handdator

Visa fullständig version : unken lukt efter motortvätt



Goffe4:a
2011-08-11, 20:42
Som rubriken lyder motortvättade min golf 4:a 01:a för ca 2 veckor sen. Och kort efter att jag hade gjort det uppträde en liten halv unken lukt ur luffspjällen inne i cupén. Det är när climatanläggningen är av och man har spjällen öppna så kommer det ju en liten liten varm luftström från spjällen. Och det är då det har börjat att lukta.


Men så fort jag sätter på clima anläggningen och andvänder lufften från den så försvinner lukten nån som kan tänkas veta vad som har hänt. Jag andvände högtrycks tvätt när jag jag tvätta motorn men på ett behagligt avstånd det va inte så att jag "tryckte" in vatten nånstans. Har det runnit in vatten i värmepaketet eller? som ligger kvar där i och orsakar lukten.

Det har inte varit så förut utan uppträde efter motortvätten som sagt.

MVH

Henrik.M
2011-08-11, 20:45
Byt kupefilter så försvinner lukten.
Lukten beror på sporer,skräp och fukt i filtret.

Goffe4:a
2011-08-11, 20:48
Ok tack så mycket för det snabba svaret henrik =) vart sitter detta kupé filter och är det lätt att byta själv och vart landar kostnaden på ett nytt sånt filter?

MVH

Henrik.M
2011-08-11, 21:00
Sitter här.

http://forumbilder.se/images/207200935554Pfe22.jpg


Kostar mellan 150-200:- beroende på var man köper det.

Goffe4:a
2011-08-11, 21:06
bugar och bockar för bilden den hjälpte mycket =) Ok 200:- låter inte så värst farligt blir att åka iväg imorrn och inhandla ett sånt. Men är det svårt att byta själv eller går det relativt smidigt?

Henrik.M
2011-08-11, 21:08
bugar och bockar för bilden den hjälpte mycket =) Ok 200:- låter inte så värst farligt blir att åka iväg imorrn och inhandla ett sånt. Men är det svårt att byta själv eller går det relativt smidigt?

Klarar du av att hålla och skruva samtidigt med en skruvmejsel så klarar du av att byta filtret. =)

Skoglund
2011-08-11, 22:32
Finns en bra guide här som jag använde mig av:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?968305-DIY-Replacing-the-dust-pollen-filter-%28also-know-as-the-cabin-filter%29

VWGolIV
2011-08-11, 23:00
När du har filtret ute så kör ner handen i hålet så långt det går o känn så att det inte ligger vatten därnere.

Finns det vatten där så ner med papper o sug upp det, eller med nån trasa eller nåt.

Goffe4:a
2011-08-16, 15:37
Så nu har jag bytt kupe filter och det gammla som satt i hade faktiskt ingen specielt unken lukt och det va inte så fruktans värt skitigt heller. Men hur som haver slängde i ett nytt filter kännde så gott jag kunde i hålet och det fanns inget vatten där i eller dylikt. Dock så är lukten kvar och har nu även börjat att komma ur spjällen även om jag kör med clima anläggningen på vad fan har hänt? :O luktar inte så jätte brutalt men man känner en lite små unken lukt som kommer ur spjällen och det är ju inte värst trevligt finns det nått annat lukten kan bero på?

MVH

Janne.M
2011-08-16, 15:58
Prova Sätt i en torrboll under ett par nätter så brukar den värsta lukten försvinna om det beror på fukt, finns ju fler ställen det kan finnas vatten i

Goffe4:a
2011-08-16, 16:05
Torrboll? vad är det och hur fungerar en sån? och vart införskaffar man en sån? pris? och vart ska man "sätta" den? tack för svaret =)

mvh

Exelon
2011-08-16, 20:15
Prova slå på ac på full kyla och full fläkt ett par minuter. För det kan bli bakterier som luktat när det blir kondens i systemet vid varmt/kallt. Prova om det fungerar

Janne.M
2011-08-16, 20:30
Exelons tips brukar funka, firma-bilarna luktar riktig ägg-mök ibland, och då är det bara att köra A/C:n för fullt ett tag så försvinner det.

Torrboll köper du på ICA, Konsum, Macken etc är en liten/stor (beroende på modell) plastbehållare med ett fuktuppsamlande ämne i toppen som sedan samlar fukten som vatten i botten på behållaren. Normalstorleken funkar på en bil. Kostar väl 50-150 beroende på hur stor och om du ska ha flera refiller till den.

Goffe4:a
2011-08-16, 20:51
Ok tack för svaren grappar :D Ska prova det där med ac:n va ute och körde en sväng förut och tänkte om man kan "torka" ur fläktsystemet på nått sätt om det nu skulle va nån form av fukt där inne. så hissa ner rutorna och satte på full värme och full blås :D jäääävlar vad varmt det vart i bilen haha åkte så en stund och svettades som en gris men tror att det hjälpte lite mot lukten faktiskt för det vart betydligt bättre lukten avtog ganska så märkbart.

Men ska iväg en sväng ikväll så då ska jag även att passa på att dra på Ac:n på full fläkt och full kyla så får vi se om det blir bättre :D

Angående en sån torrboll vart ska man sätta/montera den? mitt på instrumentpanelen typ eller?

mvh

Janne.M
2011-08-16, 21:39
Golvet brukar funka för mig, på stolen om den står bra, den får inte tipa för det kan bli lite kletigt

Goffe4:a
2011-08-16, 23:00
va ute en sväng nyss och gjorde som Exelon tipsa om drog på AC:n på full blås och full kyla och det sluta fan att lukta :D problem löst! tack för tipset!