handdator

Visa fullständig version : Körde utan oljetryck!!? :(



SteaM
2007-07-20, 15:55
Va ute med turbosnurran och åkte här om dagen och tappade oljetrycket (pga taskig gänga på oljeslangen till turbon).

Körde uppskattningsvis 300-400m utan oljetryck. (Inga varv eller gaspådrag)

Rullade sedan hem bilen och fixade problemet och hällde på mera olja och körde sedan igen. För att då märka att bilen läcker olja IGEN och mycket dessutom tappat från lagom på stickan till under min på 4km. Tittade under bilen och såg att den droppade kraftigt från sprängkåpan på växellådan (kör med 02A låda) Alltså mellan lådan och blocket verkar oljan komma ut.

När jag har kall motor och när bilen är avslangen så slutar det droppa. Vad kan ha hänt? Har nått lager skurit ihop på dom 300-400 metrarna jag körde utan oljetyck? Vad tror ni? Är bottendelen skrot nu?

Tacksam för svar.

Plura
2007-07-20, 17:55
Va ute med turbosnurran och åkte här om dagen och tappade oljetrycket (pga taskig gänga på oljeslangen till turbon).

Körde uppskattningsvis 300-400m utan oljetryck. (Inga varv eller gaspådrag)

Rullade sedan hem bilen och fixade problemet och hällde på mera olja och körde sedan igen. För att då märka att bilen läcker olja IGEN och mycket dessutom tappat från lagom på stickan till under min på 4km. Tittade under bilen och såg att den droppade kraftigt från sprängkåpan på växellådan (kör med 02A låda) Alltså mellan lådan och blocket verkar oljan komma ut.

När jag har kall motor och när bilen är avslangen så slutar det droppa. Vad kan ha hänt? Har nått lager skurit ihop på dom 300-400 metrarna jag körde utan oljetyck? Vad tror ni? Är bottendelen skrot nu?

Tacksam för svar.

Låter nästan som att packboxen på utgående
axel på motorn e dålig isf eftersom det läker där.

Henrik.M
2007-07-20, 18:02
Bakre vevaxeltätningen som sagt upp sig om det är motorolja som droppar från spränkåpan på växellådan. (Mellan/motor och låda).

Är det däremot växelådsolja så är det mest troligt packningen till utgående axel på lådan som är kass.

I vart fall bör man åtgärda vilket som fortast möjligast.....annars tillkommer en koppling med på utgifts kontot.

För att undersöka/åtgärda felen måste lådan ner.

SteaM
2007-07-20, 18:29
Bakre vevaxeltätningen som sagt upp sig om det är motorolja som droppar från spränkåpan på växellådan. (Mellan/motor och låda).

Är det däremot växelådsolja så är det mest troligt packningen till utgående axel på lådan som är kass.

I vart fall bör man åtgärda vilket som fortast möjligast.....annars tillkommer en koppling med på utgifts kontot.

För att undersöka/åtgärda felen måste lådan ner.


Ja bilen kommer inte köras något mer före jag löst problemet! Får hoppas kopplingen klarat sig. Ska plocka ner lådan imorgon! Borde ju helt klart vara bakre vevaxeltätningen då det till 100% är motorolja.

Men frågan är ju oxå varför har den sagt upp sig? Bara skrämade slump? Har det gått för varmt så att den skruit ihop? Isåfall hur är det med resten av veven/vevlager? Kan det verkligen allt rasa ihop av att köra ca 400m utan oljetryck? Hade kanske oljetemp på 65-70 grader och körde inte inspererat. Hade dock bara kvar 1l olja i bilen.

razer
2007-07-20, 19:09
om motorn går utan oljetryck alls så blir det ju metall mot metall (lager-vevaxel) och det funkar inte.

HardstyleBoy
2007-07-20, 20:29
om motorn går utan oljetryck alls så blir det ju metall mot metall (lager-vevaxel) och det funkar inte.

Det där låter inte alls bra :)

Mackan73
2007-07-20, 20:31
Kolla om du har en massa metallspån i tråget, men fanns det olja i bilen & den inte var totalt tom borde det inte va några större problems.

R.Grönberg
2007-07-21, 12:20
vad jag kan fstå av det du skriver så har du haft olja i den fast att turbon har gått utan olja?
isf är det värsta att turbon kan ha tagit skada.

SteaM
2007-07-21, 16:06
Nä att det inte är bra är jag medveten om! Det jag inte har någon koll på är hur länge motorn klarar sig utan? För mig känns det som att under bara en sån kort stund så kanske allt kan ha klara sig?

Att det blev så att jag körde utan oljetryck är för att oljetryckslampan är ur funktion och jag bara kör med oljetrycksmätare som det ju är svårt att se på hela tiden. :S Men några stora missljud från motorn kom aldrig heller.. utan den lät som när jag körde på helsyntes olja (knackade lite lätt).

Jag har ju alltså varit ute och kör igen efteråt med oljetryck och ny olja! Bilen lät hur fint som helst och gick oxå som vanligt så tror inte turbon tagit nån skada.

Däremot så läcker det ju olja som bara den mest troligt från packboxen då.

Men frågan är ju om jag ska nöja mig med att bara byta den eller ifall jag måste riva ner hela motorn? Någon med bättre kunnande än mig kanske vet?

R.Grönberg
2007-07-21, 16:35
Svårt säga om det tagit skada ju.
men häng loss sumpen och kolla hur lagrerna ser ut då samtidigt som du byter packboxen?