig version : Motorfäste + fjäderben Vad passar Passat 16v 89-93?



B Wulff
2011-08-16, 15:41
Hej

Har precis inhandlat en Passat 16v som vi skall åka lite bana med. Bilen är förberedd med riktig bur, stol osv. Men vis av erfarenhet vill jag (även om detta är ett budgetkoncept) uppdatera det mest vitala.

Så, min fråga är vad som passar från syskonbilarna i VW-familjen. Jag är framförallt ute efter hårdare motorfästen och coilovers, men när jag söker efter dessa nämns sällan eller aldrig Passat 89-93 i listorna.

Eftersom motorn är i princip samma maskin som Golf 16V MK2 kanske motorfästena passar från denna?
Eller kanske Golf 3? Fjäderbenen tycker jag ser lika ut de som sitter på Golf 3 men det ä ju tråkigt att köpa fel saker... Sen har man ju svets och hyffsad mekkunskap så lite modifiering får man förstås vara beredd på.

Är också sugen på att ha en reservlåda redo - är det samma låda som till Golf MK2 (min har ju vajer, Golfen har väl stänger)? och i så fall är det även samma diameter på kopplingen?

Någon som är bekant men denna ur motorsportperspektiv sett tämligen udda fågel?

MVH

Björn

2stroke
2011-08-17, 21:04
Vad som passar från syskonbilarna i VW-familjen.
Jag är framförallt ute efter hårdare motorfästen och coilovers,
men när jag söker efter dessa nämns sällan eller aldrig Passat 89-93 i listorna.

Eftersom motorn är i princip samma maskin som Golf 16V MK2 kanske motorfästena passar från denna ?
Eller kanske Golf 3 ?
Fjäderbenen tycker jag ser lika ut de som sitter på Golf 3 men det ä ju tråkigt att köpa fel saker...
Sen har man ju svets och hyffsad mekkunskap så lite modifiering får man förstås vara beredd på.

Någon som är bekant men denna ur motorsportperspektiv sett tämligen udda fågel ?

Passat-III ( 1988B-1996 )

* Dessa har alla oavsett motoralternativ vajerstyrd växellåda.
* Golf-III har i princip exact samma front struktur och framvagn fram till A-stolparna som Passat-III
...därav borde så gott som allting passa ifrån en Golf-III på en Passat-III

Har du några bilder på projektet ??