handdator

Visa fullständig version : Sharans växelåda behöver bytas.



Uff
2011-08-15, 12:37
Hejsan!

Jag har en gammal Sharan -97 med ADY motor 2.0. Nu har packboxen börjat ge sig och den läcker lite växelådsolja. Ännu så länge kan jag hålla koll på det genom att fylla på olja men lådan är inte bra från början. När jag belastar med tex en husvagn så rasslar det riktigt illa i den, dessutom låter det från urtrampningslagret i friläge.

Nu till frågan: Lådor till en Sharan är ganska dyra att köpa från skroten (Allt är relativt.) och den här ADY motorn sitter vad jag kan förstå även i bland annat Golfar. Är det någon som vet om det är samma låda i andra modeller?

En Golf kan man köpa för skitpengar på Blocket, men det är inget kul att riva ut lådan för att sedan upptäcka att det inte stämmer :-)

a128
2011-08-15, 14:43
Ta annars bort låda och skicka in för renovering:

här är några som gör det:
http://www.hellsteno.se
det finns flera
tar man en från en golf så kanske uväxlingarna ej stämmer

man kan söka på växellådskoden

Uff
2011-08-15, 20:46
Hej a128 och tack för ditt svar.

Jag hoppas att jag kan få fler alternativ än en växelådsrenovering. En -97 Sharan börjar bli ett gränsfall för en sådan åtgärd. Då är det nog bättre att lägga dom pengarna på en annan Sharan med okej växelåda.

VWGolIV
2011-08-15, 21:08
Se om du kan hitta växellådskoden på växellådan, då är det enklare o hitta en likadan låda på skroten tex

Uff
2011-08-16, 12:32
Det är ingen här som vet om det finns donator listor på Sharan? Det vill säga vilka delar i modeller som är kompatibla med varandra.

Marcus
2011-08-16, 13:52
Seat Alhambra (samma generation) med 2 liters bensinmotorn bör vara samma.

Uff
2011-08-16, 15:30
Jag vet att Seat Alhambra och äve Ford Galaxy är samma bil. Vaf jag undrar är om det finns fler kompatibla modeller.

Marcus
2011-08-16, 15:56
Jag tror inte att Ford Galaxy har samma 2 liters bensinmotor. Tror det är en Ford-historia. Men jag kan ha fel.

Marcus
2011-08-16, 15:59
ADY hittar du i Passat, Golf inkl. Cabriolet, Vento, Corrado. Passat är den modell som är mest närbesläktad med Sharan. Du hittar troligen ADY i fler modeller från Seat, som Toledo, Cordoboba eller Ibiza.

Uff
2011-08-16, 16:31
Tack Marcus nu börjar det likna något.

Som ni förstår vill jag köpa en "Reservdelsbil" på Blocket för någon tusenlapp. Då får jag inte bara en växelåda utan även annat småttågotti.
Det är som sagt var en gammal -97a Sharan som inte är någon altartavla så jag vill inte kosta på den för mycket.
Det blir billigt, eller så kör jag den till skroten och köper en ny begagnad.

Vet någon vilka årsmodeller som kan ha samma motor och låda?

Lasse62
2011-08-16, 18:52
I Galaxyn är det Ford motorer o dito lådor i 2,0 o 2,3 liters modellerna, VW motor o låda i 2,8:orna

I generation 1 (fram till 2000) bör växellådor från alla 2,0 Alhambra/Sharan passa, det bör vara en DBU låda i din bil

DBU lådan fanns mig veterligt enbart i Sharan/Alhambra gen 1 och inte i några andra VAG bilar.