handdator

Visa fullständig version : Norsk köpa bil i sverige?



R.Grönberg
2011-08-14, 21:41
Har en norsk som vill köpa bil av mig, hur gör jag enklast med betalning? Han tror inte han kan få ut 70 000 svenska på sin bank...

Han kunde föra över sa han men känns väl sådär?:)

Henrik.M
2011-08-14, 22:01
Varför skulle han inte få ut önskad summa i svensk valuta från sin norska bank?
Brukar ju gå att beställa önskad valuta från banken bara man gör det några dagar före.
Annars finns FOREX både i sverige och i norge.

a128
2011-08-14, 22:02
Det bästa och enklaste kanske är att han kommer och titta på bilen i vanlig ordning, och vill han köpa den så betala han en handpeng på ca 5.000-10.000:-

resteranade köpeskilling genom betalning direkt på erat konto som utlandsbetalning (han behöver då kontonummer i form av tex: BIC: NDEASESS
IBAN: SE69 3000 0000 00XX XXXX XXXX liknade, exempel här är nordea), som specificeras i ett detaljerat köpeavtal, där köparen sedan hämtar bilen när medel syns på erat konto.

Ta även kopia på köparens legitimation, köparen behöver även bilens båda registeringsbevis med sig hem till Oljelandet för att kunna registera bilen där, efter att ha betalat alla dessa skyhöga avgifter där.

R.Grönberg
2011-08-15, 10:29
tror inte killen vill köra från oslo 140 mil två gånger iaf:) så det är nog inte aktuellt.

han får försöka få ut kontanter helt enkelt då

a128
2011-08-15, 10:55
Vid sånna summor föredrar jag att få betalt med postväxel av både praktiska och av säkerhetsskäl, detta ordnar banken på orten, eller så går båda till banken med färdigt köpeavtal i 2 ex och gör upp affären där

R.Grönberg
2011-08-15, 11:01
Pratat med banken och dom tyckte med kontant var smidigast, postväxel visste dom inte ens om dom kunde ta emot

matteeee
2011-08-15, 11:37
Postväxel heter på bankspråk bankväxel :) Det borde dom ha koll på ;)

Glöm inte spara reg-plåtarna om du inte vill betala 65kr om året i resten av ditt liv på bilen. Ska norsken köra hem bilen på din försäkring med svenska plåtar får han antingen skicka plåtarna till dig sen eller så får du beställa två nya (för att sen direkt skicka tillbaka dom...ja, knäppt)
(För avreggning krävs kopia på inreg i Norge, svenska regskyltar samt ditt nuvarande regbevis - men det har du kanske koll på?)

R.Grönberg
2011-08-15, 12:10
Okey, men behöver inte han ngn del av regbeviset för kunna importera den?
Nja ringde transsportstyrelsen nu men var lärorikt det du skrev

a128
2011-08-15, 13:26
Det bästa för köparen är att skriva in i köpeavtalet där säljaren förbinder sig att hålla bilen påställd tex. ca 2 veckor så att han kan köra hem bilen, och spara en kopia av det blåa beviset så att säljaren kan ställa av den när det har gått tex. 2 veckor, skyltarna tar Norrmännen evt. hand om när bilen är Norskregistrerad vilket normalt numera ska ombesörja att det blir avreggad hos transportstyrelsen, annars är det bara att ställa av den och strunta i avställningsavgiften i minst 3 år, och sedan ringa till bilregistret som då avreggar den på telefon.

Vill man gardera sig mot att Norrbaggen drar på felparkeringsböter kan man ta en deposition på en bunt 1000 lappar som denna återfå efter några månader efter att skickat en kopia på det norska regbeviset eller bekräftelse från transportstyrelsen på avregistrering

norrmannen ska ha båda dom senaste regbevisen med sig hem i orginal, annars duger bilen bara som reservdelsdepå

vill man göra det mera omständigt kan man exportregistrera den med röda skyltar men detta kan ta tid

det var på tal om lagändring där säljaren efter att sålt en bil inte skulle behöva ansvara för det som köparen orsakar tex. felparkeringsavgifter
hur det gick med detta vet jag dock ej

matteeee
2011-08-15, 14:39
Det bästa för köparen är att skriva in i köpeavtalet där säljaren förbinder sig att hålla bilen påställd tex. ca 2 veckor så att han kan köra hem bilen, och spara en kopia av det blåa beviset så att säljaren kan ställa av den när det har gått tex. 2 veckor, skyltarna tar Norrmännen evt. hand om när bilen är Norskregistrerad vilket normalt numera ska ombesörja att det blir avreggad hos transportstyrelsen, annars är det bara att ställa av den och strunta i avställningsavgiften i minst 3 år, och sedan ringa till bilregistret som då avreggar den på telefon.

Vill man gardera sig mot att Norrbaggen drar på felparkeringsböter kan man ta en deposition på en bunt 1000 lappar som denna återfå efter några månader efter att skickat en kopia på det norska regbeviset eller bekräftelse från transportstyrelsen på avregistrering

norrmannen ska ha båda dom senaste regbevisen med sig hem i orginal, annars duger bilen bara som reservdelsdepå

vill man göra det mera omständigt kan man exportregistrera den med röda skyltar men detta kan ta tid

det var på tal om lagändring där säljaren efter att sålt en bil inte skulle behöva ansvara för det som köparen orsakar tex. felparkeringsavgifter
hur det gick med detta vet jag dock ej
Det är ju en risk att låta bilen va påställd med sin egen försäkring om nåt händer.

Det är en risk för norrmannen att lämna tusenlappar i deposition - hur vet han att han får tillbaka dom när han skickar norskt regbevis??

Vad ska norrmännen med båda ragbevisen? Om du kikar på den gula delen (Anmälan om ägarbyte och avregistrering) så finns där en kryssruta som det står "Export" bredvid. Den kryssar man som svenk i, skickar in ihop med svenska regplåtarna och en kopia på det norska regbeviset. Sen är problemen ur världen.
Den behövs definitivt inte för att regga in bilen i Norge. Jag har exporterat 5 fordon till Norge de senaste tre åren och i samtliga fall har jag behållt den gula delen själv. Hittills har ingen norrman kommit hit och nackat mig... (dessutom har jag sett kopiorna på regbevis på 4 av dom 5 (den 5e håller på att reggas nu) och sett bidler på 3 av dom 5 med norska skyltar på.

Hur norrmannen får hem bilen utan plåtar är hans bekymmer - förslagsvis släp. Eller så får han ordna tillfälliga skyltar i Norge. (Värre om han inte är säker på att han vill ha bilen och bara vill åka en gång till Sverige, men då får han väl låta bli...)

Henny
2011-08-15, 18:06
All information vid försäljning till utlandet finns att läsa om på tranportstyrelsens hemsida. Personligen tyckte jag det var för krångligt och valde att inte sälja till den norrmannen som var intresserad av min bil.